Byggahus.se

Reglar under golvet direkt mot betong

1. L
    Medlem Nivå 3
    Hej.

Jag håller på att byta mittsyll och mellanvägsyll.
    Nu står jag inför ett knepigt val.
    Det går reglar under golvet som även dom ligger direkt på betongplattan. Detta gäller i hela huset har det visat sig. Det är ett hiskligt jobb att riva upp golv, jämna betongen mm. Vad hade ni gjort? Låta dom vara eller riva upp och byta reglarna mot nya med fuktspärr?

2. F
    Medlem Nivå 4

Re: Reglar under golvet direkt mot betong

Om huset har några år på nacken och reglarna fortfarande är torra finns väl ingen anledning....

3. L
    Medlem Nivå 3

Huset är från 74.
    Syllarna var inte torra, ca 1 cm fuktskadat. Även spånskivan var 1-2 cm missfärgat o luktat kasst.

Reglarna såg torra ut i profil. Men helt torra är dom säkert inte.
    Huset står på en kulle, men tanken trä mot betong gör mig lite orolig.

Vi ska lägga nytt parketgolv och klinkers i hallen, så man får lite ångest.

4. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Trä mot betong är ett otyg. Ta bort reglarna, lägg dit nya med fuktisolering emellan.

5. L
    Medlem Nivå 3

Finns det nåt enklare sätta att byta dom utan att ta upp hela undergolvet?
    Kan man inte typ såga upp 6 cm remsa i golvet, ta upp regeln och sätta dit nytt med spärr? Eller nåt?

Vi kommer att lägga foam och parkett på golvet, så det borde blir rätt okej eller?

6. F
    Medlem Nivå 4

Jag funderar. Kan man inte impregnera skiten på plats? Bor själv i hus på platta från -79 med samma riskkonstruktion. Jag har sågat upp golvet på ett par ställen (garderob, köksskåp, städskåp) och kikat ner. Ingen fukt eller konstig lukt. Kanske skulle man duscha reglarna med något eller kanske bara låta det vara. Har det inte blivit fuktigt på 25år kanske det håller sig...

7. L
    Medlem Nivå 3

Impregnerat inomhus är väl ingen höjdare?
    Det kan börja lukta illa bara av det.

Såg nån konstig tryckimpregnerad regel i väggen häromdan som snickaren visade mig. Den satt snett och han visste inte vad den var till. Den kommer att åka ur nu när han kommer på måndag och ska byta syllen på innerväggarna.