2 076 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Golvvärme
Tänker lägga golvvärme i mitt finrum + vardagsrum..
Golvet är reglat ca:60cc (det är ett gammalt hus ) Skulle det fungera att lägga en 22mm golvspånskiva + en 10spånskiva och sedan fräsa ner spår för plåten och slingorna ca:20mm, och på det en lummpapp och sedan ett laminatgolv eller lamellgolv????
Håller detta??? Eller kommer golvet svikta???
Golvet är reglat ca:60cc (det är ett gammalt hus ) Skulle det fungera att lägga en 22mm golvspånskiva + en 10spånskiva och sedan fräsa ner spår för plåten och slingorna ca:20mm, och på det en lummpapp och sedan ett laminatgolv eller lamellgolv????
Håller detta??? Eller kommer golvet svikta???
Har du inte ett bärande golv idag i rummen?
Har du det (det låter inte helt orimligt...
) skulle jag lägga glespanel ovanpå befintligt golv och sedan rören i denna. Ovanpå kan man lägga ett lager golvgips om man vill. Beroende på tjocklek på golvet behövs det egentligen inte.
Bygghöjden räknat från befintligt undergolv blir 22+13+ytskikt.
Vad säger du om det?
Jag skulle fundera både en och två gånger innan jag gör som du beskriver.
Har du det (det låter inte helt orimligt...
Bygghöjden räknat från befintligt undergolv blir 22+13+ytskikt.
Vad säger du om det?
Jag skulle fundera både en och två gånger innan jag gör som du beskriver.
Det är det jag gör.....
Men man kan ju köpa golvgips med färdigfrästa spår i som är 22mm och dom ska gå att lägga direkt på reglat 60cc.. Och jag lägger ju 22mm + 10mm och fräser 20mm det betyder att det är 12mm kvar i spåren + ett trägolv över... Tror ni att det fungerar???
Men man kan ju köpa golvgips med färdigfrästa spår i som är 22mm och dom ska gå att lägga direkt på reglat 60cc.. Och jag lägger ju 22mm + 10mm och fräser 20mm det betyder att det är 12mm kvar i spåren + ett trägolv över... Tror ni att det fungerar???
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
kolla det här www.optiheat.se
monterade det här i polarns 130m2 villa
otroligt lättmonterat, låg bygghöjd, prisvärt och effektivt
monterade det här i polarns 130m2 villa
otroligt lättmonterat, låg bygghöjd, prisvärt och effektivt
Kan du acceptera en viss höjning av golvet är det 21 mm's glespanel tvärs mot bjälklaget som bör gälla. På detta lägger man golvgipsen.
Jag har själv så här i min hall och det siktar inte ett dugg...
Jag har själv så här i min hall och det siktar inte ett dugg...
Nä, nu skrev jag fel. Jag har 28 mm's glepanel. Därefter värmerör i golvvärmeplåtar och sist golvgips som skruvas tätt (cc 100 mm).
Sviktar som sagt inte ett dugg...
Sviktar som sagt inte ett dugg...
Bara så alla vet: På cc60 är detta inte riktigt ok för klinker enligt BKR. Gick igenom detta för ett år sedan. På cc30 är dock glespanel+ dubbel hellimmad golvvgips ok för klinker.Familjens_Fixare skrev:
Fast nu var det ju inte klinker som skulle ligga överst så då är det säkert bra.
Klicka här för att svara