Byggahus.se

Pris på ek lamellparkett klick?

1. I
    Medlem · 14 inlägg

IOWEALOT

Medlem
    Håller på att skumma marknaden på pris på 14 mm lamellparkettgolv i trestav ek med klickfunktion.

Det lägsta pris jag funnit är 249 kr kvm på Hornbach i Gbg (Barlinek, Polskt).

Jag är medveten om att även kvalitet är en parameter, men skall man ha ca 130 kvm är pris en viktig faktor.

Någon annan som har några tips?

2. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Re: Pris på ek lamellparkett klick?

Vad jag har hört så är tyvärr Kährs absolut bäst när det gäller klick golv, bättre passform än de andra. I övrigt så har ju Kährs 1 mm tjockare golv än de flesta andra och kvaliten på golvet i sig är likvärdigt med de andra stora.
    Jag säger tyvärr, för Kährs är oftast betydligt dyrare än alla andra och egentligen inte ett bättre golv, eventuellt bortsett från "klicket".

Om du kan klara dig med limgolv så kommer du betydligt lindrigare undan. Då kan du få ett högklassigt välkänt märke till ungefär samma pris som polacken med klick.

"Inget lim, är du dum på riktigt?" ;)

3. T
    Medlem · 429 inlägg

TN

Medlem
  4. I
    Medlem · 14 inlägg

IOWEALOT

Medlem

Byggmax har inget klickgolv mig veteligen.

Eftersom flera husföretag idag endast kör med klickgolv för att man då nära nog eliminerar risken med sprickor i samband med rörelse pga golvvärme (förutom att det är snabbare att få ett bra resultat), så har det sagt "klick" i mina öron.

5. I
    Medlem · 14 inlägg

IOWEALOT

Medlem

Klickgolv är det förvisso men av laminat, dvs fotograferat trä med hartsbaserad "plast" yta som slitskydd.

6. V
    Medlem · 15 inlägg

vingen

Medlem

Jag kan ordna ett mycket snygt trestavs Khärs av UV lackad EK 15 mm för endast 260 kr/m2 govet påminner om "Kopenhagen" men är lite mer livligt om man säger, dvs starkare kontraster och en och annan kvist. Min personliga favorit helt klart trots att den är billigast av alla Khärs-golv.

Polacker i all ära, Khärs regerar! :D

7. Linska
    Medlem · 1 217 inlägg

Linska

Medlem
  8. K
    Medlem · 102 inlägg

klos

Medlem
  9. DragonLady
    Medlem · Västra Götaland · 780 inlägg

DragonLady

Medlem
  10. A
    Medlem · 853 inlägg

ama

Medlem

Vet inte, Byggmax klick-parkettgolv är av Barlinek. Jag hittade jämförelser på någon golvsida i USA och Kährs och Barlinek fick ungefär samma betyg. Jag minns inte var, vilket golv eller något annat om jämförelsen.

/ama

11. J
    Medlem · 397 inlägg

Jani

Medlem

Jag har också hört att barlinek gör fina golv. Dock köpte vi ett 3-stav "klick" ask rustik från armstrong för 270:-/m2.

12. J
    Medlem · 1 inlägg

joakbj

Medlem

Var köper du det? Funderar på att köpa via byggmax 4 stavs (199:) alt. 3 stav (239:). Kollade även hornbach 3 stav (269:), bättre sortering. Skall man köpa oljat eller lackat? Oljat måste oljas om? Hur ofta?

13. B
    Medlem · 464 inlägg

betula

Medlem

Vid behov, beror på slitaget men typ en gång om året i början.

Olja är perfekt i rum med högt slitage och inte så mycket möbler. Lack är mer praktiskt i typ sovrum där slitager ärt litet och där man inte vill stöka runt med så mycket möbler.

Sen skiljer sig utseendet och känslan åt också, men numera finns det lack som ser ut som och nästan känns som olja hos bl.a. Tarkett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.