Byggahus.se

Furugolv i hallen...

1. M
    Medlem · 184 inlägg

Meijan

Medlem
    Jag vet, ingen bra idé. Men nu råkar jag ha trägolv under den hemska 70-tals plastmattan i min hall. Mattan ska naturligtvis väck. Jag hade tänkt att någongång framöver lägga in mörkgrått golvklinker där, kommer att matcha mina ljusgråa, nymålade väggar perfekt :)

Men att lägga klinker kommer att bli ett senare projekt, så fram tills dess...är det helt korkat att ta fram trägolvet under plastmattan?

Jag står inte ut en dag till med en brunmedaljongmönstrad matta i hallen! :-X

Hur ska jag göra med trägolvet för att det ska funka hyffsat i säg ett halvår - ett år i hallen utan att bli allt för fult? Lack på ett mjukt furugolv i en hall blir ju lätt skadat av grus mm. Olja verkar ju inte heller vara någon hit i hallen.

Hjälp!!

2. Sweli
    Medlem · Stockholm · 2 227 inlägg

Sweli

Medlem

Re: Furugolv i hallen...

Jag skulle lacka golvet, det är lättare att städa.

I entrén lägga en stor entrématta med gummi under som skydar golvet och därefter en "gångmatta" som både dekorerar och skydar ditt golv, tills det är dags att lägga klinker  ;)

3. C
    Medlem · Västernorrland · 274 inlägg

Ceja

Medlem

Eller köp en burk med golvfärg i stället för lack och gör någonting kul av det nu när du ändå ska preparera golvet :)

4. M
    Medlem · 184 inlägg

Meijan

Medlem

Hmm...måla lät ju skoj! Kan bli snyggare också än furugult som kanske inte är så snyggt till gråa väggar...tål att tänkas på!

5. C
    Medlem · Västernorrland · 274 inlägg

Ceja

Medlem

Kan vara en ide i alla fall!
    Om du ändå tänker fixa iordning golvet senare kan du ju kosta på dig att "go crazy" och testa det där som man annars inte vågar. Knallrött till det gråa för att liva upp det lite kanske? ;)

6. D
    Medlem · 15 inlägg

danielOnina

Medlem

du kan ju alltid slipa det och alternativt luta det såpa eller kanske olja det med vit golvolja , vitt borde ju funka bra till gråa väggare lr ?
    mvh daniel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.