Byggahus.se

70-tals hus

1. Macke202
    Medlem · Blekinge · 415 inlägg

Macke202

Medlem
    Oh no känner väl många när de läser den rubriken under Golv-forumet.

Jag förstår dessa personer helt o hållet efter att själv ha köpt ett hus byggt -72 på betongplatta.

Lite historik för att förklara min fråga:

Vi köpte alltså en enplansvilla på betongplatta för ca 3v sedan, vägen fram till köpet var väldigt knagglig eftersom det var 5 barn som sålde sin mors
    (flyttat till äldreboende) hus och det upptäcktes fukt i golven av vår gemensamma besiktningsman.
    Nåja efter många om och men så backar de kostnaden för att göra byta alla golven utom badrummens, detta eftersom både besiktningsmannen och de byggare vi tog in offerter på var säkra på att de var gjutna upp.

Nu på ca 2v så har jag o sambon med lite hjälp från släkten rivit ut 95kvm mattor, spånplattor o reglar o står nu med ett fritt betonggolv. Isoleringen låg lös direkt på plattan och under denna hittade vi en fin matta av sågspån som luktade allt annat än yummi. Vi hittade även lite skosulor, cigarettpaket o fimpar och tillochmed en räkosttub från -72.

Så långt allt väl, tre av rummen är nu förberedda för nyregling av våra snickare. Så igår började vi bryta loss det sista runt badrummen, till bådas förvåning och senare trötthetskänslor så verkar det som om golvet ser ut som följande.

Plattan är helgjuten i samma höjd till hela huset, men där badrummen är så har man reglat upp till väggarna och i "hålet har man lagt stenull, men istället för att lägga spånskiva på så verkar man ha gjutit en motsvarande höjd som spånplattan direkt på detta.

Då kommer ju misstankarna... ser plattan ut precis som under resten av huset, då har vi ju ett problemområde kvar som vi inte räknat med. Och finns det några sätt man kan åtgärda detta utan att riva ut golvet o om inte hur river man ut ett sådant golv? Hammare o bräckjärn o knacka sig igenom betongen?

Vi är oroliga för väggarna här med eftersom dessa då har direktkontakt med betongen. Men som tur är ska tilläggas har vi inskrivet i kontraktet att eventuella följdskador av fukten i grunden på väggar o syllar ska säljarna stå för.

Nåja mycket blev det, men kommentera mer än gärna och skriv om någon gjort något liknande, fråga och leta gärna fram uppmuntrande saker.

Alla tips är välkomna!!

2. Macke202

Macke202

Medlem

Re: 70-tals hus

Massa som tittat o ingen kommentar, nåja får väl skriva en fortsättning själv då. :)

Troligen ser plattan ut som under resten av huset även under badrummen, dock så är det ett så litet utrymme att Nivell-fläkten klarar att dra ut den eventuella lukten som kommer därifrån. Så planerar vi att byta golven i badrummen nästa höst och då blev anticimex helnöjda.

F ö fick vi äntligen ut uppgifterna för vårt ADSL igår (tänk vad mycket som gick att lösa hos Telia bara för att man frågade om det var ok att man spelade in samtalet när man pratade med kundtjänst).
    Så nu blir det snart lite bilder på hemsidan över hur en 70-tals platta kan se ut när det varit lite väl bråttom med bygget.

-=Red=-
    Lyckades klämma upp en bild iallafall:

http://www.smecken.com/bilder/2004-10-09 004.jpg

Allt det mörkare sågspånet på golvet är sådant som låg kvarlämnat under isoleringen... lägg även märke till de fina träklossarna under reglarna direkt mot plattan... utmärkt byggtänk!
    :surprised:

3. Sweli
    Medlem · Stockholm · 2 227 inlägg

Sweli

Medlem

På den bilden ser det ut att du har vattenburen värme, har du funderat på att ersätta dessa element mot vattenburen golvvärme, när du ändå ska göra om alla golv ?

Vi har inga element i vårat hus, det är jätte skönt värme, det är mycket lättare att inreda rummen och man slipper dammsamlaren ;D

4. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 224 inlägg

Fasting65

Medlem

Förutom investeringskostnaden och ett rejält jobb med att dra rören ....
    Nä, behåll rören och radiatorerna - du har nog med jobb ändå :D - det är MIN högst personliga åsikt.

Du har ju själv greppat att man inte kan ha organiskt material dikt an en betongplatta, så jag vet inte vad jag kan komma med för uppmuntringar förutom GO, GO, GO!

5. Macke202

Macke202

Medlem

Wohoo ett svar! =)

Jodå det är vattenburen värme och vi har funderat en hel del över detta, men vår budget klarar inte en sån grej just nu... vi har golven som ska göras nu, därefter badrummen, sen är det samtliga väggar och tak... osv osv... tja du förstår min poäng. :)

Men denna gången ska spånplattorna skruvas fast istället för spikas så när vi väl kommer till nästa runda med golven så ska det kunna fixas lite lättare, även värmebiten!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.