Byggahus.se

laminat eller riktigt

1. C
    Medlem Nivå 2
    Denna tråd har säkert vart uppe många gånger tidigare.

Vi hade tänkt att gå med plast mattor som levereras som standard i vårat hus, men sedan lägga in riktigt eller laminat golv, frågan är om man ska ta laminat eller riktigt golv.

Känner man ngn större skillnad på dessa?
    Nu så har vi en lite nimånaders som kryper omking, sedan när den blir större så kommer säkert stolar dras över golvet och repor är ett faktum, sen så är det ju inte helt omöjligt att det blir flera.

Så min tanke är att man ska använda sig av laminat tills barnen har blivit lite äldre och sedan kanske investera i ett riktgit golv.

Det är ju desutom en ordentlig prisskillnad på riktigt golv jämfört med laminat.

2. Jesca_j
    Medlem Nivå 11

Re: laminat eller riktigt

Vi har just lagt in laminat i lägenheten och jag kan säga att det är ingenting att rekomendera i ett boende som man har tänkt bo i länge......det är kallt, det är högljutt, det är halkigt och det är inte skönt att gå på.

Fördelen är att det är lättstädat och verkar tåla vad som helst utom stora mängder fukt.

3. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Instämmer!! ;)

4. P
    Medlem Nivå 6

Hej

Satsa på ett riktigt trägolv/parkettgolv. Om det blir slitet senare går det ju att slipa om!
    Det är en helt annan känsla i ett golv med riktigt trä i ytskiktet. Det är inte så dyrt nuförtiden heller...

Kör hårt! ;D

5. D
    Medlem Nivå 2

Absolut inte laminat. Tänk på ungarna som håller till mer på golvet än någon annanstans. Det är inte skönt att leka på ett kallt & hårt laminatgolv. 8)

6. Linska
    Medlem Nivå 10

Mycket hellre plastgolv än laminat!!

Några alternativ är gummigolv, korkoplast eller linolium.
    Annars tycker faktiskt jag att ni tar plastgolven och byter ut dem när ungarna har växt på sig.

7. B
    Medlem Nivå 6

Fundera en gång till när det gäller plast, gummi & linolium till barn. Vissa forskare hävdar att emissioner från golv kan vara en orsaka till att så många barn i Norden får allergier, medan de i Baltikum inte har samma problem. Gäller inte de flesta sten och trägolv som tydligen är mycket bättre i det avseendet.

Svårt att veta om det är sant, det är ju så mycket annat som också misstänkts; ventilation, vaccinationer, för friska, för rena osv. ??? Men det känns onödigt att chansa när man kan få ett snyggare och skönare golv för i stort sett samma pengar :D

8. D
    Medlem Nivå 6

Smaken är ju som bekant som baken men jag hade kört laminat (variant billig, typ 99/kvm) nu och låtit barnen gå loss under några år på det golvet. Sedan, när de växt till sig, hade jag satsat på ett fint (=dyrt?) parkettgolv alt. klinkers.

Det är ett faktum att barn förstör golv (repar, sölar med vatten, målar på golvet etc.) och att få ett parkettgolv förstört är inget kul.
    Slipa om! Javisst, det har vi gjort en gång och vi gör aldrig om det. Slipdamm i hela huset och ett fasligt flyttande av möbler. Lägger mycket hellre nytt golv än slipar/lackar/oljar nästa gång. "Det är bara att slipa om..." är ett typiskt säljargument.

Om man tycker att laminat är för kallt för barnen så bör man skaffa golvvärme Re: laminat eller riktigt

9. S
    Medlem Nivå 5

Jag lade in laminat i min dottersrum och det är kallt mest hela året, har lagt in mattor för att stå ut vilket inte riktigt var tanken.
    Att lägga in golvvärme skulle jag inte göra utan hellre då slänga in en billigare parkett från tex byggmax (inte alls dålig). Och byta ut den om typ 10 år Tror man brukar räkna golvvärme motsvarande 40W/ m2 med dagens energipriser betalar sig såleds en parkett på ett par år (gentemot laminat) och du får dessutom ett golv som du kommer att trivas med. Att ha ett rum som ungarna inte vill vara i vill man ju inte riskera.

10. yonna
    Medlem · Nivå 15

Inför min husförsäljning tog jag bort heltäckningsmattan i mitt sovrum (vedervärdig ...  :-X) och fick inlagt 'oslipbar' ekparkett (för fräsh-hetens skull). Jag räknade ju krasst med att ett sovrum inte utsätts för så stort slitage. Resten av huset har riktiga trä/parkettgolv. Det känns direkt att detta är ett tunnt parkettgolv! Trots att jag anlitade proffs (och jobbet var snyggt gjort) är detta golv betydligt kallare och obehagligare och stummare än resterande kraftiga parkettgolv. Det blev marginellt billigare.

Satsa på riktiga trägolv!

11. O
    Medlem Nivå 3

Laminat + golvärme = OK ;)

12. J
    Medlem Nivå 5

det var ju järnspikars att jag inte lyckas infoga bilden på min askparkett ?????

13. C
    Medlem Nivå 3

Instämmer. Ett bra laminatgolv har en hård yta och tål riktiga sjöslag!! ;D I kombination med golvvärme tycker jag att det är ett bra alternativ.