Byggahus.se

klinkers på spånskiva

1. M
    Medlem · 37 inlägg

mrzigzag

Medlem
    snart är det daxs att börja planera golvet i hallen.

Underlaget idag är spånskiva med plastmatta.

Sökte på forumet och såg att det inte är så lyckad kombination att sätta klinkers direkt på korkmattan.

Har jag fattat det hel rätt så måste man lägga renoverings gips på golvet innan man lägger klinker för att få ett stumt underlag.

Måste jag riva bort korkmattan innan eller går det att lägga gipsen ovanpå å skruva i spånskivan?

Skulle inte vilja att det bygger mera än 15mm max 20mm.

2. T
    Medlem · 150 inlägg

tommiz

Medlem

Re: klinkers på spånskiva

Hej. Helt korrekt att du inte kan klinkra direkt på mattan. Du måste ha minst ett lager golvgips 12mm (beroende på spännvidd och regelavstånd)som hellimmas alternativt skruvas i spånskivan. Det blir svårt med bygghöjden då gips bygger 12 + kanske 1- 2 mm för limmet + minst ca 10mm för klinker inkl. fix.
    Mvh Tommy

3. titanium
    Medlem · 688 inlägg

titanium

Medlem

Som jämförelse kan jag först berätta att i vårt badrum som byggdes för 15 år sedan ligger det spångolv på reglar c/c 300. Direkt ovanpå detta ligger det en plastmatta och sedan klinker :surprised:

Något år efter att vi låtit göra badrummet kom det ut anmaning att man absolut inte fick lägga klinker på våtrumsmatta. Dessutom måste man ha gips för att få det extra stumt. Men som vanligt skall man ta allt med en nypa salt. Hos oss och flera med mej har det fungerat perfekt. Om underlaget är tillräckligt stumt kan det vara överkurs med gips. . . Faktiskt !

I ditt fall beror det nog på hur golvkonstruktionen ser ut. Hur ligger reglarna? Vilket c/c avstånd? Hur tjockt golvskikt har du? Sviktar det?

Om det är någerlunda OK skulle jag nog hellimma 6 mm renoveringsgips och sedan klinker direkt.

4. T
    Medlem · 150 inlägg

tommiz

Medlem

Visst är det så att dagens tillvägagångssätt kanske förkastas redan om 5år. Det kan man aldrig veta. Eftersom detta rör sig om en hall så är ju det värsta som kan hända att fogarna spricker eller att en och annan platta mot förmodan lossnar. I ett badrum kan ju rörelser i underlaget medföra problem med fuktspärr och vattenskador.

Sitter din matta ordentligt limmad i spånskivan?, om inte skall den nog bort innan du limmar gipsen. För övrigt är limmet man limmar gips med svindyrt. Jag slantade 800kr för en säck på 12,5kg (räckte 7kvm).
    Mvh Tommy

5. M
    Medlem · 37 inlägg

mrzigzag

Medlem

tror nog det är c/c600 och golvspånskiva. känns inte att det sviktar men gips är så pass billigt så jag tycker det inte är värt att chansa.

6. D
    Medlem · 553 inlägg

djpa

Medlem

Bygger det inte för mycket med gips så kör det. Annars kan du säkert klinkra direkt på mattan/spånet och foga med flexfog. Vi gjorde det för några år sedan (cc60) och det ser bra ut än idag.

7. C
    Medlem · Stockholm · 2 474 inlägg

ClasseClas

Medlem

mrzigzag,

Ska du inte ha lite go värme under klinkerna så fogarna får en chans att torka upp efter att du studsat in där med blöta dojor dag efter annan?

8. M
    Medlem · 37 inlägg

mrzigzag

Medlem

funderade nog på det först men eftersom vi inte har några kids ännu och inte springer in/ut så mycket tror jag nog inte det behövs men vist skulle det vara skönt. lägger en ordentlig dörr matta istället.

Går det inte att skruva direkt i spånskivan då det bara gäller ca 4-5kvm?

9. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Lägg in golvvärme när du ändå håller på klinker utan värme är verkligen kallt - dessutom dyker kidsen upp tidigare än du anar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.