Byggahus.se

Ska du limma golvgips??

1. E
    Medlem · 100 inlägg

eson

Medlem
    Som alla vet så kostar limmet till att limma golvgips med mycke pengar, men det finns fler leverantörer som har lim för att limma golvgips tex Mapei ultramastic 3. Den levereras färdigblandad så man slipper damma och slabba. Kolla in mer om prudukten på http://www.mapei.se/item.asp?sid=1143&BeginIndex=0 Håll till godo alla penga sparare ;)

2. E
    Medlem · 100 inlägg

eson

Medlem

Re: Ska du limma golvgips??

Glömde bort att skriva vad den kostar 8) Ca 320kr för en 18kg burk som räcker till ca 6-12kvm beroende på kam storlek.

3. M
    Medlem · 10 inlägg

mate66

Medlem

tanke....

Har för mig att Ardex S48 kostar ca 21-33kr/m2 med en åtgång på 0,85kg/m2 mot ca 53kr/m2 för sagda MAPEI.

...om man köper 25kg säck :surprised:, åsså är det ju allt jobbet som tillkommer för blandning, så MAPEI U3 var ett bra tips!!

4. E
    Medlem · 100 inlägg

eson

Medlem

jepp och speciellt om man inte behöver så mycket finns ju i flera storlekar, från 3kg- 18kg tror jag

5. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 224 inlägg

Fasting65

Medlem

Jag ringde Ardex och de sa att man ska applicera 1,9 kilo/m2 (8mm kam) när man limmar golvgips, för att det ska stärka upp bjäklaget från cc600 till cc300.

6. E
    Medlem · 100 inlägg

eson

Medlem

Härligt med folk som kollar upp innan dom talar/skriver!

well done :D

7. Fasting65

Fasting65

Medlem

mmm men faaaaen vad dyrt det blir/blev. Golvgipslimmarposten i min badrumskalkyl drog ju iväg med typ 2-300%

8. M
    Medlem · 10 inlägg

mate66

Medlem

själv har jag cc300 + plant underlag så det får räcka med 6X6mm med lutning. låter lite overkill med 8X8mm. limmet i sig har väl ingen styrka utan kombinationen spån, gips och lim. vill kanske sälja ;)

rent teoretiskt får jag med 8X8mm och 25kg; 62,5 rillor på 1m2 ger 4 liter vilket motsvarar 5,6 kg blandad s48. detta ska räcka till ca 7m2 men enligt Ardex ca1,9kg/m2 pulver med 8x8x8xmm fixkam :)(kommer å tänka på Trazan, om ni har rätt ålder) så ska det räcka till ca 13m2. Inte konstigt att dina, Fasting65, kalkyler skenade 3-4 gånger. Rätta mig om jag har fel..

tycker att Ardex monteringsanvisningar är lite svåra att tyda.....

mvh/mate

9. Fasting65

Fasting65

Medlem

mmm, det var därför jag ringde Ardex. Generellt sett är det ju suverän hjälp på företagen - så fort jag är tveksam brukar jag ringa teknisk support på firmorna - då får man goda råd.

Dina uträkningar orkar jag inte ta till mej - jag kan konstatera att Ardex uträkning på ca 1.9 kilo/m2 är ruskigt nära sanningen, jag fick nästan köra med slickepott i hinken på slutet. Det är ju inte så att man gärna överkonsumerar en såpass dyr produkt.

Det tråkiga var att jag blev rekommenderad att köpa typ hälften så mycket (av en icke helt insatt säljare), vilket fördyrade inköpet ännu mer då det blev kompletteringsköp och småsäckar istället för en bautasäck från början.

10. T
    Medlem · 150 inlägg

tommiz

Medlem

Jag fick slanta 800kr för 12kg Ardex S48. DYYYYYYYRT
    Mvh Tommy

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.