Byggahus.se

Linoleum Marmoleum från Forbo

1. Q
    Medlem · 328 inlägg

que

Medlem
    Någon som använt dessa klickplattor 30x30 Marmoleum från Forbo. Jag funderar på att lägga dessa i ett kök. Tror att de kommer att upplevas varmare än laminat.

Ska man ta bort den gamla plastmattan innan? eller kan man lägga plattorna ovanpå? Har krypgrund och funderar på ev. fuktproblem, men det borde väl inte vara värre att ha den kvar än det varit fram till nu i så fall? och plastmattan är ju endast på en begränsad yta av den totala ytan

2. M
    Medlem · 8 inlägg

manasse

Medlem

Re: Linoleum Marmoleum från Forbo

Vi körde in Forbos Marmoleum Real i kök, hall och sovrum i vår trerumslägenhet. Det var inte plattor, utan rulle. Vilket innebar att vi anlitade proffs som gjorde jobbet (kräver yrkeskunskap och specialla verktyg för svetsning av fogar etc.) Så jag kan inte uttala mig i sak om hur man lägger dina plattor. Men vad jag vet är förarbetet:

Vi rev bort befintlig plastmatta, och under den den gamla linoleummattan. Återstod "förglasad" spröd gammal tjära som använts som lim för linoleumet. Det tog vi bort manuellt med billiga stämjärn och mattborttagningsverktug från Biltema.

Mattläggaren ramlade sedan in med stor betongslip och slipade ned resterna. Sedan spacklade han upp golvet, och slipade det igen. Återstod att lägga på lim och lägga mattan.

Vi gjorde ett aktivt val, och tog inte flytspackling. Det funkade helt OK. Men klart är att betongen *inte* är en perfekt 2-dimensionell yta. Den går i "vågor" - syns i sht då jag hivade upp golvlister (som är ganska raka).

Känslan av linoleum är ganska trevlig - beroende på vilken utgångspunkt man har. Framförallt så vet man att det är material som används i offentliga miljöer, så det håller,

För tips om läggning på olika underlag kan du kolla här:

http://www.forbo.se/demo/DemoSE.nsf...amp;buttonid=4bc0294ba4a072abc1256b210040c079

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.