Byggahus.se

Byta spånskivegolv

1. J
    Medlem · 143 inlägg

janssonj

Medlem
    Hej!

Undrar hur man på smidigaste sättet byter golvspånskivor?? De sitter antagligen både limmade och skruvade men vet ej säcker... Brukade man limma golvet på reglarna för ca 30-40 år sedan??? Det är nog ganska svårt att få fram nån skruvskalle eftersom det ligger en matta på golvet.. Skruvarna är alldeles säkert spaklade också..

Nån som har nåt bra förslag???

NY FRÅGA!!
    Kan man lägga ett nytt lager med golvspån uppepå det gamla?? Har plastmatta på golvet nu, måste man ta bort den först??? Är det ett riktigt skitgöra att riva bort det gamla spångolvet på ca 15 kvadrat???

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 052 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Byta spånskivegolv

Tror knappast att de är limmade och skruvade. På den tiden brukade man bara spika dom. ;)

3. J
    Medlem · 143 inlägg

janssonj

Medlem

De är iallafall skruvade. Det syns om man drar ut någon låda i lådhurtsarna.. Riktgit skönt om de inte är limmade.. Men hur ska man göra??? Är det bara att göra ett hål i golvet och börja bryta sen eller hur hade ni gjort???

4. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

E de limmat så har du skaffat dig något att fylla fritiden med iaf... Trälim sitter god damn hårt... och e det bara skruvat spikat då e det lungt. Blir iofs mest smulor av spånet. Annars kan du släna ner handklingan i golvet och såga rutor klyv mellan reglar sen varje meter typ sen är det bara att börja bryta. SÅ skulle jag gjort om inte hammarn låg på hyllan:)

5. C
    Medlem · Stockholm · 2 402 inlägg

ClasseClas

Medlem

Fel fråga kanske, men varför ska du ta väck dem?

6. J
    Medlem · 143 inlägg

janssonj

Medlem

Golvet har sprukit på en del ställen och sen är det inte heller helt rakt. Ska rikta upp det.

7. J
    Medlem · 143 inlägg

janssonj

Medlem

Nån som vet nåt om min NYA FRÅGA???

8. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Va det här frågan? såg mer ut som plan :) hur har det i så fall spruckit och "hur snett" är det?

9. M
    Medlem · Västerbotten · 646 inlägg

Mr_Smurf

Medlem

Jag skulle ta en cirkelsåg med en hårdmetall klinga och såga mellan åsarna. Tänk bara på att gammal spånskiva har mycket sand i sig, så ta ingen klinga du är rädd om.

Sedan ta kofoten och bryta upp golvet, med lagom mycket våld så kommer skruvskallarna att gå rakt igenom spånskivan och då kan man kapa dom när spånskivan är borta.

Om golvhöjden inte är något problem så kan du räta upp golvet genom att lägga "nya åsar" på åsarna. Dom behöver inte vara så tjocka, 3 - 4 cm räcker och då kan du slå in kilar under och spika eller skruva så att golvet blir rätt.

10. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

nu såg jag frågan man e för dum :)
    Är det på övervåning så behåll plast mattan om du vill. det gör inte saken värre att ha den kvar... Och om du lägger nytt spån på det gamla lägg det nya flytande uppepå. Med npgonform av matta under aerolen eller korksmule papp. Ger ökad stegljudsareduktion....

11. J
    Medlem · 143 inlägg

janssonj

Medlem

Det börjar inte och knara efter ett tag om man har mattan kvar?? Och vad menas med flytande ska man inte skruva eller vad???

12. J
    Medlem · 143 inlägg

janssonj

Medlem

Golvet är lite snett också.. Det skiljer ungerfär 1-2cm från ena sidan till den andra.. Kan man flytspakla upp det eller nån annat förslag?? Det är ett par golvbjälkar som är lite lägre i ena ändan av rummet.. Tar man bort golvet hade jag tänkt att palla under med masonit.

13. M
    Medlem · Västerbotten · 646 inlägg

Mr_Smurf

Medlem

Som jag sa tidigare, ta upp golvet och lägg nya tunna åsar på de gamla.. Jag skulle inte använda masonite eftersom det bara är papper och kommer att pressas ihop med åren så att golvet ändå blir snett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.