Byggahus.se

kan man limma

1. P
    Medlem · 82 inlägg

poppo

Medlem
    kan man limma "CLICK" laminat golv för att få bättre slutresultat på läggningen

2. A
    Medlem · 2 414 inlägg

AndersG

Medlem

Re: kan man limma

På vilket sätt "bättre"?

3. P
    Medlem · 82 inlägg

poppo

Medlem

midre glipor och att det kanske skulle tåla fukt bättre

4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 126 inlägg

MathiasS

Medlem

Då är det väl bättre att köpa icke-klickgolv från början?

5. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 225 inlägg

Fasting65

Medlem

Eftersom det nästan uteslutande säljs klickgolv så gjorde jag som poppo efterlyste. Jag upplever att golvet blev mer "tajt" när jag limmade. Således limmade jag klickgolvet och är nöjd än så länge.

6. Fasting65

Fasting65

Medlem

....fast jag upplever faktiskt att golvet blir tightare med limning. Det kan bero på flera saker:
    1) Jag är perfektionist(?).
    2) Barlinekgolvets klicksystem är inte perfekt.
    3) Placeboeffekt

Hursomhelst dör ingen om du limmar. Jag är nöjd med mitt (o)nödiga limmande.

7. Fasting65

Fasting65

Medlem

jag fick ihop plankorna bättre. de satt ihop när man slog dit nästa rad. Utan lim upplevde jag att man såg mikroskopiska glipor.

8. C
    Medlem · Stockholm · 2 408 inlägg

ClasseClas

Medlem

Härligt att se det är andra som också har muterat fram en pedantgen... ;) 8) :p

9. H
    Medlem · 182 inlägg

Hallå vad sitter ni och säger här. Det finns klickgolv som är förlimmade. Det är så att om man har golvvärme så rekomenderas man att ha ett limmat golv därför att du får onormalt stora rörelser i golvet. Ett klickgolv är gjort som klick för att det inte skall dela på sig när man slår ihop plankorna och för att bli tajtare än med ett golv som skall limmas där risken finns att man får glipor när man slår dit nästa rad osv. Klickgolvet skall hålla ihop när det är färdigt men de garanterar inte det med belstning på golvet och stora tempskillnader. Så för att det skall bli glipfritt och hållfast som ett limmat golv så finns förlimmade klickgolv där limmet härdar när plankorna är ihopslagna. Kanon tyckte jag på det golvat som jag använde.

10. O
    Medlem · 102 inlägg

ols

Medlem

Är man en superpedant med (pengar) så köper man inte Barlinekgolv, utan snarare Kährs eller liknande.

Har inte sett några glipor på deras limningsfria golv, även om man har golvvärme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.