Golv
Fasting65: Jag tolkar det som att tj99 har flytspacklat ovan råsponten och att flytspacklet inte blivit helt jämnt. Varför han/hon ska lägga en gipsskiva ovan det förstår jag inte, men det verkar vara det han/hon ska göra... eller?
Bob_the_builder: [citat] Jag vet att det finns 38mm golvspånskivor som "tål" c/c 800 mm. Ovanpå den duger det i så fall med en 6 mm rotgipsskiva.
Norre: Ja, är stadigt nog så kan du klinkra på flytspacklet. Men det lär vara stadigt. Annars spricker både klinkerfog /klinker och spackel.
DIY: Tja, jag var väldigt nöjd med mitt ca 45 kvm vardagsrums och köksgolv iaf. Fast det var sidenmattlackat förstås. /Joc
valter53: Skär smala remsor (bredd som verktyget) i golvet innan du sätter igång. Ha en trevlig dag.
Pasi: Anlitade Stahrebolaget. Har inte fått fakturan ännu, men runt 1000-1500 kr.
Sweli: Har du golvvärme redan i betongplattan behöver du inga element. Det spelar ingen roll om du har trä eller klinkers på golvet Det enda skillnaden är att keramikplattor/klinkers känns mycket skönare än trägolv. Vi har golvvärme i hela huset 1,5 plans hus. Bottenvåningen är helt med klinkers. På övervåningen har vi vårt sovrum med klinkers och resten med parkett. Alla badrum har
jooselti: Tack för era svar! Sweli: Ja..nog skulle jag kunna ha Oslo i köket ändå? Ska se vad "gubben" säger... Fastings65: Glider genast ut på surfarvågorna och ser efter vad jag kan hitta....tack för ditt tips!
Fasting65: Jo, jag är nöjd med golvet. Jag såg till att få låånga plank så det är minimalt med skarvar. Tyvärr blev det inte skarvfritt, men ändå... Visst är det mjukt, men eftersom mönstret är livligt, så syns det inte på samma sätt som andra golv. Det har nog blivit en hel del hack och repor i govlet, men vi märker det faktiskt inte. Jag kan notera tre glipor i golvet - alla är mitt
cy_berg: Jag har nu varit och kollat hos H. Svensson och kollat, dom hade väldigt mycket att välja på :-) Dock stämde inte priserna alls som jag fick per telefon >:( Den billigaste (Portugisisk) började på 620:- (200mm bred, fallande längder)...å andra sidan var den väldigt vacker :-) Grå, i vissa fall mörkgrå, precis som vi vill ha det, så det lutar åt att vi beställer därifrån! En
Immobil: Att betsa ett helt golv hade jag nog inte vågat mig på. Eftersom du måste lägga på all bets i ett svep. Du får ej heller låta det överlappa. Satsa på en vit lasyr istället med en passande topplack på toppen. ;)
PatrikJ: Hej Kolla Rådjursgolv, dom finns i Stockholm. MVH PJ
thrax: Men man kan ju inte få tätt mot sylltätningen. Alltså får man ett väldigt ångtryck upp i väggen. Finns det någon annan som har något annat tänk? På Siljangolvs- och dalaflodas hemsidor står det att man ska ha ångspärr om man har platta med golvvärme? Stog att man skulle ha det om RF är 95% eller mer. Hur mycket är normalt. Jag har isolerat med träull och ingen diffusionsspär i
MathiasS: Det låter som om en mjuk fog av våtrumssilicon är precis vad du behöver. Såga ur golvskovirna med sticksågen så du får exakt passform runt toan.
jonasmj: I kåken jag köpt syns viss fukt en bit upp på väggarna men inget i plattan. Nu pratar jag dessutom bärande innerväggar. Yttervägg är 40-60 cm natursten och där syns ingen fukt... Innerväggarna däremot är nån slags betong och där är det lite missfärgningar en eller några decimeter upp. Därav min oro.
stenhus05: Hej! Någon med erfarenhet av wirsbos vattenburna golvvärme + massivt trägolv typ ektilja el. kortstav, fiskben (ek)? Blir inte klok på detta! Alla ger olika bud angående val av installation av golvvärmen (rörhållarskena på isolering eller rörhållarskena på betong verkar vara alternativen) och dessutom hur själva golvet ska läggas (alt 1: gjut in golvvärmen och skruva sedan fast
CarMan: om du lagt "vanlig" parket så har den en stome av nått matrial med en tun skiva parkett överst. bryt bort det övrelagret & såga till en bit, putsa av kanter, sen har du en fin tröskel
Megasen: Kolla in denna sida ;D http://www.maxit.se/PDF/GOR%20DET%20SJALV/spackla_golv.pdf Mvh Matte
SittinDuck: Hej, hur ligger plasten mot vägg? vad har du ovan spånskivan? ser du några "fäckar" på tapeten vid dessa ställen? Den bärande väggen ligger förmodligen i en gjutsträng och har således inget kapilärbrytande skikt, dvs kan suga upp fukt under plattan. se till att plasten dras upp på väggen bakom golvlist. Sista alternativet är ett ventilerat golv. Hur ser dräneringen ut på den sida
HannaBo: Funderar på att välj bort Kährs ekparkett (som medföljer Myresjöhus) och lägga ett enstavs furugolv från Timberwise eller av liknande typ. Det ska likna ett massivt plankgolv men bygger på en korslimmad treskiktskonstruktion som gör att det inte rör sig så mycket som ett massivt plankgolv. Finns det någon som har erfarenhet av den hör typen av golv och vill dela med sig av dem
jarlh: Kährs-golvet ni pratar om är NYTT på svenska marknaden. I alla fall tror jag vi pratar om samma tvåstaviga ekparkett som är UV-oljat (vilket är någon sorts hybrid mellam lackat och oljat har jag förstått det som). Fick det för 340 kr/m2 som introduktionspris för två månader sedan. (Illerbrands golv i Uppsala.) Blev väldigt fint i köket.
Diana61: [citat] :D Låter bra tycker jag! Då blir det så. Tack!
calles: Hej Jag har noggrannt gått igenom processen och tror jag hittat det mesta. Till och med i de flesta länder utomlands, sågar och hyvlerier, grossister, osv. Så hamnade jag till slut rätt!! Woodia.se Mycket fina golv. Jag behövde ca. 400m2, varför det var viktigt med rätt pris och med hög kvalitet. I nedersta planet är det betongplatta. Här blev det 14 parkett nerlimmat mot 6 mm
synpunkter: Antingen lamellparkett (slitlager i ädelträ med träkärna av plyfa typ) eller massiv parkett, sk stavparkett. Båda har väl för- och nackdelar...
koho11: Är det någon som hört talas om ett trägolv som heter Ecco wood som tillverkas i Malaysia och har samma clicksystem som Kährs?
MathiasS: Jag har pratat med tekniksupporten både på Kärhrs och Tarkett + ett bra butiker - ingen har antytt att man väljer tjocklek efter om man har golvvärme eller inte. Det är bärigheten i underlaget som styr, tillsammans med möjligheten att slipa om golvet ett par extra gånger.