Den där gjutmassan, är inte det en snabbhärdande variant som man använder för att kunna lägga nästa skikt direkt?

Om du kan stå ut med att låta golvet torka några veckor så borde vanlig betong fungera, fast bäst att kontrollera med lev. det kan ju handla om elasticitet eller något.

hempularen skrev:
Sedan har du räknat ut hur mycket mera nedböjning du får med extra 10cc. OK men det säger väl inget om hur mycket extra tjocklek du behöver för att kompensera nedböjningen. Då har du förutsatt att spånkivans nedböjning beror linjärt på tjockleken, även om så vore fallet (vilket jag inte vet) så måste du ju också ta hänsyn till gipsskivans extra påkänning. Det är gipsskivan (hellimad) tillsammans med spånskivan som ger styvheten.
.
Jag bad en kollega räkna lite noggrannare. Han fann att 22mm för c/c 60 motsvarar 27mm för c/c70. Ja, spånskivans nedböjning är linjär med tjockleken. All last tas av spånskivan. Ingen av gipsskivan.

tjocklek = [ (0.7^4*0.022^3) / (0.6^4) ]^1/3

hempularen skrev:
Den där gjutmassan, är inte det en snabbhärdande variant som man använder för att kunna lägga nästa skikt direkt?

Om du kan stå ut med att låta golvet torka några veckor så borde vanlig betong fungera, fast bäst att kontrollera med lev. det kan ju handla om elasticitet eller något.

Jo det är så det är. Det funkar med vanlig betong men den tar längre tid på sig att brinna upp....

Bob_the_builder
hjarnkirurgen skrev:
70 centimeter regelavstånd.
32mm spånskiva + 1 lager gipsskiva 13mm
Räcker det för att sätta klinker på?? (el-slinga+flytspackel kommer ovanpå gipsen)
Jag vet att det finns 38mm golvspånskivor som "tål" c/c 800 mm. Ovanpå den duger det i så fall med en 6 mm rotgipsskiva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.