Golv
synvinkeln: Skulle inte rekomendera det! 16mm ska man ha som flytande. Tror kärhs kräver +/- 3mm på 2000mm ojämnhet så det behövs så lite om du skulle ta 16mm skivan. Alla villor jag byggt så har vi användt 22mm eller plywood! Är nog inte mycke att bråka om om inte höjden e livsviktig? prismässingt marginell.
topmount: 0.5 kvm just på denna ytan ska inget annat golv läggas det ska bara målas. -Åke
JLT: Det ska inte vara något problem. I de flesta typer av golv demonterar du golvet radvis, dvs du kan inte ta bort en "bräda" i taget, utan måste lyfta en hel rad.
hal: Är det sand under golvet kan det bli riktigt svårt att få bort doften. Har sett en lägenhet där man var tvungen att ta bort både golv och sand (men då gällde de katter).
janbys: Nej, jag vill inte ha golvvärme. Är det helt omöjligt att ta fram det ursprungliga golvet tror du? Mega
synvinkeln: det går ju inte att svara på om du inte säger hur långt det är mellan upplagen (bärningarna) på 2x3! normalt är ju c/c 300mm när det är klinkers! Mvh Thomas
Sonander: Här kommer en länk jag fick av en kille på jobbet http://www.parkiet.net/index.php?cPath=23&osCsid=6dd87e4872da404560e157461fe16e9d "Parkiet Krajowy" är parkett Dab - betyder Ek Jesion - betyder lön
onkel: Golvet är helt ok. I morgon blir det väggbygge.:D Tack alla för ert engagemang!
Kofoten: Mattan är tyvärr i stort sett omöjlig att få bort och därför tycker jag nog att det borde räcka som grund. Det skickt som är kvar är så pass tunt och hårt att jag tycker det borde funka. Att jag ville lägga ett tunt lager flytspackel först beror bara på att jag då säkert vet att jag får en fast och jämn grund, men jag skall ringa och snacka med nån yrkeserfaren och fråga om
hempularen: Hej, Vårat köksgolv har visat sig vara uppreglat 200mm på betong, med källare under. Vi tänker lägga klinkers med golvvärme. Men vi MÅSTE träffa samma bygghöjd som det gamla parkettgolvet. Vi har provborrat under spisen med dosfräs för att undersöka hur det ser ut. Nu frågar jag, finns det någon som helst risk att betongen inte är bärande, dvs kan det vara någon risk att minska
jonfri: Du måste ha förslagsvis golvspån emellan. Minst 12 mm tror jag är det som gäller.
abel48: jo jag funderade på det.... Då blir det att fixa till lite 3mm masonit remsor då. MVH Anders
Byggahus-nisse: Hej! Vi har funderat på att köpa parkettgolv (Lackad Ask, 1-stav) från Rappgo AB som tillverkar Mörkaskogsgolven... Någon som har erfarenhet av dessa golv? Finnish? Kvalitet? Övrigt? Jag gillar annars Kährs-golven väldigt bra, Tarkett däremot har en yta som känns som laminat, så vi vill inte ha något som liknar Tarkett... Jag har tyvärr ingen möjlighet till att se några plankor
hempularen: Är det inte så att BRK säger cc30, limmad spånålatta, limmad golvgips. Eller motsvarande. Renoveringsgipset är ju uppenbart inte lika förstyvande som golvgips. Så den föreslagna konstruktionen fyller knappast specen. Sedan kanske den kan vara bra nog ändå... Är det inte så att det finns mer eller mindre elastiska fix och fogmassor. Det kanske kan vara en lösning om underlaget är
Pasi: Nej, tvärtom. Parkett rekomenderas inte att läggas när fukthalten är över 85 %, klinker kan du lägga i stort sett direkt.
topmount: Känns redan som om att du har bestämt dig! Men om du bara har lite små repor och stora delar av golvet är täckt med möbler behöver du kanske inte ta ner golvet till trärent överhuvudtaget. -Åke
0840: Att behandla bräder på båda sidor har jag provat i andra sammanhang, ex foder utomhus. Resultatet var att vänster bräda skålade sig litegrann, den var bara målad på en sida. Höger bräda fick en strykning på baksidan före montering slutstrykning, ingen skålning. Skålning på ett golv syns mycket tydligare än på panel utomhus.
Kruger: Jag skall lägga ett Kährs 15mm golv på andravåningen på ett träbjälklag (200x45,cc600). Hur tjockt underlag krävs iform av golvspånplatta??? Jag såg att någon nyss ställde en liknande fråga här och då hänvisades till en gammal tråd... Jag har sökt men inte funnit den... Golvspånskivan (utan parkett) skall klara av belastning av folk under byggnationen! Någon som vet?
sfinxen: Hallå. jag hade enlåg mässingslist mellan ekparkett/allrum och körsbärlaminatgolv/matrummet. var faktiskt riktigt snyggt ::) :P
sfinxen: Hejsan! Det funkar alldeles utmärkt.Nu har ni ju reglar såpass tätt och sedan 15mm parkett Glöm inte å skruva och limma skivorna..... finns inlägg om detta bara att söka...
jorwes: Vårt bygge slutade på 1.6 miljoner, fast då är vi inte riktigt klara (övervåningen kvar). Huset är på nästan 140 m2 utvändigt, två plan plus källare. Mögel är ju mögel och skall inte förväxlas med röta och tex hussvamp. Blir det torrt så slutar möglet att växa, det sitter dessutom på ytan. Mögel är symptom på att ngt är fel och om det inte åtgärdas blir skadan så mkt
Buuzzz: :o :o Ändrade planer, det blev att bila bort det gamla, nya avl. rör, isolera, ny platta samt vattenburengolvvärme. Ps. Flytspacklingen i det andra rummet var kanske inte det roligaste jag gjort de senast 22 åren men nu är det iallafall gjort. ;D
topmount: Har titta på 260 produkten och den ser onekligen ut som om de skulle kunna fungera bra är dock fundersam om man trots att den är pumpar kan få den till spackel bar konsistens så att man kan lägga ut den trots att den färdiga ytan inte ska va i våg. Var tror ni? -Åke
TN: Gräv ur och gjut ett nytt golv som man bygger moderna plattor idag, låt sedan betongen bränna länge innan du lägger på (yt)golvet
plattan: Jag ska till och lägga nytt klinkers i köket hemma. Jag har bestämt mig för en beige klinkersplatta som plattorna skiftar lite i nyanser. Men jag har idé torka när det gäller hur jag skall lägga ut dom, jag funder på att använda mig av 2olika storlek på plattorna (30*30 & 30*60) och då blir det 2 små och en stor osv. Men tycker det känns lite tråkigt och vore glad för lite
Ranchn: Någon som har erfarenheter från nedanstående limfria klick-laminat (Klinkers look alike) från ByggMax? http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=1108 25 års garanti, det låter ju helt ok. Jag hade tänkt att ha det i farstun i mitt fritidshus. Jag har pärlspont på väggar som skall bli helt vitmålade. Sedan blir det svart smide som inredningdetaljer Vad tror ni?
Mange747: Jag tycker inte det är värt att betala så mycket extra för ett limfritt golv. Det är ju bara en gång man har nytta av det, när man lägger det. Det blir ju ingen skillnad på slutresultatet. Ett limfritt golv ska man eventuellt kunna plocka bort och lägga igen, på samma ställe eller någon annanstans. Men det vet jag inte om det sker så ofta. Jag tycker du ska köra på plankan. Det
morsan: [citat] SKA vara...tja, det beror väl mycket på vilka färger du själv tycker om, :) gult, grått, lila eller något annat. Har du ingen egen idé?