Byggahus.se

Laminat

1. Z
    Medlem · 3 inlägg

Zima

Medlem
    Hur hållbart är laminat jämfört med parkett? Och vad är prisförhållandet?

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 094 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Laminat

En laminatgolv, typ Pergo, är ju iprincip outslitligt. Och billigare än ett trägolv.

Både billigare och bättre alltså.......

....fast inte lika snyggt. ::)

3. Linska
    Medlem · 1 217 inlägg

Linska

Medlem

Inte att förglömma att det är väldigt klapprigt och väldigt KALLT!
    Har man golvvärme (i ett rum utan en massa spring) kan det kanske fungerar bra.
    Lade själv in ett Pergo laminatgolv i ett sovrum, utan golvvärme, och får "frysbränna" på fossingarna utan tjocka mattor och tofflor..

4. H
    Medlem · 70 inlägg

Henrik1

Medlem

Kan dock bli ganska otäcka (=fula) repor i ett laminatgolv, exempelvis vid flyttning av möbler...

5. jarlh
    Medlem · 1 333 inlägg

jarlh

Medlem

Repor blir det även på parkettgolv. (Även om de ser lite annorlunda ut. Och parkett kan man ju slipa om vid behov.)

Laminatgolv är för övrigt mycket vattentåligare än parkettgolv. Framförallt vissa träslag som bok är hopplösa.

Hade laminat tidigare, men bytte till parkett och ångrar mig definitivt inte. Trä är mycket snyggare och så mycket behagligare att gå på - varmare, mjukare och tystare. Att det sedan är lite känsligare får man ta.

6. Z
    Medlem · 178 inlägg

zephir

Medlem

Jag förespråkar laminat eller klinker i hall, laminat i kök och barnrum. Annars är det parkett för hela slanten.

Min erfarenhet när det gäller priser är att man får precis vad man betalar för när man köper laminat, de dyra golven är MYCKET bättre än 59:-/m2-varianten.

Visst är det skiftande kvalitet även på parkett men det finns fullt acceptabla golv för 200-300:-/m2.

För övrigt brukar jag limma även click-golv, det känns betydligt bättre när man är klar.

Zephir

7. C
    Medlem · 5 694 inlägg

CarMan

Medlem

många laminatgolv är inte vatten tåliga! fins flera varianter som har en pressad stome av nått papersmatrial

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.