T
thrax: Vill du ha ett sådant golv finns det nya, som är gjorda på gammalt sätt (kilsågade, 34mm) på Åttersta såg. www.atterstasag.com /Thrax
2 svar · 1,6k läst
M
Micke_P: Jag har slipat av trappen med en bandslip och en hörnslip i helgen, gick bra, men försök inte tjuva och slipa kanterna mot träriktningen för att spara tid, använd hörnslipen där i stället så slipper du få fula märken. Lätt på handen och ovala rörelser så var det inte några problem. ;)
9 svar · 7,1k läst
N
Nybyggare: Vet inte vad som gäller numera men när vi valde för 3 år sedan var det Kährs Linnea (7mm) golv som gällde. Detta var dock tillval, plastmatt ingår i huspriset.
1 svar · 3,8k läst
P
Patrik71: Inga problem
3 svar · 3,7k läst
A
arnel: [citat] Det är stor skillnad i värmebehov i en källare och ovan mark. Innan jag startade golvvärmen i min källare så hade jag ingen värme alls i stora delar (ca 60 m[sup]2[/sup]) av min källare. Även vid riktigt kallt ute < -20 så höll sig temperaturen kring +15 grader i källaren. Då kan det inte krävas på långa vägar lika mycket värme jämfört med ovan mark, således måste
13 svar · 6,6k läst
L
leisjo: Tackar för svaret, båda två. Det kan ju bara bli mellan tummen å pekfingret tills man står med plånboken...men det känns trevligt att ha något att räkna på.
7 svar · 2,1k läst
S
SVEMPA: Tack då har jag ett pris att utgå ifrån.
5 svar · 2,8k läst
Immobil
Immobil: [citat] ...som sagt. ;)
11 svar · 6,0k läst
J
Jutski: Ett tips är att lägga click guard i mellan skivorna det finns och köpa på k-rauta och byggmax för en 50 kr tuben
7 svar · 21,5k läst
L
Lewen: Hej, När vi slipade om vårat golv så hyrde vi utrustning på Almedahls Golv i Mölndal. Man fick även en lite kurs i att slipa golven med maskinerna. Vi lutade och såpade våra golv och köpte allt detta även där. Bra personal, bra priser.
1 svar · 6,2k läst
G
General_Failure: [citat] 1-2 gånger per år bör man skura golvet. Hos oss innebär skurningen att man gnuggar golvet med en i såpvatten väl indränkt golvmopp. Det är något jobbigare än att våttorka golvet med en mopp - dvs inte särskilt jobbigt alls.
11 svar · 11,1k läst
B
brevik: Befintligt golv är fellagt eftersom det sväller upp väldigt mycket på ca 6st olika ställen på sommaren. Det sitter rejält tajt mot alla väggar. Skandalöst dåligt gjort. Men nu var det priset det handlade om :) [citat]
2 svar · 2,6k läst
M
M@ZE: Hittade den här installationsanvisningen från Kährs .. http://www.kahrs.se/templates/KahrsExtranetStandard.aspx?id=9488&contentid=9460
7 svar · 4,8k läst
D
David: Sen en timme till så orkar hon inte vara arg längre. Hmm...undrar vad Filmstaden Sergel visar ikväll? mvh David
6 svar · 2,8k läst
T
Tunet: ok, men konstigt att de golvtillverkare jag pratat med inte har det.
2 svar · 1,3k läst
Fasting65
Fasting65: Det finns en snubbe som dokumenterat demontering av ett hus. Han har skrivit lite om hur man plockar bort gammalt golv utan att förstöra dem. Här är websidan: http://biphome.spray.se/kg.larsson/sammanfattning.html Specifikt demonteringen: http://biphome.spray.se/kg.larsson/demonteringen.html
1 svar · 2,6k läst
slaskman
slaskman: Kollade dessa plattor på bomässan, priset skulle ligga på ca 350 kr kvadraten. Nån som vet vad de kostar i Danmark ?
5 svar · 5,0k läst
yonna
yonna: Vilket trägolv blir slitstarkast om man funderar på såpskurning? Det gäller hundägande i lantlig miljö. Mycket spring alltså. Tung hund. Långa klor ;).
0 svar · 2,2k läst
L
Lill: Jag vet inte vad Hjältevadshus har för golv men jag vet vad en golden kan ställa till med. Vi har trägolv i flera rum och det funkar bara inte ihop med (stora?)hundar. Vi har furu- lackad (= absolut sämst) furu oljad ( =något bättre) och lackad ek ( = som oljad furu ungefär). Alla rivstarter syns ganska tydligt och tydligast på lackat golv. Vi har försökt få bort med värme och fukt
1 svar · 2,7k läst
cubix
cubix: Varför måste man använda dubbla lager gips? Kan man lägga plastmatta ovanpå golvgipset, och tredje frågan, hur spacklar man skarvarna på golvgipset? Dumma frågor kanske, men inte för den som inte vet.
18 svar · 8,9k läst
G
gsa10132: Funkar det här med ångstrykjärn och blöta handdukar även om golvet är lackat? Hade ju varit toppen!! :) AK & Jens
4 svar · 3,0k läst
S
SittinDuck: Hej alla, jag kör på platonalternativer. Hoppar över mekvent. Ska leta luftade lister (blir inte många meter så det känns rätt). PS/Idag ligger en plastmatta direkt på golvet och det finns inga synbara skador, tex bubblor mm. Mattan är gammal! Jag kommer ta bort mattan.
7 svar · 9,2k läst
W
wer41: Problemet med limmat laminatgolv är oftast att undergolvet sviktar. Det gör att limfogen som är stenhård knäcks och skivorna lossnar. Mej hände detta i köket och bara på den ytan som alla springer på, inte under bordet. Talade med en golvläggare som sa att den stegljudsfoam jag hade använt sviktade för mycket, själv använde han aldrig något annat än grålumpapp.
3 svar · 3,9k läst
P
Patrik71: varför inte såga upp golvet å lägga det på kösbordet å kakla..;) Då slipper du onda knän å rygg samt du slipper att bli instängd
10 svar · 2,9k läst
U
unigas: Det ska vara OK enl. vad jag har hört. //Markus
1 svar · 3,7k läst
yonna
yonna:  :-/ som jag sa - att inte känna lukten betyder inte att den obefintliga lukten är ofarlig  :-X Det är en bra idé att, pga ventilationsmöjligheten, vänta till sommaren och ännu bättre idé att dra på lackningen till nästa sommar!
10 svar · 7,4k läst
S
Snowblade: Utan att veta hur stort det är och så. Trägolv kan röra på sig en hel del beroende på årstider och luftfuktighet.
3 svar · 2,9k läst
C
callebergh: Inget gips eftersom jag ska ha plastmatta! Om ingen har några andra förslag blir det väl till att skruva spånet utan lim med cc100 dårå. Biltema har ju billig skruv ;D. edit: Kollade plåttjockleken. Den var 0,5. Rörkrökarn tyckte oxå man kunde skippa glesen om det var cc300. Så får det bli :) /M
7 svar · 4,4k läst
Fasting65
Fasting65: M2stockholm ligger i upplands väsby - se www.m2stockholm.se. Billigt? Mja, både och. Till köket köpte vi kaklet därifrån. Klart billigast på just DEN plattan. När badrummen skulle byggas var de rätt dyra på andra plattor... Det är grossisten Sweden Trade som har öppnat butik. Det finns även Kakelstationen vid Stinsens köpcentrum - hyfsat nära iallafall. Det sistnämnda ser lite
1 svar · 1,4k läst
B
byggherreNR1: Japp på blocket 200 kvm begagnat golv 2000 kr. För 25 år sedan tog dom ur det ur en gymnastiksal som brunnit. (dock inte 100% att det är teak kan vara en nära släktning) 100 timmar senare har jag nu dragit ut all spik samt planhyvlat det. Räknar med 1 timme per kvm att få in det. Men jädrans vilket golv det blir ;D Detta är dock enbart ett alternativ om man inte värderar sin tid som
1 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.