Golv
Lookoo: Tips för den prismedvetne. Jag har nyligen byggt nytt till största delen själv. Vill du komma undan billigt med golvvärme köper du slangen på Silvan bygg, de har rea titt som tätt så du kan nog hitta 120 m slang 20 mm för 700 kr rullen att jämföra med strax över 2000 hos wirsbo eller LK. Aluminiumskenor köper du hos tg golvvarme, de har också prisvärda fördelare mm som kan bhövar
titanium: Precis Mathias Jag skulle aldrig lägga detta där man kräver tätskikt. Jag valde i stället Wirsbo:s system med spårat spångolv och limmad golvgips ovanpå. Stenhårt golv ! Mycket mer förtroendeingivande.
risj: Vi hade samma problem med sviktande golv. Vi fick tipset att skruva fast golvet i väggen med hjälp av vinkeljärn/vinkelbeslag. Funkar superbra. Vårt underlag var en spånplatta som vi skulle lägga gips på för att sedan lägga klinker. Skruva fast beslagen i spånplattan och väggen och lägg sedan gipset ovanpå. PS. Det är ett tag sedan ni skrev, men det kan ju finnas andra som har samma
stj7005: Är fortfarande lite orolig. Det skillde endast 9:-/m[sup]2[/sup] mellan Tarkett (sämst i test) och Pergo (bäst i test). Ska kolla vidare på detta, det är kanske värt att byta ut alla golv. /s
jooselti: Har fått en del svar i tråden "Såpa eller olja"..men en fråga kvarstår..tar den i ovan nämda tråd ;)
Johan Gunverth: Att de är frostsäkra. Naturbrända leror tex. Höganäs klassiska är INTE det och sprickor med regn och sedan påföljande minusgrader.
Challe: Slipa bort det, tar max en timme eller två. Hyr en maskin hos Cramo. Jag skulle ångra mig den dagen det börjar släppa och det beror på färgen. Desto mindre kemikalier och skit man har under desto bättre. Challe
crappy: Någon som använt Roots värme golv? Det står att man kan lägga klinker direkt på? Jag trodde man behövde flytspackla innan? Åtminstonde verkar det vara så på Floorewa, ett system jag tittade på. Vilket är bäst?
Sonander: Istället för att flytspackla kan du använda färdiga skivor med spår i http://www.thorin-thorin.se/t2html/t2ref.html. Om inte golvspånet är på plats så är detta oxå oxå ett alternativ http://www.thorin-thorin.se/t2html/t2bla.html
paberg: Du kan använda Plastic Padding och färga in den med pigment. Det gjorde jag på vårt köksgolv efter 10 års använding och ett antal tryckmärken efter tappade kastruller, lekande barn m m. Blev mycket bra. Gör så här: Blanda Plastic Padding (elastic) med pigmentet (använde brytningsfärg på tub, gul för att få en kulör som passar till beige linoleummatta), lägg på med spackelspade,
magnusson: Vi är mitt i husbygge, Älvsbyhus modell Sleipner. I hallen innanför entrén ska vi själva lägga klinkers och golvvärme. Efter att ha kollat marknaden har jag upptäckt att det finns ganska många olika varianter på "gör-det-själv-kit". Jag undrar om någon har några tips eller kan rekommendera någon typ av golvvärme? Är helt oerfaren på området så alla erfarenheter, bra och mindre
Wigert: Om du bor i Stockholmsområdet finns en firma i samma hus som Byggmax i Täby, http://www.kakelhornan.se/index.shtml samt i Sollentuna.
Gunilla: Ja, det kanske är ett annat alternativ. Är nog ändå inställd på olja.
Pappa_Jesper: Pga. förekommen anledning (tomtebloss som råkade komma på plastgolvet i köket på en studentfest för 10år sedan ;) ) så vet jag en lösning. Det kom en liten vaktmästare med ett verktyg som heter hålpipa. Han tog och stansade ut en ring i mattan (något större än brännmärket) och så stansade han ut en likadan bit under spisen. Sedermera bytte han plats på de båda bitarna och
alexxx: letar efter plastmatta/linoleum/annat roligt golv till en "walk-in closet" som vi håller på att fixa iordning. alla plastmattor är så tråkiga, antingen härmar de trägolv eller marmorgolv eller så är de bara murrigt spräckliga. finns det helt enfärgade plastmattor, liksom en helt vanlig röd eller gul? jag har också kollat på sånt där plastgolv som ser ut som lego , liksom med små
Johan Gunverth: [citat] Just det. Helt utan pigment, men det är en smaksak om man tycker det är snyggt. Lättare att reparera skador med pigmetfri behandling, men "skönheten" kommer först efter 5-6 år. Det finns lut med pigment. Grangolv blir ljusare och lättare i färgen än furugolv. Efter 10 år syns ingen större skillnad.
smogge: Betong såg + bilmaskin kan du hyra på cramo obs glöm ej skydsmask.... ;)
Norre: Ja det gjorde jag när det inte ville gå ihop, i vissa fall gick det ihop utan att knacka. Kanske skulle jag ha knackat den också för säkerhets skull... Jag vet att jag itne behövde det på det dyrare golvet. Men jag skulle kanske ha gjort de på de billigare också...
MathiasS: Det var prat om tjocka spånskivor, 38mm, för golv i någon tråd för ett tag sedan. Hittade dessa av en slump när jag städade, kanske är det intressant för någon: http://www.byggelit.se/index.html Titta på Compactfloor.
smogge: Kolla byggmax.se dom har ett ek golv för 39/kvm ...har det själv i sommar stugan va där för 2 veckor sedan har stått utan värme sen i september....inga problem...lycka till
Jamtland: När man lägger Platonmatta mot betongplattan (inne som fuktspärr och för att ventilera plattan) så kan det uppstå klapperljud när man går på parketten ( detta går genom 100 tjock frigolit - golvspånplatta - parkettgolv) och är mycket irriterande. När jag pratade med Platon så sa de att de har en matta (vävd plast) som man kan lägga mellan plattan och mattan - kostnad ca 70 kr/kvm.
thrax: För att göra dig ännu lugnare.... Vi har en kant på cirka 20mm pga att våra trägolv är 34mm och klinkern cirka 12-14. Ska be en finsnickare göra ett par specialtrösklar i ek. /Thrax
DragonLady: Beror iof. var du jobbar men är det på typ kontor eller liknande så kontakta skyddsombudet så får han ta tag i förbättringen, för det går med en luftfuktare.