Byggahus.se

Furugolv på betong

1. T
    Medlem · 258 inlägg

thrax

Medlem
    Ska lägga mitt nya kilsågade furugolv flytande på platta på mark med golvvärme. Golvet är 34mm tjockt.

Är det någon som vet vad man ska ha under "tiljorna".
    Jag tror jag ska ha endast lumppapp. På brädgården sa de att man ska ha plast, det låter inge roligt?

/Thrax

2. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Re: Furugolv på betong

Plast och lumppapp har vi under våra golv. Plasten har man för att fukten från betongen inte ska göra att det börjar växa. Lumppappen jämnar ut betongen och ser till att golvet inte sliter sönder plasten.

34 mm golv är lite mer än vad som brukar rekommenderas till golvvärme men det känner du kanske till... Övre gränsen sägs ligga vid 28 mm.

3. T
    Medlem · 258 inlägg

thrax

Medlem

Jo, det sägs att 34mm är lite för tjockt.
    Men vad kan hända? Inget! Kanske att man får lite trögare värmesystem, kanske att man får brassa lite mer värme på slingorna?

Man jag kaninte förstå varför man ska ha plast under ett trägolv, då stänger man ju in fukten. Med golvvärme i plattan och frigolit under och på sidan om plattan så borde den inte suga vatten som den sedan kan avge uppåt.

/Thrax

4. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Det som kan hända med för tjockt golv är att du inte får upp temperaturen i rummet. Värmen försvinner neråt och åt sidorna i stället. Hur som helst blir uppvärmningen dyrare.

Det finns alltid fukt i en betongplatta och fukthalten varierar med tiden. På sommaren när värmen är avstängd så blir det mer fukt och på vintern blir det mindre fukt. Fukten kan komma från luften så det räcker inte med att ha tätt underifrån.

Där du har plast kan inte fukten komma upp men fukten kan ju vandra till andra delar av plattan och ta sig ut där.

5. T
    Medlem · 258 inlägg

thrax

Medlem

Men man kan ju inte få tätt mot sylltätningen.
    Alltså får man ett väldigt ångtryck upp i väggen.

Finns det någon annan som har något annat tänk?

På Siljangolvs- och dalaflodas hemsidor står det att man ska ha ångspärr om man har platta med golvvärme?
    Stog att man skulle ha det om RF är 95% eller mer.
    Hur mycket är normalt.

Jag har isolerat med träull och ingen diffusionsspär i vägg och tak. Så jag är väll allment mot det där med plast.
    Men inget får ju gå till överdrift.
    /Thrax

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.