Byggahus.se

Kalkstensgolv

1. F
    Medlem · 9 inlägg

freddebygg

Medlem
    Hej! Har lite funderingar kring att lägga kalkstensgolv i badrummet.

Klarar stenen av tvålph (ca 5,5), har marmor i köket och har haft lite problem med syrakänsligheten?

Har någon tips på någon handlare i Skånetrakten och mellan tummen och pekfingret vad får man betala per kvm?

Fredrik

2. C
    Medlem · 263 inlägg

cy_berg

Medlem

Re: Kalkstensgolv

Jag har också funderat på kalksten som golv, och har insett att det är väldigt svårt att hitta någon som säljer det! Optimera har haft nån variant som dom kallar för kalksten, men jag vet inte om det är det. Den kostar 1000:-/kvm. Sen fick jag tips om 2 företag; det ena i Malmö och det andra i Lund, och nu blev det riktigt intressant :)

Landernäs i Lund har portugisisk kalksten (400*200*10) som börjar på 720:-/kvm. Deras svenska var tydligen väldigt mycket dyrare.

H. Svensson i Oxie i Malmö har portugisisk kalksten (samma storlek som Landernäs) som börjar på 360:-/kvm och den dyraste dom har (någon svensk) går på 1000:- så det verkar riktigt bra :D

Jag ska åka och kolla och se hur det ser ut och vilka kvaliteter de har, kul!
    /Kristian

3. F
    Medlem · 9 inlägg

freddebygg

Medlem

Tack för tipset! Bor i Lund så Landernäs är ju det naturliga valet för de flesta, är dock som det påpekades förbaskat dyra. Oxie är ju trots allt bara runt knuten; www.stenhuggeri.com är deras hemsida.

Fredrik

4. M
    Medlem · 638 inlägg

En firma som har mycket kunskap om all sten är Stenfirma Bror Törner i Sthlm, iofs inte i din närhet men dom kan besvara dina frågor med säkerhet.
    Jag vet att dom är bra på bl a kalksten. Ring! ;)

5. C
    Medlem · 263 inlägg

cy_berg

Medlem

Jag har nu varit och kollat hos H. Svensson och kollat, dom hade väldigt mycket att välja på :) Dock stämde inte priserna alls som jag fick per telefon >:( Den billigaste (Portugisisk) började på 620:- (200mm bred, fallande längder)...å andra sidan var den väldigt vacker :) Grå, i vissa fall mörkgrå, precis som vi vill ha det, så det lutar åt att vi beställer därifrån! En mycket trevlig kille som visade oss runt och det är ju ett stenhuggeri så han var väldigt kunnig jämfört med alla klåpare i "vanliga" golv-affärer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.