Golv
Liuon: Kan ju kanske gå men det låter som mycket arbete för den stackars lilla hallen, hade nog hoppats på något i stil med "använd en 6 mm renoveringsgips och se´n på med klinker, rör sig aldrig" Kunde det fungera kanske? :-/
gaia: [citat] Tack för ditt osikt :). Omslipning vill man inte vara om så ofta ;). Jag har också funderat på det där med vattenbaserad eller inte. Som det är idag så kan man knappast köpa någon annan lack än vattenbaserad. Den golvfirma jag hade kontakt med lackar inte med annat än vattenbaserad. Så är det säkert med dom flesta i golvfacket. Det finns 2-komponents också bland
Voortrekker: Kan meddela att till vårt golv gick det åt 10 tuber till 180 m fog... och skinnet på pekfingret....
jarlh: Vi har UV-oljat ekgolv från Kährs i köket. Enligt försäljaren så bör man olja om golvet en gång per år. (Och då med special-"UV-olja".) Har själv bara haft golvet sedan i januari, så jag vet inte vad som händer ifall man inte gör det...
spocks_beard: Min sambo skulle vilja ha det, men det är väl mest för att betonggolvet i tvättstugan ser så tråkigt ut. Jag tycker att det är en helt ok idé. Kan bli jobbigt om det är fall på golvet, dvs. att kanterna på plattorna står upp så man snubblar på dem.
moliden141: Med serpo 610 har jag för mig att det går att bygga upp mot 40-50mm
Gunilla: Många olika bud! Vi har blivit erbjudna 140:- per kv.meter slipat och oljat. Vi har 82 kvm+trappa så det blir ju endel. Tack för alla svar. Mvh Gunilla
betula: Spackla med lämpligt färgat träspackel, gärna från tillverkaren, slipa lokalt och lacka lokalt. Ex. Tarkett har en alldeles utmärkt litet kitt för detta som även passar andra fabrikat ek är ek eller vilket träslag det nu än är.
Totte_S: [citat] Vårt golv är skruvat med spånskiveskruv, möligen någon enstaka 4tumsspik där det var lite extra tjurigt. Vi upplver inte att det knarrar så det stör, möjligen enstaka ställen med knarr. Kan ju vara bra att skruva om man lägger själv, så kan man ju justera om man skulle klanta sig under läggningen. Har ingen åsikt om skruv skulle vara bättre eller sämre än spik.
Fasting65: En god vän har bra kontakt med en golvgrossist... Jag betalade 200 kr/kvm. Det anser jag vara ett bra pris - för den längd (408 mm) och kvalitet som jag fick. Märket kommer jag inte ihåg... nåt finskt... Ring och fråga en golvläggarfirma om de kan tänkta sej sälja. Jag fick bud på 350kr/kvm från en kille som är golvläggare. Då var det Burseryd.
fia_mstd: Äsch jag skippade den idén igen. Av den enkla anledningen att det skulle bli ett rent h*****e att få ihop köket efter den golvläggningen, eftersom inredningen inte skall bytas ut. Granitgolv bygger ju en del,särskilt med gips under, och skulle jag lägga ett sånt fint golv vill jag ju lägga det även under skåpen, med tanke på möjlighet till framtida ombygge. Nä det blir nog ett
parkett: Hej Ostberg! Jag använder en slipmaskin som heter HUMMEL. Slipar 200 mm bredd. Vikt 78kg. Och kantmaskin Örebro Viking 178mm Vikt 13kg. Det viktiga är Maskinerna och papperen. Hyr tunga och robusta maskiner, o använd grova papper. Typ 16 korn att börja slipa med. Sen jobba sig neråt med Finare papper. De flesta uthyrare har bra papper. Glömm tändvätska,matolja,smör,T-dojja mm!!! Luktar
Nichole: Okej, jag hade iof tänk att ha en kamin som komplement då pannan också är från -65...så den kan ju gå vilken dag som... Är vtn buren det vanligaste? Tack för svaret! :)
claeson: kanske golvgips om du skulle lägga klinker. Risk för att du får sprickor i fogar mm, om du lägger på ett spånskive underlag.
claeson: coop forum har ett laminatgolv för 59:- Funkar helt klart!
claeson: Jajamen! Vi köpte det till övervåningen och det funkar helt klart. Man måste "vika ner "golvbitarna vilket var lite irriterande , men för 59:- bryr man sig inte riktigt. klart godkänt.
claeson: Forbo har ju ett system som kallas "Block tech" och "Defa tech". Dessa system hindrar både smuts och vätska att tränga ner i skarvarna, Värt att kolla upp. ;)
Fasting65: Jo, eld ska man inte leka med....det kan få fatala konsekvenser inomhus. Lyckligvis blev skadorna inte stora, fast det var ju knäckande att höra brandmännens motorsåg gå igång inomhus. Nu är det över ett år sen och jag har nästan förträngt händelsen. http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04-april/branden/web/IMG_3163.jpg
Johan Gunverth: [citat] Kör du med vanlig stenskiva hugger den tag i materialet. Diamantskivan "smeker" ytan. Ett trick kan också var att skära mot sig själv. Början kapa "längst bort" och dra vinkelslipen mot dig. Du hugger det inte i materialet lika mycket.
pmazolo: Hej, vi har precis köpt en lägenhet i Sthlm som har lackade furugolv (eller är det gran!??) överallt utom i badrummet. Nu är jag inte så förtjust i just ljusgula kvistiga furugolv, så jag tänkte antingen göra dem vita eller mörka. Vilka optioner finns det egentligen? Vore bra med en kortfattad sammanfattning av möjligheterna samt evt. för och nackdelar... så jag börjar här utan
betula: Japp, en skadad i lacken och du behöver slipa om hela golvet för att fixa ytan. Olja kan man åtgärda lokalt utan att fixa hela ytan. Dock krävs löpande oljning 1-2 ggr/år i början varför det inte är så bra i t.ex. sovrum. Men i rum med högt slitage utan allt för mycket tunga möbler är det perfekt. Golven på Kastrup i Köpenhamn är oljade, de äldsta är 40 år nu och aldrig
betula: Billigt? verkar vara mer normalpris. Synd att många nätbutiker inte fattar att de behöver vara billigare än brädgården nästgårds, det är ju lite lättare att snacka, få tips och klaga om det blir fel hos en lokal handlare än på nätet.
jarlh: [citat] Nivell ska ses som en lösning på dålig grundkonstruktion. Att vatten kan rinna ut över hela betongplattan är nog inte så farligt bara man har koll och kan låta det torka upp. Fördelen med Nivell är ju just att det är luftigt och välventilerat. Smygläckage är kanske värre, men vilken konstruktion klarar det?
Immobil: [citat] Nej det tror jag inte, men det är ingen som vågar svara. ;D Hade du skippat limningen vid trösklarna så hade du sluppit problemet med vågorna. Att mattan följer med dammsugaren, är ett tecken på att du har en effektiv maskin. ;D Nåväl, för att lösa båda problemen så är det hellimning som gäller. ;)
Maskot: Ingen som använt dessa skivor? ::)
Tirre: Har en lgh från -46 eller nåt med undergolv under mattorna. De är fint framtagna i v-rum och hall och köket har jag ordnat det så fint själv så ;D Däremot behöver köksgolvet slipas och frågan är hur svårt det är. Ska få hjälp av kunnigt folk men det verkar aldrig bli av och jag vill bli klar med renoveringen någon gång. Köket är ju litet och smalt, ca 6-8 kvm. Är det ruskigt
gluecifer: Precis, sätt en kamin. Eller bila upp några centimeter och försök hitta snarlika plankor och fyll ut. När du slipar allt och behandlar kommer du inte se speciellt mycket av det.
jojjeblom: Nej olja är inte bra, oljan isig gulnar. Jag har använt ljus lasyr med uv-skydd i. Iof laserade jag takpanel .Fabrikatet var Teknos på den,jag använde./jojje