Byggahus.se

Furugolv

1. T
    Medlem · 27 inlägg

Tirre

Medlem
    Har en lgh från -46 eller nåt med undergolv under mattorna. De är fint framtagna i v-rum och hall och köket har jag ordnat det så fint själv så ;D Däremot behöver köksgolvet slipas och frågan är hur svårt det är. Ska få hjälp av kunnigt folk men det verkar aldrig bli av och jag vill bli klar med renoveringen någon gång. Köket är ju litet och smalt, ca 6-8 kvm. Är det ruskigt svårt att slipa det själv för mig som är normalhändig (anser jag själv ;D)
    Nästa problem är matrummet/sovrummet där en ful parkettimitation lagts på furugolvet. Det är "limmade" plattor som sitter som berg. Limmet är något svart, kåd/tjärliknande. Går det överhuvudtaget att slipa det bra eller kommer det gå åt 50 miljoner slippapper med kasst resultat. Är det bättre att lägga in ett nytt furugolv?
    Tredje frågan :) I övriga lgh är golvet lackat och det hade jag tänkt ha i kök och sovrum också för att få enhetligt men tydligen är det inte att rekommendera. Hur stor blir skillnaden mellan lackat/oljat? (för jag kommer inte ställa mig och slipa hall och v-rum för att olja de golven, iaf inte nu) Blir det snyggt att ha två olika? Hur lång tid tar det för oljan att torka? Jag behöver ju mitt kök. Springorna mellan planken, hur gör jag med de?

Hmm...blev lite fler än 3 frågor hoppas nu allt ni allkunninga har några bra åsikter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.