D
dwedin: ok, tack för svar
3 svar · 2,2k läst
spocks_beard
spocks_beard: Det torde gå bra, kontrollera så att mattan är plan bara. Kommer inte ihåg hur många mm. per meter som är godkänt.
1 svar · 1,5k läst
E
Ellax: ...öh hur menar du då? ... halva vinkeln?
2 svar · 4,5k läst
H
Hea_76: Jag är journalist och skriver en artikel om golvtrender och vill gärna komma i kontakt med någon som nyligen har lagt in textilgolv i sitt hem. Svara gärna här om du vet någon som har gjort det eller om du har gjort det själv, så kan vi sedan kontakta varandra via mail eller telefon.
0 svar · 2,0k läst
Immobil
Immobil: [citat] 8) Skruva är säkrare. :D
1 svar · 2,3k läst
B
betula: Slipa, sen olja eller lacka eller ... eller byt golv. Inte måla!
3 svar · 3,7k läst
C
Challe: Vi har Junckers lackade ek o sommarstugan. Farsan tycker det är kanon men jag tycker det är sådär (mest för att jag gillar oljat). Men det måste ändå vara något fel på det eftersom planken inte är fasade i båda kanterna utan bara den ena. Det gör att det blir lite vasst om man drar foten längs med kanten. Challe
5 svar · 3,0k läst
A
Ax: Hoppas jag kan få hjälp med svar på mina tankar om golvvärme, nu när jag renoverar mitt kök. Jag har ett kök på 25kvm med en intilliggande hall på ca 15kvm. Huset är byggt på en betongplatta, ovanpå plattan är det 70mm styrenplastisolering, plastskikt, Flytande 19mm golvspånskiva, ovanpå golvspånet är det en limmad ful platsmatta. Jag ska ha ett vattenburet golvvärmesystem och
0 svar · 3,6k läst
T
Tilt: Först föutsättningarna: Jag är spekulant på ett hus som är nybyggt men på en gammal källargrund (ca: 40-tal). Det gamla huset brann ned, källaren har "renoverats" på insidan och bl a så har man lagt in golvvärme. Tyvärr så isolerade dom inte under hela golvytan utan bara "runt kanterna". Källaren är ej heller omdränerad, marken anses dock väldigt bra ("torrt") och huset ligger
0 svar · 3,0k läst
S
synpunkter: Är det måhända nån som lagt detta golv i s.k. holländskt mönster. Finns endast med traditionell fog, dvs inte klickfog. Det jag funderar över är främst om mösterpassningen är lurig? Andra synpunkter på detta golv är ju också intressanta...
0 svar · 3,4k läst
Immobil
Immobil: Det underlättar enormt om du redan har bra fall. Tänk på att inte blanda flytspacklet för tunt, så löser det sig. :D
1 svar · 2,7k läst
L
Lillbjorn: Priset beror på förhandlingsläget. Varierar otroligt mycket. Vi fick vårt golv (73 kvm) för 300:-/kvm, Tarkett 3-stav lackat, men hade även offert på drygt 800:-.
11 svar · 3,1k läst
L
Levis: Har inte känt på kaklet, men i en del affärer tror jag du kan låna hem dessa "provskivor" och då kan du ju provgå hemma istället för i butik. ;)
1 svar · 2,3k läst
titanium
titanium: Om ni har ett golv med röta så måste ni så klart ta reda på hur rötan kommit dit och åtgärda det problemet först. Om det är en gammal skada och huset runt detta golv är åtgärdat så måste ni tyvärr ändå byta ut de golvreglar som är skadade. Alternativt byta ut de delar som är skadade. Speciellt noga om ni tänkt lägga in klinker som kräver ett helt stumt undergolv. Om det är
1 svar · 1,4k läst
B
betula: Vanligt vadå? Massiv furu ja det är en helt annan grej. Tilja i lamellparkett kostar nästa samma pengar. Men billigare än 800 kr/kvm kan man hitta, låter dyrt. Ek är ju inte direkt Dala-Flodas specialité heller.
5 svar · 3,4k läst
M
Maskot: Jag vill bara nämna att mina tidigare redovisade idéer om Minerit-VT-skivor på flytande golv inte är något som Tepro går i god för. Är därför kanske inte en lösning att rekommendera.
5 svar · 2,0k läst
C
cristina: Hej Har läst en hel del här i forumet om golv, och det har varit/är en intressant diskussion om furugolv ska oljas eller såpas. Vad jag har kunnat läsa mig till krävs det kontinuerligt underhåll av båda alternativen. Har lagt in furugolv och funderar nu på hur det skulle vara att lacka golven. Sommarstuga har enbart sommarvatten, så det behöver vara lättstädat. Leriga stövlar på
0 svar · 4,8k läst
spocks_beard
spocks_beard: Om man har profilerade lister kan man göra så här: Anta att du sitter och tittar in i "hörnet" där golvlisterna ska sitta. List 1 (den vänstra) läggs mot väggen ända in i hörnet. List 2 (den högra) läggs mot väggen och skjuts emot list nr 1 i hörnet. Men en blyertspenna överför list 2's profilering på list 1. Sen får man pilla lite med att såga ut profileringen. Det blir inte
7 svar · 20,3k läst
S
svhe: Hej! Använde senast ett fabrikat som jag inte kommer ihåg namnet på just nu, men vilket var mycket tidskrävande att hantera då de överblivande pigmentresterna från luten var näst intill omöjliga att sopa eller dammsuga bort innan oljning. Har någon något bra tips, vilket som är det bästa märket att använda till ett nylagt furugolv i köket?
0 svar · 4,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Jag hittade en stålborste, typ liten piasavakvast. Det räckte med ett par tag så var ytan "som brädriven". Den tar bara med sig ytskiktet. Återkommer med bilder.
5 svar · 6,6k läst
P
Poggan: Hmmm, ok. Jag har inte rivit nått ännu......får kolla hur det blir med nivåskillnad när man lägger på laminatskivorna, blir det för stor avvikelse till övriga rum, så tar jag nog bort masoniten....
5 svar · 6,2k läst
B
byggimpert: [citat] Men du milde....... är inte golvet redan inlagt :o, jag tog naturligtvis för givet att detta gäller ett golv som redan hade ett antal år på nacken och var i behov av en uppfräschning i någon form, gäller det ett golv i ett kommande nybygge så har Sophia helt rätt, absolut ska ni isf. lägga ett annat golv från start (även om denna ekparkett råkar vara husföretagets
7 svar · 20,5k läst
C
cissi31: Vi betalade ca 25000 för att sänka ned vardagsrumsgolvet 20 cm. Vi bygger med Trivselhus. Cissi
1 svar · 2,1k läst
B
betula: Vill du tvunget byta brädorna äre det är bara att sätta sågen i golvet och köra ett snitt längs med väggen. Hugg sedan rent fram till väggen med en mejsel. Skarven döljs av golvlisten så det är inget problem. Själva brädorna slår du sedan sönder med en yxa och ersätter med nya i samma bredd och rätt längd. Spika eller skruva på vanligt sätt, kapa bort nedre noten på den
7 svar · 4,7k läst
D
DACKE: ett råd....följ golvtilverkarnas anvisningar, det tummade jag på med lite negativt resultat som följd. (Knirrande golv Flytspackling är dog det lättaste. Kör med något billigt typ Biltema.
1 svar · 4,1k läst
Z
zankan: det funkar men brukar se illa ut.... Men står man ut med det så gör man så annars får man köra det stora programmet och det tar tid, energi och kostar deg....
2 svar · 3,7k läst
A
AndersN: ingen dröm,,,he he postade samma i värme & vatten....sorry ///Anders
2 svar · 2,2k läst
G
goddan: Hejsan! Kan man lägga nån typ av matta på ett trädeck som består av råspont "vattenspont" om det ligger under tak och inglasat en bit ovanför marken, bra ventilation. Hur kommer fukten att bete sig?
0 svar · 4,1k läst
H
hempularen: Golvspån blir mycket stabilare, framförallt om du limmar och skruvar det i reglarna, det styvar upp även reglarna på det viset. I bjälklag med stor spännvidd så är det i en del fall en förutsättning för dimensioneringen av bjälklaget att man limmar spån.
2 svar · 3,3k läst
L
Liuon: Kan ju kanske gå men det låter som mycket arbete för den stackars lilla hallen, hade nog hoppats på något i stil med "använd en 6 mm renoveringsgips och se´n på med klinker, rör sig aldrig" Kunde det fungera kanske? :-/
2 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.