Byggahus.se

Granitgolv

1. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare
    Funderar på att lägga ett granitgolv i köket till sommaren. Misstänker dock att det är 60cc mellan reglarna...

Hur förfar jag enklast då? Dubbla gipsskivor limmade och fasförskjutna? Problem nummer ett är ju bygghöjden, vill komma undan med så lite påbyggnad som möjligt, eftersom jag gärna vill att inredningen skall gå att få tillbaka. Hade dock tänkt att lägga nytt golv i HELA köket eftersom jag misstänker att ett granigolv kommer att hålla längre än vår nuvarande köksinredning.

Golvvärme? Att dra ut värmen från elementen via en shunt och få golvvärme tror jag är ett ganska dyrt alternativ. Att lägga elslingor känns betydligt billigare. Nödvändigt? Det är ju inte varma nyduschade, nakna fötter man går med riktigt. Plus att vi vuxna gärna använder inneskor för att skona våra ryggar. Barnen lar inte bry sig nämnvärt. Köket ligger ovanpå en uppvärmd källare så att jättekallt borde det inte bli. Lutar åt att låta bli golvvärmen...

Tips? Någon? :D Skall tillägga att jag varken kaklat eller lagt granitplattor tidigare, men jag är en flitig läsare (och skribent) här inne och tvivlar inte på att detta går att göra med lite envishet. Eller? Tänkte passa på att byta kakel ovanför spis och diskbänk samtidigt.

2. M
    Medlem · Stockholm · 117 inlägg

Maskot

Medlem

Re: Granitgolv

Jag har läst om Minerit VT-skivor från Tepro. Enligt specifikationen skall det fungera för klinkers på spångolv på reglar med 60 cc avstånd. Minerit-skivorna bygger bara 8 mm. Har inte vågat testa själv ännu. Har - utan framgång - forskat och frågat här på forumet om det fungerar bra. I mitt fall är det dock inte reglat, utan en flytande konstruktion. Du kan hitta info här:
    http://www.tepro.se/Category.asp?Cat=126&catName=Minerit+VT+p%E5+golv&s=2

Beträffande golvvärme kan det - utan sådan - bli rysligt kallt om fötterna på vintern. Jag skulle utan tvekan satsa på elslinga. Det finns konstruktioner som inte bygger alls mycket i höjd.

3. Hemmakatten
    Medlem · 11 631 inlägg

Blankpolerade granitgolv kan vara hala att gå på, framfört allt om man spillt någon vätska.

Skulle nog inte heller satsa på golvvärme. Och om så vore skulle det bli elvärmegolv som snabbare går att reglera.Är det så att du i så fall skulle kunna slänga ut något (fult) element som idag hänger i köket och kanske tom sitter i vägen.? Det skulle ju i så fall tala för golvvärme.

4. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Äsch jag skippade den idén igen. Av den enkla anledningen att det skulle bli ett rent h*****e att få ihop köket efter den golvläggningen, eftersom inredningen inte skall bytas ut. Granitgolv bygger ju en del,särskilt med gips under, och skulle jag lägga ett sånt fint golv vill jag ju lägga det även under skåpen, med tanke på möjlighet till framtida ombygge.

Nä det blir nog ett allocgolv istället tror jag! Denna blir det nog: [​IMG] skulle eg. vilja ha ett som var aningen gråare, men det har jag inte hittat, så om någon sett det så...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.