Byggahus.se

Parkettskada

1. P
    Medlem · 163 inlägg

pag

Medlem
    Hej!

Har precis lagt ekparkett i hela undervåning. Nu när det är klart upptäcker jag en liten skada på ett ställe, ett "hack" i en planka. Vad kan man lämpligast fylla igen den med? Fabriken har ju tydligen redan fyllt i lite kvisthål med någon slags genomskinlig limliknade massa...

Mvh
    Pagge

2. spocks_beard
    Medlem · 1 528 inlägg

Re: Parkettskada

Går det inte med "trä på tub" typ träspackel?
    Tror det är träfärgat.

3. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 000 inlägg

Immobil

Medlem

Kolla med tillverkaren om de har en reparationssats. Bl.a. Tarkett har sådana. :D

4. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Jag har tidigare sett tipset att lägga på en fuktad disktrasa och strycka en liten stund med strykjärn, vilket får trået att resa sig och på så sätt reparera mindre skador. Har dock inte testat detta själv...

5. A
    Medlem · 108 inlägg

Andreas8

Medlem

Fuktig trasa tipset funkar alldeles utmärkt faktist, provade det efter att en betongkruka tirillat i golvet!

6. P
    Medlem · 163 inlägg

pag

Medlem

Här är det dock mer fråga om att flera flisor gått ur på ett enkronesstort område, så detta område är "flisigt".

Så, jag tror jag behöver försegla detta område för att förhindra att strumpor etc flisar upp skaddan ännu mer.

Mvh
    Pagge

7. B
    Medlem · 464 inlägg

betula

Medlem

Spackla med lämpligt färgat träspackel, gärna från tillverkaren, slipa lokalt och lacka lokalt. Ex. Tarkett har en alldeles utmärkt litet kitt för detta som även passar andra fabrikat ek är ek eller vilket träslag det nu än är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.