Hej!
Har precis lagt ekparkett i hela undervåning. Nu när det är klart upptäcker jag en liten skada på ett ställe, ett "hack" i en planka. Vad kan man lämpligast fylla igen den med? Fabriken har ju tydligen redan fyllt i lite kvisthål med någon slags genomskinlig limliknade massa...
Mvh
Pagge
3 551 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Parkettskada
-
-
Medlem · 1 528 inlägg 9 maj 2005 10:049 maj 2005 10:04 #2
Re: Parkettskada
Går det inte med "trä på tub" typ träspackel?
Tror det är träfärgat. -
9 maj 2005 10:42 #3
Kolla med tillverkaren om de har en reparationssats. Bl.a. Tarkett har sådana. -
9 maj 2005 12:12 #4
Jag har tidigare sett tipset att lägga på en fuktad disktrasa och strycka en liten stund med strykjärn, vilket får trået att resa sig och på så sätt reparera mindre skador. Har dock inte testat detta själv... -
9 maj 2005 13:22 #5
Fuktig trasa tipset funkar alldeles utmärkt faktist, provade det efter att en betongkruka tirillat i golvet! -
9 maj 2005 13:26 #6
Här är det dock mer fråga om att flera flisor gått ur på ett enkronesstort område, så detta område är "flisigt".
Så, jag tror jag behöver försegla detta område för att förhindra att strumpor etc flisar upp skaddan ännu mer.
Mvh
Pagge
-
9 maj 2005 14:16 #7
Spackla med lämpligt färgat träspackel, gärna från tillverkaren, slipa lokalt och lacka lokalt. Ex. Tarkett har en alldeles utmärkt litet kitt för detta som även passar andra fabrikat ek är ek eller vilket träslag det nu än är.