Byggahus.se

fernissat helvete

1. O
    Medlem · 61 inlägg

ostberg

Medlem
    Hej
    Vill gärna ha tips på hur man bäst går tillväga när man ska ett grangolv som är fernissat. Golvet är gamalt och fernissan släpper ganska lätt om man går över det med en färgskrapa, men det känns inte som ett lockande jobb....
    Har dock försökt att slipa ett fernissat golv tidigare, fernissan satte igen slip pappren så det var alldeles hopplöst.
    Vet nån' en bra lösning på problemet?
    /Tjipp

2. spocks_beard
    Medlem · 1 528 inlägg

Re: fernissat helvete

Hej

Går det inte att lägga på bums?

Det kommer kräva flera lager men det borde funka.

Slipa funkar inte, som du märkt ;)

3. S
    Medlem · 231 inlägg

siamthai

Medlem

Man kan göra rent slippappren bra genom att köra dem mot en hård plastbit (t ex skaftet på en gammal tandborste). Helt rent blir det inte men du behöver i alla fall inte byta så ofta.

4. M
    Medlem · 498 inlägg

Mangelito

Medlem

Det kostar lite i form av slippapper när det är fernissat. Har själv gjort vid grangolv i fem rum som varit fernissade.

Stryk ut rikligt med lysfotogen! Kör med grövsta möjliga papper första vändorna. Plankorna har troligtvis slagit sig rikligt under dessa år, så det är bara att köra.

Värst är det i kanterna. På kantmaskinen ligger pappret an hela tiden, och får ingen kylning alls. Det resulterar i att pappret kletar igen ännu lättare.

Lycka till!

5. T
    Medlem · 34 inlägg

tiwood

Medlem

Jag är kanske helt ut och cyklar... men skulle man inte kunna änvända samma sorts värmelampa som man har till fönster och sedan skrapar bort det värsta?

Tiwood

6. N
    Medlem · 294 inlägg

Norre

Medlem

Ser att fler än jag hade problem med fernissat golv  ;)

Jag ville ha fram det gamla grangolvet när jag köpte kåken, men fann genast att det skulle bli 100ggr billigare/fortare med laminat. Sagt och gjort. 2dgr sedan var det problemet ur världen.  ;D

Skulle ha kostat multum för hyra av maskiner och inköp av slippapper

7. M
    Medlem · 498 inlägg

Mangelito

Medlem

Hädelse ;)

8. G
    Medlem · 124 inlägg

guran1

Medlem

Vi hade ett av fyra grangolv som var fernissat, tipset vi fick var att ha matolja på golvet innan så inte det skulle fastna på slippappret. Det behövdes inte utan funkade bra för oss ändå. Jag tycker att ni skall försöka att behålla det gamla golvet. Laminat är för perfekt så jobba på.........

Guran1

9. N
    Medlem · 294 inlägg

Norre

Medlem

*skäms*

Jag skyller på tidspress

10. P
    Medlem · 12 inlägg

parkett

Medlem

Hej!

Detta är ett hett tips.
    Börja slipa diagonalt med korn 16.
    Byt till korn 40. Diagonalt. Byt till korn 80. Diagonalt.
    Kör rakt med korn 80. Kanta med korn 16. Kanta med korn 50. Avsluta nu med korn 120. Rakt. Detta ska slipas med proffsmaskiner!! Du/ni kommer att glädjas av detta fina resultat som framstår om Heta tippset efterlevs!! Mvh Parkett. :D

11. O
    Medlem · 61 inlägg

ostberg

Medlem

oj, vilken liten maskburk man öppnade upp.

för mig är laminat inte ett alternativ, hellre handslipar jag hela golvet.

"Parkett" - låter som om du vet vad du pratar om... om man följer ditt tips då behöver man inte matolja, fernissa eller andra medel på från början?! eller

vidare hyra av maskin har du tips på bra maskiner, storlekar? jag har en del prång och små utrymmen. till sist slip papper, vart hittar man sån't billigt, förstår att det kommer att gå åt en del....

12. M
    Medlem · 638 inlägg

Hmm...
    Hyr HTC´s lilla multimaskin HTC420, någonstans..
    Finns med diamantverktyg som fungerar som en rasp för just det du behöver. Jag har sett hur ett gammalt fernissat furugolv blir helt trärent. Med samma maskin kan man sedan slipa och olja trägolvet...

/Miss Superfloor  ;)

13. U
    Medlem · 585 inlägg

ulan

Medlem

Jag lyckades få hem en pensionerad slipare som slipade mitt gamla fernissade sovrumsgolv. Han höll på i 6 timmar med slipningen samt 3 lager lack. Efter diverse olika svordommar över fernissat grangolv så gick han iväg med en helsäck av förbrukade slippapper samt 1 200:- på fickan ;)

Golvet var ca. 14kvm. Snacka om att det blir ursnyggt efter slipning och lackning!!
    M.a.o. försök att få tag på en glad pensionär som kan slipa golvet till ett (förhoppningsvis) vettigt pris. Hittas ofta i dagspressen ;D

14. M
    Medlem · 638 inlägg

1200:- :surprised: Ett bra pris för ett fernissat helvete..
    Och farbrorn var säkert bara tacksam..... :-/ ;D ;D

15. U
    Medlem · 585 inlägg

ulan

Medlem

Hmm, ja jag tror det. Bjöd honom även på fika. Det kanske var det som gjorde det. Överenskommelsen var 1 100:- men jag slängde till honom en hundring för bensin ;)
    Lacken gick ju snabbt i allafall... den rollade han ut på nolltid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.