H
husmyran: cramo www.cramo.se
7 svar · 2,0k läst
G
gaia: [citat] Nej, lut och kalk är två olika kemikalier. Lut ( natrium- och kalium hydroxid kallas lut till vardads) är mycket starkare än kalk löst i vatten. Koncentrerad lut omvandlar fex organisk fet till tvål ( ger hemska ärr i huden) men kalklösningen är inte lika "effektiv". Kalken verkar harmlös i jämförelse med lut när man bedömmer hur pass frätande dom båda medlen är. gaia
7 svar · 9,3k läst
C
crappy: Jag la precis laminat i källaren, Leverantören sa att det räckte med platon "multi" och underlagsfoam, men det blev svinkallt. Undersök om du inte kan lägga ett mekaninskt ventilerat golv. Då tror jag du får ett behagligare golv. "Utan golvvärme" och laminat i källare? Nä, Efterklok som man är, inget att rekomendera.
3 svar · 2,3k läst
C
crappy: Jag har precis inhandlat ett system som heter roth compact, Det bygger väldigt lite och kan läggas "flytande" och parkett eller laminat kan läggas direkt på. Det verkar dessutom smidigt att lägga.
3 svar · 4,5k läst
P
pellemikk: Vi måste lägga ett golv över det öppna jordgolvet som nu finns i ett förråd i källarplan. Huset är från -62 och rummet var aldrig tänkt att bo i. Det finns risk för att radon kommer från marken då det ligger på ett s.k. Normalriskområde eftersom det är helt öppet. Vi gör en mätning nu. Min fråga är vad jag ska lägga för golv för att det ska bli tätt etc? Är det ett
0 svar · 2,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Alltid kokt. Hälften olja, hälften terepentin brukar bli bra. Testa. Rå linolja har en tråkig egenskap. Den torkar i princip aldrig. ;D Av kostnadsmässiga skäl kan det vara bättre med en vanlig golvolja typ Faxe/Flügger eller Herdins. Man MÅSTE inte av ha ren linolja. Golvoljor torka/oxiderar dessutom snabbare vilket är en fördel om man vill börja använda golvet snabbt.
6 svar · 3,2k läst
T
tartan: Skulle aldrig våga lägga in spånskiva utan att ha mekaniskt ventilerat under, typ Nivell eller liknande med fläktstyrning. Detta av den enkla anledningen att betongplattor från sjuttiotalet till 95% inte har något kapilärbrytande skikt av extruderad styren (frigolit med täta porer) utan i bästa fall tvättat singel. Detta har dock visat sig inte fungera. Markfukten krryper upp genom
4 svar · 2,4k läst
H
hjarnkirurgen: http://www.finjabetong.se Här hittade jag mycket info om flytspackling.
1 svar · 3,4k läst
L
lucaisa: Vet ni att ekgolv klarar av golvvärme på lång sikt, jag har hört att trät kan spricka.
2 svar · 4,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Om du inte har något textilier eller papper i väggarna verkar det osannolikt. Skulle vara ett det fanns cellulosaisolering i trossbotten i så fall.
1 svar · 3,9k läst
M
muppen: vi kör med samma granitkeramik som i kök,hall och matsal...
14 svar · 15,6k läst
S
Snoken: Uppdatering: Snackade med försäljarna och dom hade inga bra orsaker till det hela så jag gissar att det var mitt eget fel :( Igår gick jag över den delen som jag hade sabbat med balsamterpentin 2 gånger samt skrubbade med en vit 3m svamp och torkade väl med trasor. Det mesta gick bort men man ser fortfarande en lite glansskillnad i golvet men det känns klart bättre idag.
3 svar · 2,5k läst
S
svensson: Nej jag tror inte det ska vara några problem att spackla alternativt gjuta ovanpå cellplast som läggs ovanpå befintlig platta. Men jag är ingen expert, hoppas nån mer kan uttala sig i denna fråga.
3 svar · 8,3k läst
J
janssonj: Sockeln fäst i sockelbenen så du låser inte fast golvet.
1 svar · 2,6k läst
M
MrMagic: Säga vad man vill, men ett snyggare trägolv är omöjligt att hitta.... Gran och Fur ? Pah !!
19 svar · 12,1k läst
J
jonasmj: Säger detsamma. Vi lutade med naturlut och vit olja (Timberex) men det blir inte sååå vitt. Med tiden blir det säkert vitare för vi kommer att skura golvet med vitpigmenterad såpa... så om några år kanske :D
2 svar · 6,6k läst
MathiasS
MathiasS: ...men det finns väl inte tryckimp K-virke heller? Inte som man använder i verkligheten iaf? Jag skulle köra med 170 eller 195 och sätta dom lite tätare. Dessutom är det mycket trevligare med 28mm virke att gå på. Det känns stabilare.
5 svar · 6,2k läst
M
mannbro: Det går utmärkt att lägga flytande golv direkt på heltäckningsmatta om den är en typisk "svensk", däremot går det inte bra på typ amerikansk, tjock långhårig heltäckningsmatta med ett mjukt underlag av skumplast. Vi kör laminatgolv (både limmat och klick) direkt på heltäckningsmatta och det har faktiskt blivit väldigt bra. Heltäckningsmattan är ju något mjukare och tjockare
3 svar · 8,7k läst
S
Snigel: Nu kan jag svara på min egen tråd! Köpte en flaska idag och gjorde först missen att blanda ut det med vatten (läste lite för snabbt på flaskan). Efter det misslyckades försöket testade vi outspädd och det funkade rätt bra faktiskt. Det enda som vi måste göra är att fixa nåt att skrubba med. Vi använde en vanlig Scotch bite idag men den blev utsliten rätt snabbt. Ska leta upp nåt
2 svar · 8,7k läst
P
ppalm: rent spontant så troligen att rel.fukten stigit från 15 till 35-45%Rh. vilket gör att golvet sväller. luftspalten runt om har no svårt att ta upp svängningarna då golvet är helskruvat (vilket ett masivt furugolv ska va). konstigt men....det borde ju uppkommit förra sommaren
1 svar · 2,2k läst
H
henke666: Vi ska ta bort textilmattan i vardagsrummet och lägga dit nytt golv. Under ligger ett äldre vattenburet golvvärmesystem från 60-talet. Golvet för övrigt är betong. Vad kan man välja för golv över detta? Vill helst inte ha textilmatta utan skulle självklart vilja ha något träliknande material. Har någon erfarenhet av detta? Tack på förhand!
0 svar · 2,3k läst
K
kai_robert: [citat] Med sådan bra "hjälp" löser sig det mesta, blev lite sugen jag också. / Kai
6 svar · 4,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Då har du ju inga som helst problem. Kan de "normala" rörelserna jag talar om bero på att husen ligger på västkusten = fukt om sommaren?
13 svar · 6,1k läst
S
sttr: Hej, hoppas någon kan hjälpa mig med följande dilemma: Jag ska inreda en ovanvåning på ca 60 kvm. Utrymmet har isolerat träbjälklag 220x45 cc600. Planlösningen är i princip 2 sovrum med en dush/toalett i mellan. Tänker lägga 10 mm Stepisol stomlist på bjälkarna och sedan 22 mm golvspånskiva flytande som underlag. Eftersom golvet i dush/toaletten bör vara så fast som möjlig undrar
0 svar · 2,3k läst
jarlh
jarlh: Plastgolv är ju billigt och praktiskt, men tyvärr så finns det en del larmrapporter om att mjukgörarna (har jag för mig) är allergiframkallande. Laminatgolv är tåligt och prisvärt. Fast de känns kalla och barnen leker ju en hel del nere på golven. Så jag anser att äkta trä(parkett) är bäst. Lite känsligare än plast och laminat, men i värsta fall får man slipa om då barnen
1 svar · 3,0k läst
C
Challe: Nej jag jobbar inte på Cramo, men dom har det mesta. I en garderob skulle jag slipa med en liten handslipmaskin, typ Flex eller DeWalt. Challe
4 svar · 2,0k läst
B
byggherreNR1: Dammbindningen är troligtvis någonslags vattenglas och det är mer jobb att måla golvet. När jag använde vattenglas tog jag en tryckspruta (en sån man använder till ogräs) och sprayade över golvet ett par gånger.
5 svar · 14,1k läst
T
tiggre: sök och du skall finna ;) (finns en "bra" sökfunktion) skrev detta en gång tidigare om cableboard... "gjorde personligen en tabbe då jag flyttade in och fixade golvvärme på 30m2 i källaren... körde med elslingor... (skulle ju kört med vatten då jag nu har bergvärme... men men) har element i rummen, så det är endast komfort värme på... drar 9kWh / dygn... har inte isolerat nedåt
3 svar · 4,5k läst
L
loop: kanske någon som känner till en flink golvslipare i Göteborg......... johan
2 svar · 3,5k läst
D
digital: Tack för svaren (lite sent så här). Vi har nu köpt 10 mm klickparkett och en rulle 3 mm foam, och tänker slipa de värsta ojämnheterna i golvet. Masonitskiva skulle nog höja golvet för mycket :-/ Golvet ska läggas nu i helgen, så snart får vi se hur det går :-)
4 svar · 5,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.