Golv
affischeraren: Hej!! Hur gör jag när jag vill slipa och lacka om mitt parkettgolv i v-rummet? hyra en golvslip eller räcker det med att slipa med sandpapper på förlängninskaft?sedan dammsuga och sedan lacka?? tack på förhand/x
ichigo: Hej! Har spacklat och det har kommit fläckar på golvet. Dumt, ja. På vilket sätt kan man få väck dem utan att skada golvet alltför mycket? Och sen så vet jag tyvärr ingenting om hur man sköter parkettgolv, finns det någon medel som får det att se blankt och fint ut? (jag pratar om rengöringsmedel, inte "målning")
pela: Hej, har slagit ihop en ny gäststuga till (högsnarkande) gäster. Tänkte lägga ett billigt laminat där (59kr/m?) Men har ett svagt minne av att laminat golv måste ha 10 grader varmt för att inte resa skarvarna, stämmer det? Om så är fallet finns det något märke som är mindre "resvänligt" ;) än andra? Tack för ev. kommande svar.
MathiasS: [citat] Om det bara är spillet till köpet som är problemet kan du väl lösa det med en plastfilm på trägolvet?
Bob_the_builder: Nej, det behövs ingen komplettering med elslingor. Det enda argumentet FÖR dubblering är att man kan stänga av (vatten-)värmen på sommaren och ändå ha komfortvärme i tex badrummet med el. Jag skulle dock inte göra så...
fia_mstd: Om man VET att det kommer fukt underifrån, tycker jag det vettigaste verkar vara att lägga klinker och låta fukten vandra. Det blir alltid problem på ett eller annat vis då man försöker sätta sig emot naturen... Alternativt lägga isolering UNDER plattan, med det gissar jag är lite overkill i ditt läge. Lycka till, berätta hur du gjorde!
Wigert: Mitt tips är att du söker igenom forumet här, du kommer finna mängder av trådar som behandlar just detta ämne.... olja vs lack vs såpa vs vax är flitigt diskuterat, samt lutets vara eller inte vara. Jag är en fan av ljusa furugolv så vitlut + vitolja + regelbunden såpskurning med vitolja är mitt tips.
stenhus05: Nej, men skulle gärna vilja ha ett matt svart granitgolv (även blanka är snygga). Tycker absolut att de ska läggas utan fog, eller så liten fog som möjligt. mvh/stenhus05
Halling: Timell brukar latexfoga på TV i alla fall! ;D Hur det är med damm vet jag inte, men varför skulle det samla mer damm än något annat?
Challe: Det beror ju på vad man tycker och vad man vill betala. Smaken är som baken - "blandad" ;) Challe
gaia: [citat] Kakel/klinker är en vanlig golvbeläggning i Spanien och inte en dyr lyxartikel som den är i Sverige . Bland annat därför är priserna lägre där men kvalitet blir inte sämre för det ;). Och varför skulle dom inte tåla golvvärmen? gaia
craig: Hej. Har också börjat fundera på att lägga in linoleum i vår köksdel (utan golvvärme dock). Marmoleum klickgolvet ser ju bra ut, är det någon som har provat det? Är det någon som har åsikter på fördelar/nackdelar om man jämför plastmatta vs. linoleum? // Craig
Nussen: Massiva furugolv är snygga men funkar dåligt i bostadsrätter som är byggda efter 1940. De bygger helt enkelt för mycket. Jag lade in ekparkett som byggde 14 mm och där ligger definitivt gränsen. Sedan måste man till och med höja trösklarna. Dörrarna ska vi inte tala om ens. Nej, det blev ALLOC eklaminat till slut för 250 kr/m2 till hallgolvet. Skitsnygg för att vara fejk, och en
Nussen: Jag har också läst att el-sticksåg är bäst. Använd skyddsglasögon också för det lär slå gnistor..
Johan Gunverth: [citat] Fick höra samma från hustillverkaren jag använder, just av den anledningen att de helst slipper jobba så. Många gånger är schemat tight och då får man fixa "hafsverk" och deras ev. följder med andra lösningar. Det egna huset fick stå med helt öppet bjälklag i 5 månader innan vi började klä in dem. Ett "hafsverk" av konstruktören (huset var för stort) innebar manuella
Jomenvisst_11: Hej Har nyss köpt hus och tänkt byta golv i nedre våningen till tarkett klickgolv. Golven idag är "korkmatta" direkt på plattan . Jag hade tänkt isolera med en 25 mm cellplast. Mina frågor är 1. ger denna isolering nån effekt på golvtempen? 2. Behövs nån fuktspärr om man låter befintligt golv ligga kvar? 3. Behövs någon golvskiva ovanpå cellplasten eller kan man lägga på golvet
Isacsson: Jag har en gillestuga som idag är uppreglad med träreglar i vägg och golv som jag ska riva ut och göra om. Hade tänkt och ha vatten buren golvvärme några som har några bra och billiga tipps hur jag ska gå tillväga ? Med reglar isolering osv Mvh/D
hanneli: Hej! Hittade några länkar för jamförelse med priser i affärerna: www.billigaparkettgolv.se/ www.svenskagolv.com/ www.woodia.se mvh hanneli
Goggen: Uppreglade golv är en riskkonstruktion som verkar ha en överrepresentation i fuktskadefrekvens. Att döma av detta skall man naturligtvis åtgärda detta med exempelvis platonmatta eller nivell-golv, i kombination med ett system för mekanisk undertrycksventilation av underlolvet. Jag har samma konstruktion i ett hus från -79 och har diskuterat detta i en annan tråd i forumet. Det jag kommit
Jons: Tänkte lägga linoleumgolv på befintlig, men ful, korkoplast i köket. Det borde väl gå bra att utan att ta bort korkoplasten först?
betula: Är betongen torr? Finns källare eller tvättstuga/torkrum under din lägenhet? Är golvet jämt nu när det fattas en del plastmatta? Generellt kan man lägga parkett på plastmatta och använda denna som fuktspärr, men i ditt fall är det lite annorlunda. Behöver du ta bort mattorna måste underlaget bli jämt dvs. allt bort. Använd inte flera lager foam = svampigt att gå på.
ostberg: Vad jag förstått så är den största orsaken till att polera att få bort fiberresningen precis som betula säger. Det finns ett par fördelar, ytan på golvet blir mer som siden, väldigt slät o mysig för tossingarna, dessutom så fastnar smutsen inte lika lätt eftersom man har polerat ner fiberresningen och golvet blir så slätt. Det sistnämnda känns väldigt aktuellt....
mikael72: Jag blir inte riktigt klok på det här med golv på platta. Har försökt hitta ett svar på forumet men tykcer inte att det verkar finnas en entydigt. Vi har villa från 62 med souterrängplan. Där finns det trre sovrum med uppreglat golv (massiv lönnpartkett) Vi har tänkt byta detta golv till massiv ekparkett. Vid besktningen uppmättes ingen fukt i golvet. Det fanns heller ingen konstig
Snoken: Tyvärr hade jag redan oljat minna golv men behövde mer till möblerna så jag blev glatt överaskad. För er som vill använda Timberex men inte köpa på sig för mycket, så får man köpa i lösvikt eller få med sig en burk och betala när jobbet är klart. Nybro Golv AB Jag vet lite reklamigt men goda ideer tycker jag ska premieras, annars ta bort inlägget :)
zankan: Är det en vanlig innervägg så köper du dig en så kallad SKP skena i plåt istället...Våga vara rationell...