O
oderooy: Biltema 55 kr för en kniva. Man behöver väll två stick, så det blir 110 kr. Olivier
19 svar · 9,3k läst
·
Cheesus
Cheesus: Jag lade in Byggmax 25x165 i köket. Där fick gamla korkmattan ligga kvar och sen skruvade jag med den där skruven som används till sånt, den med liten skalle. Har nu legat där i 3 år utan problem. Frågan om att skruva i varje bräda är väl ganska självklar? Jag vill minnas att jag drog i skruv för var 80:e cm eller nåt i den stilen. Ligger fast gör det! Se verktygstråden om bra
16 svar · 10,8k läst
G
gaia: [citat] Det är inte alla butiker som har saepe på burk, känns det som. Sist kom jag hem med "brunsaepe" på flaska och i trögt flytande form som har tillsats av detergenter och den är jag inte lika nöjd med. Hoppas du hittar den gamla sorten som säljs i genomsynlig plastburk :). gaia
9 svar · 6,5k läst
P
peterand: [citat] Tillverkarens anvisning GÄLLER (i 1, 2:a & 3:e hand) om man skall kunna använda sig av deras garanti, det är dock inte kriminellt att ta egna beslut i denna fråga om man känner att man kan vara utan ev garanti, till kund lägger jag ALLTID plast men inte till mig själv... om det inte är uppenbart nödvändigt men då kanske man inte skall lägga parkett alls....
6 svar · 15,1k läst
I
Irre11: Är det någon som har erfarenhet av Wicanders korkgolv. Vi vill ha ett slittåligt golv som håller för fem hundar. Ser det ut som ett dagisgolv(offentlig miljö) eller funkar det även i kök och vardagsrum. Det är så svårt att få en uppfattning om hur det blir när man endast ser små provbitar.
0 svar · 4,5k läst
J
jon_h: Aha. Då var han nog lite lat, eller hade låga tankar om sin förmåga.. En plattsättare ska väl klara att pussla ihop en vägg av handslaget kakel också i nödfall, och då kan man snacka om snett och vint.
26 svar · 9,5k läst
K
KattenMolly: ok tack för hjälpen
2 svar · 3,8k läst
J
jon_h: Jag tror inte att de ska behövas, slangen kan man ju naja i nätet eller smältlimma i nätet och golvet. Men om Roths anger att skenorna måste användas så ska du såklart göra det.
7 svar · 2,9k läst
J
jon_h: Det kan vara en ganska bra idé, även om det egentligen är lite overkill med flytfix i vanlig hemmiljö inomhus. För övrigt är det Schönox som tillverkar just TT Flex, ifall nu någon vill köra på det. Och man får vara lite försiktig så att det inte tränger upp i fogarna, det har en tendens att göra det lite lättare än vanligt fix.
13 svar · 8,8k läst
Mattias_K
Mattias_K: Jag har ett svagt minne av att Plus testade laminat för ett bra tag sedan. Antingen var det IKEAs eller Rustas laminat som vann testet. De fick bättre betyg än många betydligt dyrare golv. Det testet borde väl finnas nånstans...
16 svar · 16,0k läst
O
OlaF: Det får bli "gör om - gör rätt" och skjuta golvet litet uppåt så att övre avslutningsraden försvinner och den nedre blir bredare. Hade jag börjat "rätt", nere i högra hörnet så hade jag fått den smala avslutningsraden där jag nu har "hel planka" och det hade knappt blivit bättre. Nu tror jag att jag lyckats tänka rätt i alla fall och morgondagen får utvisa om det stämmer.
10 svar · 6,9k läst
B
brandsaeter: Så, har precis avslutat dagens pass med att riva ner källartaket och den spånisolering som fanns inunder. Känner att jag har fått en bättre överblick när man ser bjälklaget. Någon som behöver spån?
8 svar · 4,9k läst
J
jon_h: Nja, det kan det ju göra. Men vill man vara på säkra sidan så gjuter man ett tjockare självbärande skikt av betong.
4 svar · 4,2k läst
M
midvinter: Vilka fler märken är Höganäs har fogimpregnering? ( Andas fogen fortfarande om man lägger på fogimpregnering på klinkern i källaren?
0 svar · 2,0k läst
Henry Porter
Henry Porter: Jo slipa bör man nog göra. Jag hade flingfärg på mitt källargolv, hyrde en diamantslip med tillhörande dammsugare. sliphuvudet hade en diameter på ca 100mm om jag kommer ihåg rätt. Trodde det skulle gå lättare än vad det gjorde. Fick trycka riktigt hårt för att få bort färgen. Jag fick inte bort riktigt allt men en 80-90% tror jag. Inga bom så här långt i alla fall.
1 svar · 5,4k läst
A
alacs: [citat] Jo, visst åker dammsugaren fram lite oftare nu än när vi hade ren masonit på golvet, men det är ok. Kan tänka mig att ett kalkat och såpat golv, som inte är blankt, är lite mer tåligt mot att smutsen syns. Men, jag skulle aldrig ha det i en entéhall, det är klart! tack för komplimangen! /alacs
3 svar · 3,2k läst
O
OlaF: Jag har råkat ut för så smalt som 1-2 cm (och råkade ut för det *igen* när jag lägger golv nu) och eftersom jag inte tyckte det var värt att såga i "båda ändar" så sågade jag helt enkelt så smalt och limmade fast sista "remsan" trots att det var ett klick-golv. Rätt eller fel kan ju diskuteras men jag föredrog att ha en hel planka i början så det blev garanterat rakt och det har
13 svar · 6,6k läst
H_L
H_L: När jag satte takpanel (pärlspont) blev jag rekommenderad att köpa in och torka panelen gärna en månad innan uppsättningen så att inte fjädern skulle krypa ur noten i skarvarna för att träet vrider sig när det torkar efter montering. Torkning med öppnad förpackning och uppläktat så att luften kan komma åt även mellan brädorna är det som gäller då. När jag la laminatgolv så
4 svar · 4,5k läst
saraparara
saraparara: Golvet är lagt! :)
5 svar · 1,6k läst
E
Emssal: Tack för svaren :-) Jo med enkelt furugolv menar jag alltså sånt där budgetgolv från stora byggvaruhuset. Rummet är nästan 30 kvm så då bör det funka alltså. Nice :-)
3 svar · 2,2k läst
F
Funkishus_-36: Om du menar färdiga spånskivor med spår så skall de monteras tvärs med bjälklaget. Om det nu inte är möjligt så måste du göra bjälklaget väldigt stabilt för du kan inte tillgodoräkna dig någon hållfasthet från spånet längs med bjälkarna i detta fallet. /Funkis
1 svar · 2,4k läst
·
Henry Porter
Henry Porter: [citat] Det går alldeles utmärkt att slipa golvet och sedan olja, men ta reda på lite där du hyr maskinen hur du skall bära dig åt vid väggar och så. Kan vara lite lurigt vid start och stopp. Är golvet ojämt kan du köra de första vändorna diagonalt. Gör ett litet körschema över vilka papper du skall ha och hur många gånger du skall byta. Efter slipning behövs en riktig
1 svar · 3,0k läst
ByggPutte
ByggPutte: Om jag inte minns fel så blir det 1cm på 2meter eftersom garaget inte räknas som våtrum. Mvh Putte
3 svar · 5,4k läst
X
xavier: Hej! Efter att ha sökt med ljus och lykta efter ett beg parkettgolv i holländskt mönster (för att matcha vardagsrumsgolvet) har jag äntligen fått tag i ett 30 år gammalt lamellparkett golv i ek för en billig peng (det har aldrig varit slipat, fast det ska jag ändra på när golvet väl är på plats :) ). Min fråga är nu hur detta egentligen ska läggas. Hade det varit ett klickgolv
0 svar · 3,5k läst
·
J
jon_h: Ja, visst behövs båda. Fast framför allt tycker jag sågen behövs när man ska ta ur hak ur en platta, eller när man har en håltagning som tangerar kanten på plattan så man kan såga ett gäng snitt in från kanten. Även doshål mitt i en platta av hårdare material, då kan man såga ett litet fyrkantigt hål underifrån och sen ta resten med papegojtången. Och så jollykapning
9 svar · 26,8k läst
P
pech: Tackar, nu har jag det hela klart för mig :)
12 svar · 4,0k läst
G
greenbay: Titta hos Kährs, de har 3,4 olika "serier" med golv. Style, life, classic, dessutom linnea med trend och original. Ek kan sorteras så att resultatet på den färdiga parketten skiljer sig åt rejält. Kährs har en tjock katalog där mycket syns, annars kola in hos någon som har en rejäl utställning. mvh greenbay
3 svar · 5,0k läst
ginnfilt
ginnfilt: Min ursprungliga inköpslista blev lite omstrukturerad: BILTEMA STRUKEN --- 86-082 Kakelfil 44,90 kr 86-079 Kakelkryss, 250 st. [5 mm] 14,90 kr BYTTE TILL GROV --- 86-050 Svamp [Fin] 12,90 kr KÖPTE EN LITE BILLIGARE --- 86-084 Omrörare 56,90 kr KÖPTE TVÅ ST --- 86-879 Bygghink [20 l] 23,50 kr STRUKEN --- 86-018 Kakelsåg 39,90 kr KÖPTE EN GEDIGNARE TYP --- 86-048 Fixkam [8 x 8 mm] 14,90 kr
23 svar · 21,9k läst
K
kloka_elin: Det beror väl helt på vilket utseende du vill ha och hur det passar ihop med resten av huset. Själva har vi Marmoleum i schackmönster mellangrå/ljusgrå, passar hur fint som helst hos oss! Då kan man ju dessutom "blanda" lite i mörkhetsgrad om man tar två eller fler färger. Vi är jättenöjda med golvet, skönt att stå på, lättstädat, och det bästa av allt; minsta smula syns INTE!
3 svar · 1,4k läst
B
Bluethumb: Ingen dum ide´! Tål att tänka på för det är riktigt snyggt
4 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.