M
miike55: Köpt sutteränghus nyligen. Besiktningsmannen påpekade att uppreglat golv var en riskkonstruktion på bottenplan (trä mot betong). Men nu har jag kommit fram till att det inte alls är uppreglat, utan golvet, med skiva, ligger på cellplast. Nu till problemet, golvet knarrar. Min gissning är att skivorna trycker mot väggarna, och att dom reser sig i en båge. Det syns att det sviktar när
0 svar · 5,6k läst
Anders_S
Anders_S: Hej ser att du lagt en Texline med filtbaksida, den lägger man med fördel löst upp till 20 m2. Vad jag kan se så har du inte tryckt ut mattan mot väggarna alternativt så är matta fortfarande för stor. Problemet ligger oftast i ett ytterhörn där "amatörer"är rädd fär att skära fel!! Anders
2 svar · 5,5k läst
A
AndersG: Vi använde en som heter Bona Mega till trappan. Det var en golvlack.
1 svar · 7,4k läst
T
Trampe: Är igång med husbygge och kikar runt bland golv. Vill ha mattlackade ekplank, eller iallfall parkett enstavigt. Undrar om några har tips var man hittar (gärna billiga :o) och gärna prisuppgifter. Har kollat Kährs och Golvabia, men har inga priser.... Funderar även på om man ska tura till polen och köpa, bor inte så långt från karlskrona. Hur mkt kan man spara där egentligen? Vi har
0 svar · 3,7k läst
ornet
ornet: ca 3cm under ytan om de ligger över armeringen och det vet man inte om det inte står på någon ritning.
1 svar · 3,7k läst
P-plats
P-plats: Ska man kunna ta bort så är tejpen enda vettiga alternativet. Får du för dig att limma så är silikon det sämsta alternativet!
4 svar · 4,6k läst
S
ST1: Tror att det har en avjämnande effekt också. Jag har fiskbensparkett som ligger på just sandbädd, i ett 30-talshus. Har dock inte inspekterat jämnheten i lagret under. :)
2 svar · 4,1k läst
Anders_S
Anders_S: Jag hade prövat att sätta plattorna i Ardex S 48. Prima först med Ardex 51
3 svar · 4,0k läst
A
Alsti18: Vågar man sig på att lägga ett Siljan 25x183 massivt grangolv på vattenburen golvvärme utan att det ser ut som sju svåra år? Erfarenheter? Eller skulle ni ta 130? Det är ju sååå snyggt med breda golv.
0 svar · 3,1k läst
J
jon_h: Oj, jädrar. Då förstår jag..
11 svar · 24,7k läst
Anders_S
Anders_S: Hej Vad har du för behandling ovanpå luten? såpa eller olja?? Vid såpa : Tvätta upprepade gånger med konc 1:10 i varmt vatten. Vid olja Hoppas jag att du användeer golvsåpa för den "dagliga"skötseln. Och ja det finns även en vit golvsåpa som du kan blanda med den naturella såpan efter behov. Anders
1 svar · 2,5k läst
A
Agrik: [citat] Japp, gjorde så också, bara listerna kvar i rummet! /tack
4 svar · 5,1k läst
E
Epitaph: dubbelpost.....sorry
0 svar · 1,3k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Ja, där det fanns det ju några. Tyvärr var ju färgvalet väldigt begränsat.. När jag kikar på ex. 8410 Svartgrå 95x195, som hade varit den vi letar efter, så står det ju "Ej frostbeständiga vid läggning i bruk på oskyddade ytor utomhus.."
8 svar · 33,5k läst
Z
zniff: Tack för flera vettiga alternativ. Det är sånt som detta forum e till för!
3 svar · 3,8k läst
M
Megasen: Priset ligger mellan 400-700kr per kvm färdigtgolv beroende på underlag och hur lätt det att t.ex ta in maskiner och matriel. Jag har själv lagt epoxigolv i över 25år.Det midvinter skriver stämmer till liten del.Som privat person så får du göra vad du vill med epoxi.Men om du anlitar ett företag så ska deras personal genom gått härdplastutbildning.Har du flera frågor så skicka mig
6 svar · 44,6k läst
J
jon_h: EPScement skulle nog kunna fungera utmärkt för dig. Blir nog ganska dyrt i och för sig. Men kolla här.
1 svar · 6,5k läst
M
Martin_Blomberg: Skulle det inte funka att lägga röret dold under en specialbyggd dörrtröskel?
2 svar · 3,4k läst
M
magic_mike: Hej. Kan meddela att jag la in golvet igår. Heltäckningsmattan blev kvar under! Någon skrev om varför lumppapp? Ja, det undrade jag med när försäljaren sa till om det. Kanske kan det ha med friktionen att göra (heltäckninngsmata direkt mot undersidan av ett laminatgolv kanske blir för liten friktion så det kan "glida runt"? Nu återstår bara sockel!!!
12 svar · 3,2k läst
S
snurren: Hej hopp alla hemmafixare. Har ett litet problem med att lägga in ekparkett i vardagsrummet. Har en kamin ståendes i ena hörnet. Vill byta ut den parkett som finns då den är 35 år gammal och lite skadad. Fråga är då hur tusan ska jag göra med kaminen? Den låter väl inte lyftas på sig bara sådär och jag vill gärna lägga hela golvet. Någon som haft samma problem? Har hört att jag
0 svar · 2,2k läst
ByggPutte
ByggPutte: På jobbet la dom in en heltäcknings matta. Dock i kontor. Den va väldigt kort och ganska lättstädad. Dom fäste den med mattlim. Fast det va en ganska stor yta. Mvh Putte
1 svar · 1,8k läst
P
pleqtiz: så va golvet bortbilat :D tog runt en vecka heltidsjobb att få bort allt, har dock tagit mindre tid om det inte hade varit dubbelgjutet golv!! :mad: och det känns verkligen i kroppen :/ nu ska bara väckarna rivas o sen ska ett nytt golv göras, blir nog ett flytande golv eller torpargrund eller nåt liknande med åsar,
5 svar · 5,4k läst
·
C
ClaJe: Sägers om ovanstående, låt det ligga i nå´n vecka och använd det mycket så att saker och ting faller på plats. Men om det "klinkar" eller "klonkar" då har golvläggaren nog lagt det fel..Kanske t o m lagt stålbygeln upp och ner (jo ovan golvläggare just vid deras golv kan göra så) Vi hade samma problem med vårt, när golvläggaren äntligen hade tid att komma ut så hade det
2 svar · 11,4k läst
J
jon_h: Varför vill du lägga gips? Jag hade gjort som Jesca föreslog.
3 svar · 3,0k läst
B
Bror: Använd en fogpinne som legat i tvålvatten minst ett dygn för att jämna till fogmassan, använder du ett finger blir fogen konkav. Dra bort tapen direkt efter det att du jämnat till den, spraya med tvålvatten och jämna till en gång till om det behövs. Hur länge den behöver torka står på förpackningen, men låt det gå ett par dygn. Inget problem att olja golvet sedan, men prova för
3 svar · 5,3k läst
H
hannahphoebe: Jag undrar vad som blir bäst att isolera ett altan golv med? Behöver man gjuta mer plintar om man ska bygga in den? Nu ligger tryckimpregnerade plankor. Räcker det med frigolit?
0 svar · 1,8k läst
T
theplan: Hej Ulrik. För att fortsätta lite i Fredriks spår kan det vara två saker: 1: Du har en fuktskada på dessa plankor. Vilket resulterar i att trä't sväller och "pressas" upp eftersom det inte finns någon annanstans att ta vägen. Har "staven" släppt ifrån underlaget? Om den har det låter det för mig som en fuktrelaterad skada. 2: Du har för lite utrymme mellan golv och vägg. Så när
2 svar · 4,2k läst
M
midvinter: Jag rekomenderar att vara 2 personer när man golvavjämnar stora ytor. Det underlättar om den ena spacklar och den andra blandar. Vi blandar en 25 kg säck med borrmaskin och visp, funkar utmärkt.
10 svar · 14,0k läst
kinshasa
kinshasa: Tack Gaia- jag skrider till verket imorgon. MvH Jörgen
2 svar · 5,0k läst
bigsnucke
bigsnucke: Inte ska du spika nya reglar på ett nytt spånskivsgolv ... Det finns gott om info om hur du isolerar mellan golvreglarna (som du redan har...). Både här på forumet och hos leverantörer av isolering m.fl.
1 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.