Golv
jon_h: Det är egentligen inte fukthalten som avgör när man kan lägga plattor, utan betongens krympning, som är en annan sak. Men om din platta är minst tre månader gammal kan du använda ett vanligt fix, då är tillräckligt mycket krympning avklarad. Vilket som är mest prisvärt vet jag inte.
imported_Byggaren: Om du använder Knutsson plastkilar så klarar de trycket. Finns i olika dimension/tjxbxl och har färg därefter.
Emssal: Jag har lagt trägolv i vardagsrummet. Tidigare fanns det en heltäckningsmatta fram till kanten på golvskyddet runt kaminen och under skyddet spånskiva och på spånet något filtliknande, som tunn, tät mineralull ungefär. Denna filt var inte så hel och fräsch så jag har ingen lust att lägga tillbaka den på nya trägolvet. Dessutom behöver jag ev fylla upp lite runt om själva
Panter1: Finns det någon som har tarkett golv viva 11,5 mm, 3 stavs i lönn att sälja. Detta golv har nämligen utgått, numera finns tarkett viva bara i andra mått.
nattugglan11: Fick veta att mitt gilv är spikat i tretongen under :-D Haha, lustigt...spila fast trägolv o tretong.... inte konstigt det knarrar o har sig.
fredwel: Sätt in ett tjockt furugolv, och olja det. Låt barnen leka och härja på golvet och slipa det sedan när de fått lite vett i skallen. Furugolv är varma och relativt mjuka, perfekt i ett barnrum! /fredrik
GustavL: Tack för dom snabba svaren, var inne med bärbara och läste i lägenheten men hann inte med o skriva osv, för vi fick lite andra problem. Golvet kom med ett ganska grovt feltryck, varenda par man satte ihop hamnade skarvarna 4-8mm snett på längden, dvs det såg helt sjukt dåligt ut. Slutade med att jag fick åka tillbaka med hela golvet, det andra jag köpt och lämnat tillbaka för att det
imported_AX: uff... blir juh 20.000 för bara jobbet.... som tar nån dag bara.... ta ledigt från ditt jobb i en månad, lägg 1 rad om dan och ta det lungt resten av tiden...
ByggPutte: Skulle jag göra det så skulle jag ha 40 eller 30 cc på brädorna. Mvh Putte
Anders_S: Jag skulle aldrig göra det, tror det blir problem med vidhäftningen. Men det är klart att man kan tvätta upp all olja/vax med Faxe trärens. Anders
62_an: Håller precis på och undersöker olika lösningar... Det här har jag kommit underfund med så här långt: Platon: Det går att lägga på cellplast isolering ovanpå mattan innan man lägger golvet. Men mattan är tät, vilket innebär att all eventuell fukt kommer att gå upp vid uppviken mot väggarna. Kan tydligen bli risk att väggarna tar stryk. Platon har också ett fläktsystem som man
Anders_S: Elin En trärenstvätt tar bort allt smuts totalt därefter är träporerna öppna och bör snarast mättas med såpa för att smutsen inte ska tränga ner i trät!Så, Ja det kan Du göra! Anders
Tobbe31: Du kanske kan hitta någon Golvfirma i närheten på den här sidan? Gerflor bostadsgolv
ST1: Du kan lägga klickgovet "runt" hålet, dvs skära ut plankorna så att det inte ligger något golv ovanpå luckan. Sedan lägger du en separat golvfyrkant som du limmar fast mot luckan. Då får du en liten skarv mellan golven bara, som beroende på golvtyp kan bli nästan osynlig.
betula: Använd splinten med, om du gillar färgen. Kärna eller splint har ingen praktisk betydelse inomhus det är en rent estetisk fråga. Alla golvtillverkare har ju ekgolv med blandad splint/kärna. Genomsågat duger fint, mig veterligen är alla massiva ekgolv på marknaden genomsågade eller rundsågade ur stocken.
Jakob27: Hej hopp! Har köpt en fin trappa med vitmålade vangar och täckta steg i ek. Stegen är dock obehandlade så jag behöver tips på bra ytbehandling som uppfyller kraven nedan. Kraven är att den inte skall vara lackad, i möjligaste mån behålla sin ursprungliga ljusa ekfärg samt att ytbehandlingen inte påverkar de vitmålade vangarna (har hört att vissa oljor kan gulfärga det som är
imported_Byggaren: Som e93_jhj redan upplyst om ska du lägga Platon nederst, sen cellplast/Frigolit. Men du ska se till att få tag på blå Platon (special för golv) med avlånga distanser, inte den svarta med cirkelrunda prickar (avsedd för utvändigt bruk). Och på cellplasten ska du täcka med en UV-beständig plastfolie för att slippa gnissel när spånskivan rör sig mot cellplasten om det skulle vara
BlombergM: Hej! I'm back! Jag har uppdaterat min sida med ny info/nya frågor. Landet - loftet Kommentera mer än gärna! Mvh Magnus
Hemmakatten: Ask är ett relativt hårt träslag och klarar omild behandling. Vi har ett grangolv, lutat och sedan oljat med vitpegment. Var lite besviken de första veckorna då jag tyckte att det blev så mycket fläckar. Men nu, efter ett antal tvättar med vitpegmenterad såpa så blir golvet bara bättre o bättre. Den skyddande hinnan som blir efter varje såpning/tvätt gör golvet mer och mer tåligt.
sommarbygge: Ute efter billigaste golvisolering i en sommarstuga.Förslaget är spån.Jag undrar dels hur man får det tätt runt spån så att det inte blir fukt och mögel, dels om kan packa spån riktigt ordentligt då jag har hört att det "sjunker" med risk för kall luft spalt. Tack på förhand
Emssal: Tack för tipsen! Får sluta dammsuga upp sågspånen och spara det istället ;-)
MathiasS: [citat] Ännu fulare affär faktiskt, men det spelar ju ingen roll för det är lätt att hämta grejorna och priserna brukar vara bra.
OlaF: [citat] Jag är benägen att hålla med honom/henne :) Tråkigt att ni haft så dåliga erfarenheter av Alloc. Våra erfarenheter är bara bra och vi är allt utom extra ordningssamma...
wahlström: Ja det tror jag verkligen! Använde golvfärg V från beckers, den är halvblank, det gick åt att måla tre gånger för den var ganska tunn av sig, (men vi hade rätt mörka fläckar på trägolvet efter spånskivor lr dylikt som legat ovanpå många år) men den var övermålningsbar efter en timma, ingen hemsk lukt och är vattenbaserad så det gick himla smidigt! Lycka till! /tessan
jessica: Kör själva säger jag! Jag har lagt 100kvm i vår källare och hallen uppe och helkaklat väggar i köket. Jag hade inte gjort detta själv innan hallen.men hade heller inte en tanke på att leja det, eller en tanke på att jag inte skulle klara det!! så kör hårt!Jag ska fortsätta i resten av källaren också.
imported_Byggaren: Öppnar en ny tråd för nu blir det lite för mycket OT. http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/64550-haller-det.html#post438938
NilssonC: [citat] När jag för ett tag sedan pratade med en husleverantör sa dom att lägga laminat på nedervåningen i ett nybyggt hus med platta på mark kan ge fuktproblem. Laminatet är för tätt för betong som torkar. På övervåningen var det helt OK.
Anders_S: Jag hade olja det för att slippa större sprickor samt att vattnet inte sugs upp då.Vid tvätt finns det bla Trallrent eller motsvarade som "bleker" trädet lite så det blir ljusare. Anders
miike55: Köpt sutteränghus nyligen. Besiktningsmannen påpekade att uppreglat golv var en riskkonstruktion på bottenplan (trä mot betong). Men nu har jag kommit fram till att det inte alls är uppreglat, utan golvet, med skiva, ligger på cellplast. Nu till problemet, golvet knarrar. Min gissning är att skivorna trycker mot väggarna, och att dom reser sig i en båge. Det syns att det sviktar när