6 613 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
Tips om läggningsriktning
(Se bifogad fil...)
Hur skulle ni lagt klickgolv i detta rummet (läggningsriktningen är tänkt vara "lodrät" enligt skissen) ?
Är det lämplig att "börja med ett vänsterhörn" (som det brukar stå i instruktioner men golvet går även lägga höger-vänster) såsom "1,2" eller ska man börja vid dörren "3,4" alternativt "5,6" pga av att det är där det blir lite trixigare(inbillar jag mig iaf fast med alternativ "3,4" får man ju börja med att kapa en direkt...) - hur hade ni resonerat
? Nån som förstår frågan överhuvudtaget ?
Hur skulle ni lagt klickgolv i detta rummet (läggningsriktningen är tänkt vara "lodrät" enligt skissen) ?
Är det lämplig att "börja med ett vänsterhörn" (som det brukar stå i instruktioner men golvet går även lägga höger-vänster) såsom "1,2" eller ska man börja vid dörren "3,4" alternativt "5,6" pga av att det är där det blir lite trixigare(inbillar jag mig iaf fast med alternativ "3,4" får man ju börja med att kapa en direkt...) - hur hade ni resonerat
Jag skulle lagt golvet vågrätt och börjat i vänsterhörn uppe till vänster. Skulle jag lägga det lodrätt skulle jag ha börjat även där i vänsterhörn uppe till höger i skissen.
Anledningen till att jag hade lagt det vågrätt är att jag tycker det är snyggare om "ränderna" följer rummets längdriktning i ett långsmalt rum. Jag skulle ha börjat i en annan ände än dörren för jag tycker det är lättare att få till knixiga sågningar när man har litet färdigt golv att "stödja" sig mot.
Så resonerar jag - rätt eller fel vet jag inte.
/Ola
Anledningen till att jag hade lagt det vågrätt är att jag tycker det är snyggare om "ränderna" följer rummets längdriktning i ett långsmalt rum. Jag skulle ha börjat i en annan ände än dörren för jag tycker det är lättare att få till knixiga sågningar när man har litet färdigt golv att "stödja" sig mot.
Så resonerar jag - rätt eller fel vet jag inte.
/Ola
Jag skulle ha lagt lodrätt, både pga att rummet är långsmalt samt fönstrets placering. Rummet kommer att upplevas som mer kvadratiskt (mindre långsmalt) om du lägger dem lodrätt, dessutom är det mer eller mindre regel att lägga trägolv (eller sådant som ser ut som trägolv) ut från fönstret.
Jag har ett rum som är väldigt likt ditt med form och fönstrets placering, där tidigare ägare lade laminatgolv "vågrätt". Resultatet är att rummet känns ännu mer långsmalt än det redan är!
Jag har ett rum som är väldigt likt ditt med form och fönstrets placering, där tidigare ägare lade laminatgolv "vågrätt". Resultatet är att rummet känns ännu mer långsmalt än det redan är!
Själv tycker jag att golvet blir så "randigt" om det ligger "tvärs över" ett långsmalt rum. Jag förstår ylvens tankegång om att få rummet att se mer kvadratiskt ut men tycker helt enkelt inte att det "fungerar" med golv. Smaken är som baken helt enkelt. Dock så är det helt rätt att man ju normalt lägger golvet så att "ränderna" går från fönster.
Kontenta... kolla på litet olika golv och se vad du tycker ser bäst ut innan du lägger. Jättejobbigt att ändra när du är klar
Kontenta... kolla på litet olika golv och se vad du tycker ser bäst ut innan du lägger. Jättejobbigt att ändra när du är klar
Jag har uppdaterat skissen - lurade er med proportionerna på rummet... det är 3 meter brett och 4 meter långt (bort till väggen med fönstret) så det är därför vi tänkt lägga "lodrätt" enligt skissen, pluss att takpanelen är spikad i den riktningen (dörr-fönsterriktning).OlaF skrev:Själv tycker jag att golvet blir så "randigt" om det ligger "tvärs över" ett långsmalt rum. Jag förstår ylvens tankegång om att få rummet att se mer kvadratiskt ut men tycker helt enkelt inte att det "fungerar" med golv. Smaken är som baken helt enkelt. Dock så är det helt rätt att man ju normalt lägger golvet så att "ränderna" går från fönster.
Kontenta... kolla på litet olika golv och se vad du tycker ser bäst ut innan du lägger. Jättejobbigt att ändra när du är klar![]()
Det finns en "gammal" uppfattning.......pech skrev:(Se bifogad fil...)
Är det lämplig att "börja med ett vänsterhörn" (som det brukar stå i instruktioner men golvet går även lägga höger-vänster) såsom "1,2" eller ska man börja vid dörren "3,4" alternativt "5,6" pga av att det är där det blir lite trixigare(inbillar jag mig iaf fast med alternativ "3,4" får man ju börja med att kapa en direkt...) - hur hade ni resonerat? Nån som förstår frågan överhuvudtaget ?
Golv o tak lägges alltid i HUSETS längdriktning.
Jag är tacksam för era svar och vi verkar alla vara överrens om riktningen på golvet MEN det var egentligen inte det som var min fråga (även om rubriken kanske missledde er). Frågan var: var i min skiss det är, enligt er, enklast att BÖRJA läggningen med hänsyn till dörren - alt "12", "34" eller "56" ? Det är bara OlaF svarat på min ursprungsfråga ("Skulle jag lägga det lodrätt skulle jag ha börjat även där i vänsterhörn uppe till höger i skissen."). Fler tips ?
Jag skulle utan tvekan ha börjat i hörn 1,2 av fyra faktorer och lagt dem lodrätt på skissen:
1) Tiljorna ska läggas med infallande ljus. I fall att de läggs vinkelrätt mot infallande ljus och det finns någon av dem som inte blir helt i samma höjd som bredvidliggande (med tiden) kommer golvet synas vara refflat p.g.a. skuggbildningen.
2) Man lägger från vänster till höger och helst utefter en rak vägg att börja med.
3) Man bör (som du gjort) titta i taket och lägga tiljorna i samma riktning som linjerna i tak (annars ser det knepigt ut för en besökare, själv vänjer man sig vid det rätt snart, även om det kan se tokigt ut till en början).
4) Det är lättare att avsluta vid hörn där man måste passa tiljorna till pelare, andra hinder, osv.
EDIT:
Det finns egentligen bara ett undantag från regeln om infallande ljus enl. pkt. 1) och det är om parkett-/laminatgolv ska läggas i intilliggande rum utan tröskel eller annan avskiljning. Då lägger man det i samma riktning som i det största rummet (som läggs enl.. pkt1) Annars kommer det att se tokigt ut med tiljor på tvärs mot dem i andra rummet.
END of EDIT:
1) Tiljorna ska läggas med infallande ljus. I fall att de läggs vinkelrätt mot infallande ljus och det finns någon av dem som inte blir helt i samma höjd som bredvidliggande (med tiden) kommer golvet synas vara refflat p.g.a. skuggbildningen.
2) Man lägger från vänster till höger och helst utefter en rak vägg att börja med.
3) Man bör (som du gjort) titta i taket och lägga tiljorna i samma riktning som linjerna i tak (annars ser det knepigt ut för en besökare, själv vänjer man sig vid det rätt snart, även om det kan se tokigt ut till en början).
4) Det är lättare att avsluta vid hörn där man måste passa tiljorna till pelare, andra hinder, osv.
EDIT:
Det finns egentligen bara ett undantag från regeln om infallande ljus enl. pkt. 1) och det är om parkett-/laminatgolv ska läggas i intilliggande rum utan tröskel eller annan avskiljning. Då lägger man det i samma riktning som i det största rummet (som läggs enl.. pkt1) Annars kommer det att se tokigt ut med tiljor på tvärs mot dem i andra rummet.
END of EDIT:
Tack för alla bra tips ! Hur mycket hänsyn tar ni till sista brädan som förmodligen måste sågas till så den blir smalare ? Vad gör man om den blir "för" smal (var går gränsen?), måste man såga till den första raden också då ? Jag ska mäta lite på rummet innan jag börjar men hur gör man om det diffar ett par cm mellan väggen man startar vid och väggen man avslutar vid (dörren tex) ? Idéer ?
Saxat från tarketts lägginstruktion för laminat.
PLANERA LÄGGNINGEN
Innan du börjar lägga golvet bör du mäta upp rummets
bredd (minus rörelsefogens totala bred på ca 16-20 mm)
och se om sista brädraden kommer att bli smalare än 5
cm. Om så är fallet bör du kapa några centimeter på första
breddraden du lägger, så att du får en bredd som
överstiger 5 cm när du lägger in sista raden.
PLANERA LÄGGNINGEN
Innan du börjar lägga golvet bör du mäta upp rummets
bredd (minus rörelsefogens totala bred på ca 16-20 mm)
och se om sista brädraden kommer att bli smalare än 5
cm. Om så är fallet bör du kapa några centimeter på första
breddraden du lägger, så att du får en bredd som
överstiger 5 cm när du lägger in sista raden.
Jag har råkat ut för så smalt som 1-2 cm (och råkade ut för det *igen* när jag lägger golv nu) och eftersom jag inte tyckte det var värt att såga i "båda ändar" så sågade jag helt enkelt så smalt och limmade fast sista "remsan" trots att det var ett klick-golv. Rätt eller fel kan ju diskuteras men jag föredrog att ha en hel planka i början så det blev garanterat rakt och det har hållt sex år nu.
Kan ju tillägga att i båda fallen så hamnar denna "för smala" bit på ställen man aldrig är på. Längs väggen med radiatorer (under radiatorerna alltså) och i en sovalkov längst in bakom väggen. Skulle det hamna mitt i en dörröppning skulle jag övervägt att såga i "båda ändar"
Kan ju tillägga att i båda fallen så hamnar denna "för smala" bit på ställen man aldrig är på. Längs väggen med radiatorer (under radiatorerna alltså) och i en sovalkov längst in bakom väggen. Skulle det hamna mitt i en dörröppning skulle jag övervägt att såga i "båda ändar"
Klicka här för att svara