C
Ceril: [citat] De hävdar att det blir starkare. Det är inte så mycket extra jobb jämfört med att bara klicka fast det så jag tycker det kändes värt det. /Helena
4 svar · 2,5k läst
K
Kalarne: Lade parkett för ca 10 år sedan i köket. Ganska snabbt blev det slitet och fult. Det kommer in stenar från hallen och fastnar i tassarne under stolarna mm. Man går in med ytterskor mm. Om man skall ha trägolv så måste det vara oljat. Då kan man efter hand dölja slitaget
7 svar · 2,3k läst
S
sanne78: kan inte bli för dyrt.. kan man inte bara staga upp dom reglarna som karet ska stå på i "grunden" ..
4 svar · 5,5k läst
ByggPutte
ByggPutte: Kan ju tänkas att det paketet som har en nyans skillnad kan vara från en äldre tillverknings månad eller äldre sändning. Det bästa vore ju att få ut nån från varuhuset och kolla av golvet. Annars har dom väl garanti på golvet att det ska hålla färgen och inte blekna. Mvh Putte
5 svar · 3,5k läst
ByggPutte
ByggPutte: På jobbet tog golvkillen och slipade på spångolvet för att få bort ojämnheter. Mvh Putte
2 svar · 4,3k läst
K
Kuragarden: [citat] Tack för upplysningen. Det var bra att få reda på i tid. Vi har limmade plattor av gammalt snitt i vår hall, och de har funkat bra. Därav tanken med limmade plattor på det andra golvet. Det kanske får bli clickplattor eller något annat i stället
4 svar · 4,8k läst
J
jon_h: [citat] Granitkeramik är en sort väldigt kompakt keramik, det kallas så bara för att den är så hård. I princip är det en sorts klinkers, men ännu hårdare. Framställs av speciella leror, pressas under väldigt högt tryck och bränns vid höga temperaturer. Granitkeramik har väldigt låg vattenabsorption, nära 0,1 %, mot klinkers som ligger normalt mellan 0 och 7% och kakel som ligger
4 svar · 6,4k läst
Anders_S
Anders_S: Hej Ett gamalt råd är att strö på potatismjöl och låta det själv suga upp. sedan sopa upp och lägga på nytt igen tills att du har en ren yta! Anders
1 svar · 4,7k läst
K
Kuragarden: Innan vi bestämmde oss för att göra vårt 100m2 stora golv på övervåningen läste jag massor av länkar i detta ämne, och pratade med flera erfarna målare. Jag kan inte annat än hålla med försäljaren på Junkers. Vi oljade vårt golv själva och med en vitpigmenterad olja. Det blev mer yta än vi förväntat oss. Det känns som något mitt emellan lackat och oljat. Men vi är nöjda
4 svar · 19,1k läst
·
O
oderooy: hej, kan ni tanker er en kallare med betonggolv. rum 10 + 10 + 20 + 20 m2 Om man ar nyborjare, hur mange kvadratmeter klinkers (30x30) (inte diagonal) lagger man om dagn? 8 timmar alltso. Sedan om man ar profs. Hur mange kvadratmeter lagger man da pa 8 timmar? (be om ursakt. utlandskt internetcafe utan a,o,a....) Olivier
0 svar · 1,7k läst
M
Martin_Blomberg: Tror du hittar infon du behöver i denna giganttråd om köp av byggmaterial i Polen/Baltikum: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40336-att-handla-i-estland-polen-och-tyskland.html
1 svar · 21,4k läst
R
richardw: Idag ligger jag på cc45 ungefär och rummet är 5,7m2, är ju dock torpargrund så frågan är om jag måste räkna husets totala bredd. Men det lär ju visa sig ikväll när jag sliter ut golvet.
4 svar · 3,3k läst
J
jon_h: Det finns ju även (dyra) snabba betongsorter som du kan gjuta med och som är beläggningsbara efter 24 timmar. Annars är det bara att vänta..
9 svar · 4,1k läst
R
richardw: Hej, Någon som känner till eventuella skillnader på golvspånskivorna från byggmax och beijer? Beijer har ju fina länkar till leverantörer osv men byggmax skivor är 30sek billigare /ark. Skall ha skivorna i tvättstuga och det skall limmas en golvgipsskiva ovanpå och sedan blir det flytspackel+värmekabel och klinker på det.
0 svar · 4,6k läst
J
jon_h: På en så liten och så lite belastad yta funkar det säkert med vanlig renoveringsgips.
3 svar · 2,6k läst
P
peterand: Plastens vara eller inte vara är inte helt lätt att svara på. Varje leverantör (golvet i detta fall) vill givetvis att "sin" produkt skall leva så säkert som möjligt. Husägaren däremot är kanske mer intresserad av hur HELA huset mår. Min egen teori är att allt material skall kunna andas, dvs ev fukt som uppstår skall kunna torka ut. Givetvis finns det undantag där plast krävs.
3 svar · 2,0k läst
J
jessica: Rent praktiskt skulle det ju kunna gå..kanske kan jämföras lite med en diskmaskin :-/ Du skulle ju kunna sätta en sådan "plastkar" som man sätter under en diskmaskin o sen ev göra hål till brunnen..och sätta två o låta den ena gå ut framför som extra skydd..o bara skära bort baksidan på den o lägga dom omlott...
3 svar · 5,3k läst
2
2HOT4U: hur mkt kan det kosta att byta plastmatta i tvättstugan rummet är ca.8kvm
0 svar · 3,9k läst
K
Kuragarden: Hej! Vi har samma problem i vårt 90 år gammla Herrum. Funderar på att lägga Marmoleumplattor som limmas.
2 svar · 4,2k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Synd att du inte tog fram brädgolvet. Hoppas däremot att det är gjort så att näste ägare av huset har möjlighet (om intresse finns) att ta fram det gamla brädgolvet. (verkar så iom att du inte spacklade upp jämnheten)...
2 svar · 11,4k läst
L
Lekkamraten: Det går att både olja och lacka golv. Man får båda alternativens fördelar, det oljade golvets utseende och det lackade golvets skyddande yta.
3 svar · 4,5k läst
P
peagea: du kan använda nivålist eller metallskena oxå om du lägger det så att den hämnar exakt under dörrbladet då kommer det inte att se konstigt ut om man stänger dörren! mvh golvläggare
9 svar · 3,8k läst
P
peagea: Det behöver inte vara uppvik på mattan förutom under kyl/frys och Diskmaskin, men det finns även så kallade baljor som man kan köpa o lägga under! om du ska vika upp mattan så finns det ingar regler om vilken sorts matta det ska vara eftersom köket inte räknas som ett våtrum., och det räcker som tidigare sagt att man använder silicon i hörn och eventuella skarvar. mvh Patrik
4 svar · 2,9k läst
P
peterand: Om ni väljer Termoek, ta lack istf olja, på det senare syns varje dammkorn Rappgo har numera en mattare lack (glans 15, tror jag) som är riktigt schysst.
1 svar · 1,6k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Skall man dessutom göra golv och väggar så skulle jag börja med... ...taket. Ser träligt ut om du gör allt utan taket även om det upplevs någorlunda frächt mot det andra just nu.
3 svar · 3,9k läst
P
peterand: Fel av mig, det är DURI som säljer, artnr 65576
9 svar · 20,3k läst
P
Peter_K: Jo det får nog bli Moelvengolvet från Beijer. Undrar om det inte var ett sådant som jag köpte på Byggmax för ett år sedan.
6 svar · 4,4k läst
W
wicke: Det finns lamellgolv som är 22mm tjockt för c:a 400 kr/kvm det har jag sett och då skulle jag komma upp i nästan samma nivå som idag med 22mm golvspån + plastmatta. Det jag undrar är om det är någon nackdel att lägga 22mm lamellgolv direkt på ett flytande golv?
4 svar · 2,8k läst
K
kindblom: Hej Igen! Jag själv bor över 100 mil från gysinge. Beställde på nätet....genom deras hemsida Gysinge centrum för byggnadsvÃ¥rd - Start lycka till mvh kindblom
20 svar · 17,5k läst
kinshasa
kinshasa: När jag ritsade små ytor och sträckor som inte gick att göra med kakelkapen så funkade denna enkla rits från biltema för 30:- Man får hålla en linjal eller något mot och sen dra halvhårt 2-3 ggr. http://www.biltema.se/Archive/Product_images/16/Large/16-503_l.jpg MvH Jörgen
10 svar · 12,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.