Jag har ett litet problem med ett golv som sviktar en hel del.

Rummet är 5 x 4 m och har troligtvis för klena golvåsar.

Innan jag sätter igång och river taket i källaren för att kolla hur det ser ut så tänkte jag be om lite råd på lösningar för att förstärka åsarna.

Det ligger en järnbalk tvärsöver hela golvet och precis över den är golvet stabilt. Utanför den sviktar golvet och har gjort ett häng utifrån balken.

I källaren kommer vi att utnyttja rummet till verkstad alternativt inreda den och vill då slippa ha fler pelare i rummet.

Snälla, ta en titt på bilden och har ni några tips och idéer så dela gärna med er!

golv.gif

Måste bara fråga, det är alltså så att själva golvbjälkarna sviktar, och inte själva golvmaterialet som sviktar mellan bjälkarna?

För även om det är klena bjälkar så borde det vara stabilt en bra bit utanför upplaget över järnbalken, inte bara precis över.

Ja precis, det är golvbjälklaget som sviktar.

Okej. Men det är lite svårt att föreslå det bästa sättet utan att veta hur det ser ut. Men man kan ju anta att de befintliga bjälkarna inte är särskilt höga, och det är där problemet ligger. Dessutom skulle jag gissa att det ligger ganska glest.

Ett sätt skulle kunna vara att lägga in lika många bjälkar till, så man får ner c/c-avståndet till hälften, och att de nya bjälkarna då har en bättre dimension. Detta kommer förstås medföra att taket blir lägre i rummet under. Dessutom skulle det kunna vara vettigt att krysskolva eller kortla mellan bjälkarna för at fördela lasten bättre.

Ett annat alternativ skulle förstås kunna vara att sätta upp ett upplag till, motsvarande stålbalken som finns där idag.

Jag har nu kollat bjälklaget och konstaterat att dom är 2 x 4 " och ligger två i bredd med 100 c/c.

Då tycker jag definitivt att du ska lägga till en 45x195 eller 45x220 mellan varje befintlig bjälke.

Det låter vettigt. Det var som lite klent med 2x4".

Sedan måste jag lyfta golvet så att det hamnar i samma nivå som där upplaget ligger. Kollar på golvet uppifrån ser man att det hänger över upplaget.

Funderar på att resa solpar längs med vänstra ena långsidan och lägga I-balkar till upplaget. I-balkar som pressas upp med domkraft för att få ett jämnt golv.

Det låter som en bra lösning.

Så, har precis avslutat dagens pass med att riva ner källartaket och den spånisolering som fanns inunder. Känner att jag har fått en bättre överblick när man ser bjälklaget.

Någon som behöver spån?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.