J
jon_h: Jag tycker att det låter alldeles lagom med fem (eller 4-5) millimeter till en sådan platta.
18 svar · 33,1k läst
·
J
jon_h: Utan golvvärme gör du som du skrev (eller flytspacklar 12 mm istället för gips), men med golvvärme så kan du skippa golvgipset och flytspackla in värmeslingorna i 15 mm flytspackel. Man behöver i regel inte fuktspärra om man har golvvärme, men det kan vara en god idé att göra det annars om det kommer stå pölar med vatten som ingen torkar upp. Det kommer trots allt att tränga ner i
10 svar · 5,0k läst
P
peterand: Termobehandlad ek från Rappgo/Mörkaskog, i princip svart (inget rött), ca 8-900 kr/m2
1 svar · 3,4k läst
P
Peter_K: Vi har ett sovrum i källaren där förra ägaren har lagt golvplaton med ett lamellparkettgolv utan golvvärme och det känns riktigt behagligt att gå på även vintertid till skillnad mot resten av källaren där jag har lagt klinker utan golvvärme.
6 svar · 2,6k läst
Z
zachris: [citat] Nej det stod inget om det. För en annan planka stod det dock att "1% or less can be shorter than 600 mm." Kan det vara så att dom håller låga priser för att man i stort sett får en bunt "spillbitar"? :)
10 svar · 9,6k läst
A
AndersS: Är det ett matt golv som du valt med ett utseende av "oljat trägolv". Lägger du polish så blir det blankt (tror jag av den polish jag sett).
6 svar · 14,6k läst
Demi
Demi: [citat] Nej, inte 2400.. blev en nolla för mycket där ja.. 240mm Tycker inte alls det sviktar, men när du säjer det så hörs det klent ut. Vi hadde en läcka under badrummet och då tog vi upp golvet under. Då va det reglad på 300, men har ingen aning om det är 300 på hela huset. Jag tycker att det måste svikta rejält med en skiva på 10 och 600 i mellan och det gör det inte. Det
5 svar · 11,5k läst
K
kalle58: Ja, golven ligger ändå åt olika håll och det golv som ligger med kortändarna mot där tröskeln ska vara är idag inte avsågade jämnt. En tröskel skulle vara klart enklast.
3 svar · 4,7k läst
H
Hado: Nån som har erfarenhet av detta trägolv från Byggmax, CLICK TRÄGOLV 10 MM EK 3-STAV ?
0 svar · 4,7k läst
E
eefwah: Tack M! Jag sökte ändå på betonggolv innan jag la in min fråga... Måste ha missat dina fina länkar. Tack igen. Skåne är inte grönt längre... Ewa
2 svar · 3,5k läst
Snailman
Snailman: jag tog byggmax billigaste, den har bara klickfunktion på långsidan, det gillar jag inte, så nästa gång får det bli klickfunkton på både långsida och kortsida (men det kommer antagligen att bli kakel överallt istället, nästa gång... ;-) )
9 svar · 25,8k läst
J
jon_h: Ja, då lär du nog slipa ändå..
7 svar · 4,4k läst
L
Lmob: ja typ den men jag har sett en som man tar på efter, har ju redan lagt golvet
3 svar · 2,5k läst
B
Bananen: Hej. Jag har nu lagt ett rum i källaren utan att primat. Jag blandade fixet ganska löst för jag märkte att det sög ganska bra. Plattorna sög fast direkt. Körde med Cascos Kakel & Klinkersfix men till dom andra rummen ska jag använda Floorflex från Casco pga lite ojämnt golv och stora plattor....
8 svar · 14,2k läst
C
ClaJe: Ett grafitgrått klinkers, 10 X 10 i storlek perhaps? Eller riktigt svart kanske? Med så ljusa färger gör det ju inget om du bryter av med en mörk kontrast, kan bli läckert tillsammans med det röda i trappan och passar fint mot det ljusbruna/varma i trägolvet, ek gissar jag eller? Om man kollar på prefab.hus så är "standard" att ha klinkers in typ max 2-3 meter på längden. Utnyttja(om
8 svar · 6,9k läst
pappskallen
pappskallen: Jag kan ju säga att det är betydligt lättare att lägga en sådan, utskärningen i plattan där mitt "w" sitter var mindre kul.
11 svar · 12,9k läst
·
kinshasa
kinshasa: Jag gör ett försök med vinäger-modellen. Tack så länge / Jörgen
6 svar · 7,6k läst
Ardexsmitten
Ardexsmitten: [citat] Visst finns det flytspackel som duger som annat än underlag till andra golv! Ardex K 301 fungerar utan ytbeläggning, både inom- och utomhus. Ardex A 55, K 80 och K 14,endast inomhus, kan målas med diffusionsöppen färg.
3 svar · 32,7k läst
A
alacs: [citat] Tack, men den varningen kom lite sent :) Första lagret är målat... I sovrummet är det kanske inte hela världen om det är halt, men vi ska tänka på det i hallen, eftersom en öppning i hallen leder rakt ut till en ganska brant trapp. /alacs
5 svar · 9,6k läst
Ugglan
Ugglan: Vi la också Nivellgolvet själva i de delar av källaren där reglarna var angripna. Inga problem att lägga nivell, men lite special, en del teknik och skruvande för att få i perfekt våg. Det var därför vi funderade på att använda de redan befintliga golvreglarna i den del av källaren de är friska.
7 svar · 14,4k läst
·
J
jon_h: Den kräver ingen efterbehandling, och du kan lägga den i redan behandlat golv. Med reservation för om det är olja i springorna, då vet jag inte hur bra den fäster.
3 svar · 5,0k läst
Jonas_Olofsson
Jonas_Olofsson: Tappar man en tallrik i köket och har klinkers... då blir du döv på kuppen!
8 svar · 13,9k läst
eriobe
eriobe: Klinker är svårslaget när det gäller slitage. Trägolv är ju inte alls bra egentligen. Alternativet kan kanske vara ett laminatgolv i ek-look?
3 svar · 3,3k läst
T
Tornhill: Vi lade klinker i köket i gamla lägenheten och det ångrade vi. Orsaken är att det är mycket hårt att stå/gå på, och köket är det enda rum där man gör det flera timmar i sträck. Ont i fötter/ben/rygg blev resultatet. Rekomenderas inte av mig. / Fredrik
5 svar · 5,8k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: [bild] NFI
1 svar · 3,2k läst
C
ClaJe: Kika in på Kakel och Klinker Kök Badrum – Svenska Kakel – Göteborg Malmö Helsingborg Halmstad Skåne och deras inspirationsbilder! Snyggt är att lägga de i vanligt tråk-fyrkantsmönster men att någonstans bryta av med en rand av mindre stenar exvis. Fiffigt att använda sig av befintliga naturliga brytningslinjer då, som vid ett hörn eller där garderoben tar vid eller slutar exvis.
3 svar · 5,2k läst
O
Odjuret: Har precis lagt ikeas "näst billigaste" bara 69:-kvm... Och hittils inga problem alls! har inte upplevt att det sprack eller flisade... bara när man sågade... Men det man sågar kan man oftast gömma! Jag är nöjd, med Ikeas golv... och med tanke på pengarna det kostade och att det är 10års garanti så kan jag nog överleva om det inte skulle hålla hela livet!
4 svar · 4,3k läst
M
Martin_Blomberg: Jag skulle först slipa ner de värsta ojämnheterna innan jag flytspacklade. För att få till flytspacklingen läs denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/golv/28779-blir-det-helt-plant-med-flytspackel.html
2 svar · 4,3k läst
kolmoerk
kolmoerk: Var finns färdig lackerad furugolv eller furu lamellparkett nära Göteborg eller Jönköping.
0 svar · 1,1k läst
M
martin_s: håller på med ett liknande projekt på ett gammalt "knottrigt" och ojämnt betonggolv. Jag har köpt flytspackel på Biltema och tänkte testa det för att jämna till. sen funderar jag på att måla golvet
1 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.