Jag har klantat mig litet under läggningen av ett laminatgolv och behöver litet råd.

Så här ser det ut:

patricias_golv.gif

Jag har lagt allt utom fyra eller fem av de nedersta raderna. Jag började i mitten med raden som är märkt "hel planka" för att få en rak linje i mitten av rummet. Nu har det tyvärr visat sig att mina beräkningar av avslutsplankorna inte stämmer. Den sista plankan på övre rader blir så smal som 2,5 cm och den nedre blir ännu värre med 1,5 cm och ännu mindre på ställen.

Nu har jag två val:
  1. Lägga de "för smala" raderna och ta det krångel som detta innebär
  2. Bryta upp mycket av golvet (klickgolv) och skjuta allt 2,5 cm uppåt genom att kapa i den raden som är märkt "hel planka"

Det andra alternativet gör att jag slipper översta radens smala rad helt och får en bredare avslutningsplanka nertill - men också att jag måste göra om mycket av golvet. Det första alternativet ger mig två svåra avslut men det jag gjort kan ligga kvar.

Jag har gjort smala avslutsrader förut men den nedre oroar mig litet eftersom den är så väldigt smal.

Hur skulle ni gjort? Jag hoppas på att få det klart i helgen så snabba svar uppskattas.

/(klant)Ola

kör på, tycker jag. inte säkert att man tänker på det om man bara avslutar snyggt.
det synns ju oftast inte om man inte vet om det.

Bara att ta det som en erfarenhet.... nästa gång tänker man på en sak till

Det går att flytta hela golvet. Så en lösning kan vara att bara ta upp någon planka i ena änden och sen baxa golvet till ett nytt läge som passar bättre.

Ni har båda precis samma argument som jag för de två alternativen :) Jag får singla slant helt enkelt om inte någon kommer med ytterligare argument.

Om jag klickar loss alla raderna i alkoven upptill så jag kommer åt raden "hel planka" för att justera den, så får jag kvar ungefär 8x2 m i den större delen av rummet. Tror ni att så mycket går att förskjuta eller kommer jag behöva klicka loss ännu mer i den större delen av rummet?

I
Jag skulle ha tagit upp den tilja som du märkt 'hel planka'. Sågat ett hack i den på 6-7 cm brett fram till hörnet från vänster i bild och satt tillbaks den. Sen skjutit hela golvet uppåt i bild. Då ökar springan nere vid långväggen och du kan få en bättre avslutning. Samtidigt minskar springan däruppe och det är frågan om du inte kan beräkna avsågningen på 'hel planka' så att du slipper såga alls i överkant i bild.

Såga till småbitarna och lägg dit, går att få till. Tar man upp golvet riskerar man bara att skada planken.

I
Det lönar sig sällan att börja lägga på annat sätt än det rätta. I det här fallet att börja längst ner till höger i bild och lägga åt höger och bygga på uppåt. Då hade tiljan 'hel planka' automatiskt fått sitt hack och avslutningen blivit rätt vid väggen uppe i bild.

Men vill man veta hur det blir med avslutningen på förhand (eller för att få en symetrisk avslutning) kan mäta hela rummets bredd vinkelrätt mot den tänkta läggningsriktningen. Dela måttet med tiljornas bredd (olika beroende på fabrikat, men för det mesta hamnar bredden/tilja omkring 20 cm) och sett om det blev jämnt antal. Annars tar man ut mitten på rummet och räknar sig fram till väggarna för att se om det blir 'fjuttebitar' mot väggarna avslutningsvis eller om det blir mindre än en hel tilja/planka. I så fall får man justera efter det.

Jag testade att ta upp en rad och det "nöp" ordentligt i skarvarna så chansen känns rätt stor att det kommer gå flisor i laminatet eller på annat sätt bli skadat i skarvarna.

Så nu lutar jag åt att lägga vidare och helt enkelt göra de för smala avslutningsraderna.

Anledningen till att det blev så här smalt nertill är att det jag mätte och delade med bredden på tiljorna inte stämmer. Nertill skulle det inte blivit någon smal remsa över utan skulle gått jämnt ut men det räcker ju med att tiljorna är <0,5mm smalare än angivet och så är ju inte väggar 100% spikraka och vinkelräta heller. Så jag har fått mätningen fel helt enkelt. Hade mätningarna visat att jag skulle fått så smala avslut hade jag ju ändrat läggningsordningen men nu "skulle" det ju bli rätt :(

Stämmer inte planen och verkligheten så då får man ju lösa problemet... teori och praktik ni vet :) Jag tror jag går upp och lägger vidare och trasslar med smala avslutsrader.

Skulle absolut göra som andersmc föreslog. Om du har lagt laminat så har du väl någon typ av foam som underlag; då är det bara att skjuta hela golvet så det hamnar "rätt".

Det får bli "gör om - gör rätt" och skjuta golvet litet uppåt så att övre avslutningsraden försvinner och den nedre blir bredare. Hade jag börjat "rätt", nere i högra hörnet så hade jag fått den smala avslutningsraden där jag nu har "hel planka" och det hade knappt blivit bättre. Nu tror jag att jag lyckats tänka rätt i alla fall och morgondagen får utvisa om det stämmer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.