10 806 läst ·
16 svar
11k läst
16 svar
Flytande furugolv
Det är kul att du säger att man inte skall använda spånskiva...
Hittade följande på Dalaflodas hemsida.Undergolvskonstruktioner
Flytande golv blir det i alla fall inte!
Tjockleken är ju oxå ett problem.
Nu är jag kluven! =)
Hittade följande på Dalaflodas hemsida.Undergolvskonstruktioner
Flytande golv blir det i alla fall inte!
Tjockleken är ju oxå ett problem.
Nu är jag kluven! =)
Jag lade in Byggmax 25x165 i köket. Där fick gamla korkmattan ligga kvar och sen skruvade jag med den där skruven som används till sånt, den med liten skalle.
Har nu legat där i 3 år utan problem. Frågan om att skruva i varje bräda är väl ganska självklar? Jag vill minnas att jag drog i skruv för var 80:e cm eller nåt i den stilen. Ligger fast gör det!
Se verktygstråden om bra skruvdragare och dunka sen in golvet ordentligt!
Nu läste jag lite mer noggrant om vad du vill göra...15 mm golv kommer inte att räcka om du tänkt lägga fast det direkt på reglar med 60cc. Det blir hela havet gungar av den konstruktionen. Så använd spånet eller gå upp i dimension på golv.
Fördelen med att gå upp i dimension är flera, golvet blir rejält slipbart, tar du upp golvspånet så kanske du kan fixa till reglarna under så det färdiga golvet blir exakt i nivå med angränsande rum.
Är det dessutom läge att byta ut gammal spånisolering så skulle jag inte tveka.
Glöm sen inte att strunta i att lacka golvet utan använd hederlig kokt linolja med en fin brytning i! Blir mycket gosigare att gå på, snyggare och du kan reparera skador med hjälp av lite vatten.
För att inte tala om hur gott det luktar när du såpskurar golven!
Lycka till!
Har nu legat där i 3 år utan problem. Frågan om att skruva i varje bräda är väl ganska självklar? Jag vill minnas att jag drog i skruv för var 80:e cm eller nåt i den stilen. Ligger fast gör det!
Se verktygstråden om bra skruvdragare och dunka sen in golvet ordentligt!
Nu läste jag lite mer noggrant om vad du vill göra...15 mm golv kommer inte att räcka om du tänkt lägga fast det direkt på reglar med 60cc. Det blir hela havet gungar av den konstruktionen. Så använd spånet eller gå upp i dimension på golv.
Fördelen med att gå upp i dimension är flera, golvet blir rejält slipbart, tar du upp golvspånet så kanske du kan fixa till reglarna under så det färdiga golvet blir exakt i nivå med angränsande rum.
Är det dessutom läge att byta ut gammal spånisolering så skulle jag inte tveka.
Glöm sen inte att strunta i att lacka golvet utan använd hederlig kokt linolja med en fin brytning i! Blir mycket gosigare att gå på, snyggare och du kan reparera skador med hjälp av lite vatten.
För att inte tala om hur gott det luktar när du såpskurar golven!
Lycka till!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden