Hade nån ställt mig rubrikfrågan hade jag rent spontant svarat "ingenting", men när jag läser Byggelits installationsanvisningar säger de att golvet ska limmas ihop i både not och fjäder, skruvas fast med en förfärlig massa skruv i reglarna och lik eländigt ha en rörelsefog på 10 mm mot alla väggar. Kan nån förklara filosofin bakom detta?

En annan sak, hur länge bör jag låta skivorna (vanliga 22 mm golvspånskivor) ligga i rumstemperatur innan jag lägger ut dem?

Egentligen så vet jag inte, men svarar vad jag tror...

Filosofin är väl den att de inte vill ha en massa reklamationer, sen är det väl så att spånskivan i sig själv kan innehålla mer eller mindre fukt, där med ändra storlek, nu inga 10 mm iofs. Sen finns ju möjligheten att matrielet i väggarna också kan svälla eller krympa.

So better to be safe than sorry

Har för mig att jag läst att de skall ligga i samma miljö i en vecka för att anpssa fuktkvot etc, men det står på deras sida om jag inte minns fel

/M

golvet sväller beroende på luftfuktigheten, och jo det kan svälla upp till 10mm
spångolvet skall ligga inne i 48 timmar i samma miljö som det ska läggas i

Gäller 48 timmar även för själva golvbrädorna (furu)? Eller är det en vecka som gäller där? I plastförpackningen eller ska denna öppnas?

När jag satte takpanel (pärlspont) blev jag rekommenderad att köpa in och torka panelen gärna en månad innan uppsättningen så att inte fjädern skulle krypa ur noten i skarvarna för att träet vrider sig när det torkar efter montering. Torkning med öppnad förpackning och uppläktat så att luften kan komma åt även mellan brädorna är det som gäller då.

När jag la laminatgolv så stod det på förpackningen att den skulle förvaras i rumstemperatur i ca ett dygn innan läggning. Följde inte det på ett paket och har inte lidit av detta, men då är det ju laminat.

Sen har jag hört de som inte brytt sig om nån torktid för sin takpanel alls, utan att det har blivit några problem. Nu pratar vi ju inte tak, men trä beter sig onekligen lika i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.