Golv
Åsbag: Hej, vi har lagt in obehandlat furugolv i ett blivande gästrum och vill nu behandla det för att få till en mörkbrun yta. Har kollat på osmo hårdxaxolja. Försäljaren föreslog att vi i så fall hyrde med en sorts applicerings- poler-maskin (som en golvdammsugare i höjd) för lättare och effektivare resultat. Någon här som gjort detta och kan råda? Eller har ni andra förslag på hu vi
Jocke Best: [citat] Jag lät den ligga kvar på det läget som visar rätt temperatur, och ändrar egentligen aldrig. Den står på ca 22 grader.
jawen: [citat] Ja, det är att skicka in en kamera som gäller. Bra att det är enkelt att komma åt. Mät ifrån locket i plast till center på den stor fläcken (och dem andra om det går) Så kan kameramannen titta lite extra inuti rören på dom ställena, genom att mäta sin utrustning & hur många dm/m djup han är inne på. Jag får lite dålig magkänsla på detta. Undrar om killarna som
MathiasS: [citat] mögel växer där det finns förutsättningar för det att växa. Det kan vara på taket till en bil eller en golvlist eller under en heltäckningsmatta. Biologisk påväxt får du inte bara på organiskt material, eller hur?
jawen: [citat] Tror det kan bli sådär med billig baltisk arbetskraft. Använda typ Gipsum blir nog inge riktigt bra, då det är mycket luft i den färdiga massan. Rent gipsbruk blir hårt tillräckligt för parkett, då större yta tar upp tryck krafter. Vi pumpade några golv med ett väldigt speciellt gipsbaserat "flytSpackel" runt 1989-1990. Det vart verkligen stenhårt (industri) & var ett
Nej Tack: Kul att denna tråden återuppstår, nu är golvet lagt sen ett år tillbaka. Jag resonerade så att linoleum inte är ångtätt, så att eventuell fukt som kommit upp genom golvet kan transporteras bort, har inte haft några fuktindikationer på golvspånet så då borde nya golvet funka på samma sätt. Alla tillverkare av laminat och trägolv är noga med att man ska använda ångapärr på
Hep: Absolut slipbart. Fast jag blir lite orolig när du skriver om att byta färg. Många har startat besvikna tråda efter att ha försökt byta färg på trägolv. Vad vill du ändra?
FabianW: [citat] Snyggt! Det låter som en smidig lösning. Jag avvaktade och la bara ner 3cm Gymgolv för att testa om jag kan "leva med fallet". Tycker inte det påverkar mig jättemycket. Mest när man typ hoppar hopprep och står ojämnt (slår i rör i taket om jag hoppar i "linje" med fallet). Men för det mesta inget jag stör mig på jättemycket. Lite kallt om fötterna om man kör mark barfota.
Joselifine: [citat] Ja knepigt, helt sant det! Jag har rörfläktar som skapar undertryck därnere, de suger alltså ut luft från grunden blåser ut den utanför huset genom kattgluggar, de andra är tilltäppta så ingen luft kommer in. Det var RH 80 i somras, men då fanns det inget mögel. Tänker ev att utsugsfläktarna kan ha bidragit till att sprida mögelsporer från det fuktiga gipset ut i
KennethG: [citat] Jo de skulle kanske funka. Men har även en ful limning. Då de sågade upp golvet för att kolla fukten 😊 Så skulle behöva byta några brädor ändå. Om det funkar att göra så.
Robban8: Vi valde att lägga in ett LVT golv från Tarkett. Tror det hette ID Inspiration 55 Breccia, det modellen är sten och inte trä. Har bara haft det i ett år men hittills är vi väldigt nöjda, jag skulle säga att det upplevse som ett varmare golv jämfört med laminatgolvet som vi har i sovrummen, än har vi inget slitage. Kan tillägga att vårat golv installerades inte flytande utan limmades
Testarn: Du "kan" lägga nytt golv på det gamla men beroende på vad du tänker dig för nytt golv så krävs olika underarbete. Om du ska ha matta så krävs nog att du spacklar alla fogar så det blir slätt men en parkett eller laminat borde gå utan annat än foam under om kliknkern som ligger idag är tillräckligt jämnt lagd. Sen är det som du säger, en fråga om tjocklek på det nya golvet. Ett
Testarn: Det låpter som en "vanlig" täcklist men 2 mm känns ju som oatt det är lite tunt... Antingen så får du skaffa en ny planhyvlad ekbit och sätta dit eller så kan du kolla på de lister som parkettleverantlörerna har. De är formade som ett 'T' med en bit som går ner i mellanrummet mellan två ytor, men det kommer dels att kräva att du breddar fogen dels så är de rätt tjocka så det kan
yonna: Det liknar parketten PangaPanga som vi la in i ett nybygge 1976. Ett idag inte vidare miljömässigt val? Det är dock mycket hårt/tåligt, vackert och lättskött. Det blir inte ljust vid slipning. Finns fler trådar på BH.
Daniel 109: Eller spackla kanske.
Holken147: Glöm inte att ta breddmåttet på rummet och dividera med brädans täckande bredd. Då slipper du en 2cm slatt som sista rad. Mät gärna på 3 ställen, för väggarna är inte raka.
HEM2121: [citat] Nej, det vet jag inte. Vet inte hur marmor reagerar med syran jag skulle vara ytterst försiktig. Marmor är hårt men ändå poröst, risken är att man får någonting typ av reaktion mellan syran och kalk/marmor som går längre ner i skivan. Skulle prata med ett stenhuggeri och/eller där de säljer marmorskivor vad de kan rekommendera.
Penten: EN fråga, här har jag gjort så här , så slingan går längs med fönsterna först sen går den fram och tillbaka längs fönsterna och närmare och närmare mitten av rummet innan den går ut igen, röd pil varmt och tänker väl där kommer varmvattnet in och blå pil kall/ut är det rätt tänkt eller blir det problem med så många böjar och former? Sen har jag valt 15 cm istället för
GoForIt: Har du kontrollerat hur rakt/plant golvet är? Det är ganska vanligt att golvbjälklaget är tight dimensionerat och har fått en nedböjning under åren. Testa med ett långt vattenpass, eller något annat du vet är helt rakt. Är det krypgrund under, så är det ju lätt att fixa lite stöttor där.
tensiden: Hur ojämnt är ojämnt? Kvartslist borde gå att trycka dit.
plan-g: Bump. Samma fråga. Hittade du något prisvärt alternativ till Winckelmanns?
tsarraz: [citat] Tack för svaret det uppskattas Jag får göra en regel sökning
Maricha: Hej och tack för svaret. Golvet är originellt. Huset är suterräng så under finns botten våning, det är faktiskt där som är mest irriterande att höra golvet från över…
HusägareLk: Träfiberskivor och spånfiberskivor från Ikea luktar rätt starkt för mig. Tycker inte det försvinner helt hur länge man än väntar. Ryggplattan som de brukar ha till skåp och garderober speciellt. Det jag gör som funkar bra är att låta det lufta ut i ett par veckor sen försegla med några lager shellac, eller med alcros vattenbaserade polyuretanlack
Ptkristo: [citat] Stort tack för tipset. Lustigt när man söker efter svar och dessutom frågar, att det kommer så många olika svar 😁
Padde Kvist: [citat] Där lärde även jag mig något. Jag trodde det var för att man skulle kunna bila fram skarven och laga den om något hände i framtiden.
GoForIt: Det finns ju olika former av anslutnings-/övergångslister i både aluminium och träimitationer. Vill man vara mer proffsig så skär man bort den befinliga tröskeln med en multimaskin, och köper en ny i något större bredd, som man sedan får anpassa efter karmen.
GoForIt: Är det det nya golvet som hamnar högre? Om så, så går det ju att ta ut lite nivåskillnad om du låter det ligga jäms med ny tröskel (som då antagligen måste läggas med lite distanser under). Andra alternativet är att lägga även under den nya tröskeln, för stabilt underlag. Ska det inte sitta någon dörr hade jag använt en tunn plan tröskel