Har nyligen köpt ett souterränghus från 45 som står på sula med garage inbyggt i souterrängplan. Hade tänkt göra halva till gym, och halva till förråd/groventre.
Som i många garage lutar golvet mot golvbrunn, så funderar på hur jag planar ut gymdelen på bästa sätt. Ska sedan lägga 2cm Gymgolv ovanpå när det är plant.
Lutningen är ca 5-6 cm från högsta punkt (inre kortsida vägg) till mitten av rummet. Golvbrunn en bit in i den halvan av garaget som blir förråd/groventre. Den ligger ytterligare något lägre.
Flytspackla känns som det mest stabila, men kan ju vara lurigt (omöjligt?) att återställa ifall man vill använda som garage igen och få tillbaka golvfallet.
Reglar direkt mot betongen är kanske inte optimalt givet att det lär komma fukt underifrån.
Någon klok med förslag? Annars blir det nog flytspackla som gäller.
Som i många garage lutar golvet mot golvbrunn, så funderar på hur jag planar ut gymdelen på bästa sätt. Ska sedan lägga 2cm Gymgolv ovanpå när det är plant.
Lutningen är ca 5-6 cm från högsta punkt (inre kortsida vägg) till mitten av rummet. Golvbrunn en bit in i den halvan av garaget som blir förråd/groventre. Den ligger ytterligare något lägre.
Flytspackla känns som det mest stabila, men kan ju vara lurigt (omöjligt?) att återställa ifall man vill använda som garage igen och få tillbaka golvfallet.
Reglar direkt mot betongen är kanske inte optimalt givet att det lär komma fukt underifrån.
Någon klok med förslag? Annars blir det nog flytspackla som gäller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Har byggt mitt gym i garaget med bra fall mot brunn och känner inte av att de är störande , dagen de kanske skall säljas eller brukas som garage eller hobby verkstad så är de gött om fallet är kvar , så tänkte jag
R Rickard.lj skrev:
Visserligen, men vissa saker, ffa där man ska köra böj och mark, är det ju skönt om det inte lutar. Tänker att en lutning kanske inte är optimales för ryggen t ex när man kör böj och mark.O skrev:
Men man kan ju såklart bara lägga ner Gymgolv och testa ett tag, sen plana ut ifall fallet blir för störande
Lättast att återställa är nog sand och sen lägga något ytskikt på.
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Nu vet jag inte om ditt projekt är klart, men jag gjorde om mitt garage till gym för 3 år sedan och ville ha möjlighet att återställa till garage.
Jag lade en platonmatta mot betonggolvet, fyllde sedan med sand ovanpå platonmatta, för att jämna ut där fallet var. Avslutade med en åldersbeständig plast ovanpå sanden och sen spånskiva och klickgolv.
Monterade även ventilerade trösklar så att ev. funkt från plattan kunde ventileras bort.
Tänker göra samma lösning i källaren i mitt nya hus, för att få ett varmare golv i gymmet.
Jag lade en platonmatta mot betonggolvet, fyllde sedan med sand ovanpå platonmatta, för att jämna ut där fallet var. Avslutade med en åldersbeständig plast ovanpå sanden och sen spånskiva och klickgolv.
Monterade även ventilerade trösklar så att ev. funkt från plattan kunde ventileras bort.
Tänker göra samma lösning i källaren i mitt nya hus, för att få ett varmare golv i gymmet.
Snyggt! Det låter som en smidig lösning.T Torsborg skrev:Nu vet jag inte om ditt projekt är klart, men jag gjorde om mitt garage till gym för 3 år sedan och ville ha möjlighet att återställa till garage.
Jag avvaktade och la bara ner 3cm Gymgolv för att testa om jag kan "leva med fallet". Tycker inte det påverkar mig jättemycket. Mest när man typ hoppar hopprep och står ojämnt (slår i rör i taket om jag hoppar i "linje" med fallet). Men för det mesta inget jag stör mig på jättemycket.
Lite kallt om fötterna om man kör mark barfota. Men oftast tränar jag med skor, så ingen fara då heller.
Klicka här för att svara