H
HEM2121: [citat] Märks mest på parkett. Gediget trä är annorlunda då det är ”varmt” i sig självt.
15 svar · 2,0k läst
·
P
plan-g: Bumpar tråden. Har samma frågeställning som TS. Kan målaren traska runt på golvvärmeslangen innan golvet är lagt eller är den ömtålig?
2 svar · 1,6k läst
BirgitS
BirgitS: Normalt ska man skicka in en bygganmälan till kommunen innan man gör några ingrepp i bärande konstruktion. Så kolla om kommunen har en sån. Det är i och för sig rätt vanligt att folk struntar i det men det skadar ju inte att kolla.
3 svar · 1,5k läst
·
H
hennyekman: [citat] Hej, vi tror antagligen att det kan ha varit terpener. Vi köpte en luftrenare som hjälpte till för stunden och efter några månader avtog det. Det luktar heller inte lika starkt på vintern känns det som. Ska känna nu i vår/sommar när luftfuktigheten blir högre om det fortfarande känns något!
2 svar · 1,1k läst
E
Anonymiserad 405730: [citat] Ja ett bra klick golv håller emot bättre.. Vet inte om det finns massiva ingett jag har sett men har inte fördjupat mig i det då de allra flesta väljer parkett eller laminat vid flytande golv..
7 svar · 634 läst
arneri68
arneri68: [citat] Tänker att oxalsyra kanske inte är bra för lack. Fungerar dock på oljade och vaxade ytor. Slipning, blekning och nytt ytskydd (lack/olja/vax) lär behövas oavsett. Om golvet är solblekt kanske hela golvet måste slipas. Jag har några oljade ekgolv som ibland får svarta vattenfläckar efter dropp från vattenkannor och annat som inte torkas upp omgående. Dessa är ytliga och
17 svar · 3,1k läst
·
O
O: [citat] Jag förstår inte hur man skall kunna svara på detta utan att se bilder på nuvarande golv. Om det skall vara på något meningsfullt sätt. I alla fall klarar inte jag det. [citat] Ytan på furu mörknar av sig själv utan behandling. Slipar man det blir det ljusare. [citat] Furu blir med tiden brunt. [citat] Vad säger de? [citat] Det ser inte ut som furu...
1 svar · 1,5k läst
·
F
Fjonken: [citat] Den funkar kanon
4 svar · 1,5k läst
·
H
Hans Åke Lindquist: [citat] Hej igen! Jag ska prova en "extraordinär" metod på de blekslipade kissfläckarna på mitt furugolv. Flera av golvets helt oskadade tiljor har mycket vackra, mörka kärnor. Nästan i mahognyfärg. Jag "ådringsmålar" helt enkelt en bred sådan ådra rakt över varje kissfläck och imiterar desutom en eller annan större kvist. Ådror och kvistar i mahognyfärg. Framför ett fönster
2 svar · 619 läst
I
Ivar83: [citat] Tack för svar och tips! Det ser definitivt ut som kokos som sitter kvar. Plattan är torr just nu, men det kan ju varit värre i höstas...
4 svar · 781 läst
·
Y
yuphin: Vad tror ni om detta? https://www.amazon.se/dp/B002SADO5S/ref=emc_bcc_2_i?th=1 Står bl.a. att det ersätter slipning... Finns det några produkter där man ens kommer i närheten av resultatet efter ett slipad parkettgolv?
0 svar · 779 läst
D
Daniel 109: Ek
2 svar · 586 läst
·
D
2 svar · 586 läst
·
K
KTM950: [citat] Jag använde Hårdvaxolja Osmo 3040 Vit Pigmenterad som enda behandling men för halkan hittade jag inget bra medel. Stugan är såld för länge sedan nu :)
7 svar · 10,9k läst
·
K
Kane: [citat] När jag bytte golv i köket blev jag rekommenderad Alloc Original laminat, det hade färgbutiken på golvet.... 15 år senare är det fortfarande i väldigt bra skick. Nu verkar det vara BerryAlloc Ocean+ som är deras starkaste golv https://www.berryalloc.com/se/sv/laminate/oceanplus
8 svar · 6,1k läst
BirgitS
BirgitS: Går det att ta bort några trösklar och den där listen mellan golven för att se mer hur det är uppbyggt?
3 svar · 2,1k läst
·
Davidbagare
Davidbagare: [citat] Kort å konsist. Bra tips. Två utlåtanden är bättre än ett. Jag älskar dig! Du påminner om en av mina bästa vänner.
20 svar · 1,7k läst
boihus123
boihus123: Fågan är vilken funktion av SPC du vill ha ut eller om ett bra LVT duger?. Tro det är så om det är SPC så skyltar de med det och om de inte skriver så får man anta LVT
1 svar · 1,2k läst
boihus123
boihus123: Har inte kört RAWs men kan rekomendera pergos då de verja ligga i samma prisklass vi är riktigt nöjda. Lätt att lägga och slitstarkt och ser naturligt ut iom strukturen i plasten
1 svar · 1,4k läst
C
ChSv54: [citat] Hej 2025ella, Vi är utseendemässigt väldigt nöjda och det har hållit väldigt bra. Dock kommer ett årligt knaster när vi går på golvet och när inte golvvärmen är igång (i de större rummen på sommaren). Kanske vi inte lade golvet med tillräcklig spalt mot väggarna, underlaget skulle varit annat (vi köpte det som rekommenderades) eller att golvlisterna är satta för hårt
7 svar · 4,8k läst
·
B
Beide: Har nyss lagt ett laminatgolv från Pergo, Elegant Plank Ash, 22kvm. Märkte väldigt snabbt att skarvarna på kortsidan inte blev så jämna som jag ville, fick gå med gummiklubban och jämna till varenda skarv. Lyfte den anslutande brädan 20-30 grader, sköt in den i noden på långsidan och sköt försiktigt till vänster tills brädändorna möttes, sedan fick jag skaka ihop dem, det som
16 svar · 5,2k läst
·
S
simonnnn: [citat] Ett tips kan vara att sätta "stöden" under den nya plankan lite tätare, dvs. flera, detta för att kunna ha fler skruvar i den nya plankan och därmed vara säker på att den nya plankan sitter fast och trycks ner så bra som möjligt, speciellt eftersom alla plankor inblandade lever sina liv och vill slå sig åt olika håll och allt lutar :) Detta är nog enda jag skulle gjort
37 svar · 5,5k läst
·
M
Moge Jdoge: Tack för svar :)
3 svar · 537 läst
L
largab: Det ser alldeles tillräckligt ut!
4 svar · 612 läst
·
D
Du och 19till: Om du inte hittar någon så, kan du ta med en bit av den listen du vill ha till en snickare så kan dem göra nya lister som har mått efter dem befintliga.
1 svar · 559 läst
·
M
MatsBengtsson89: Kan du lägga upp en bild på golvet?
3 svar · 733 läst
N
Najib Mohammadi: [citat] Hej tack! Och tack för svaret! 70mm ska det vara. Med dörrar ska det lösa sig. Annars är att fräsa ca 80kvm det blir väldigt stort jobb och kanske inte billigare heller
2 svar · 1,3k läst
·
NPS2022
NPS2022: [citat] Nej. Frågade rundor och verkar som det bara är något att leva med.
2 svar · 2,1k läst
·
T
tergo: det finns heltäckningsmattor som släpper igenom fukt
1 svar · 783 läst
R
Robin.j93: [citat] Tack. Man blir alltid lite nöjig 😩 Haha du har rätt. Har dyslexi så blir lite fel ibland när man inte kontroll läser flera gånger 😅
5 svar · 802 läst
·
O
O: [citat] Gör ingenting. Det ger rätt resultat, är enklast, billigast och går snabbast. [citat] Varför skulle underlaget/limmet bli för tätt plötsligt efter 50år? Alltså: Har det funkat 50år funkar det rimligen 50år till
1 svar · 842 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.