Tegelhus fr 1920, renoverat -70. Flyttade in 2018 renoverade typ allt o lät byta ut alla rör. Nu tror jag att jag fått en vattenläcka. 😞Källaren har 1 rum (dit el+ alla rör går) betonggolv + gips/spåntak, resten är krypgrund. Gipstaket nu fuktigt+ vitmögel/främst mot ytterväg. Reagerade när det började lukta unket i köket, som gränsar till badrummet. Ingen synlig läcka under diskmaskinen. Ekparkett i kök, våtrumsmatta badrum. Elementen håller tätt, så läckan kommer från annat håll. Läget m det fuktvåta gipstaket påminner lite om läckan före badrumsenoveringen från golvbrunnen. Vad gör jag nu? Fbolag vill att jag bevisar läcka för att försäkring ska gälla. Är det värt att lägga dryga 5000 på anticimex/ocab/polygon för att de ska gå runt o mäta på olika ställen, ger det så bra resultat? Är det inte bättre att en byggare får riva bort blöt/fuktig gips o leta sig in under trosbotten för att hitta läcka?
Jag har utsugsfläktar i krypgrunden så ventilationen har varit god, men läckan+ fuktig gips verkade göra att vitmöglet spred sig o nu ligger över leran/marken, ej på trä i taket ...ännu....
krypgrundstaket har någon svart skiva, kan vara asfaboard. Vill inte ha ökad fukt därnere då jag har några grönimpregnerade golvbjälkar(!) Inser att jag blir tvungen att göra något, sanera möglet, plasta marken, in m någon avfuktare/(tips tas tacksamt emot ). Jag har fjärrvärme, så såhär års värmer aggregatet upp lite därnere, fuktvärde ca 70%, +14°.
Har någon här erfarenhet av nåt liknande?

• Fuktigt gipstak med vattenläcka och mögel, rör och kablar i betongkällare från 1920-talet, renoverad med knackad vägg och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvägg med jord och vitmögel, rörledning och en röd tät kapsyl syns, antyder fuktproblem i krypgrund.
    Skapa konto
  • Krypgrund i gammalt hus med mögel och fukt, jordgolv och stötta takplankor.
    Skapa konto
J Joselifine skrev:
Är det värt att lägga dryga 5000 på anticimex/ocab/polygon för att de ska gå runt o mäta på olika ställen, ger det så bra resultat?
Om det är värt det vet bara du själv. Om 5000 är mycket eller lite för någon är individuellt.

Resultatet är att du får veta vilka mätvärden det är vid de tillfällen de är på plats och mäter. Inget om hur det var innan (såklart). Men viktigast inga mätningar varje dag/timme/minut därefter.

Sannolikt kommer ingen att hitta läckan genom att bara mäta en gång. Utan det kommer säkert att krävas flera mätningar.

Ett uppenbart sätt är då att mäta själv. Men nog skall man kunna köpa in ganska bra mätutrustning för samma eller lägre belopp det kostar att låta en firma mäta några gånger. Med egen utrustning kan man enkelt mäta flera gånger om dagen ett par veckor och få en bättre bild av när och var fukten finns.

O O skrev:
Om det är värt det vet bara du själv. Om 5000 är mycket eller lite för någon är individuellt.

Resultatet är att du får veta vilka mätvärden det är vid de tillfällen de är på plats och mäter. Inget om hur det var innan (såklart). Men viktigast inga mätningar varje dag/timme/minut därefter.

Sannolikt kommer ingen att hitta läckan genom att bara mäta en gång. Utan det kommer säkert att krävas flera mätningar.

Ett uppenbart sätt är då att mäta själv. Men nog skall man kunna köpa in ganska bra mätutrustning för samma eller lägre belopp det kostar att låta en firma mäta några gånger. Med egen utrustning kan man enkelt mäta flera gånger om dagen ett par veckor och få en bättre bild av när och var fukten finns.
Jag har en enklare mätare därnere sedan ett par år tillbaka. Tänkte ev att de mätinstrument de har kanske kan mäta vilket rör som läcker, vid en läcksökning. Prio 1 är att hitta vad som läcker. Utan läckan mådde krypgr. bra, men tänker att eftersom mögel nu uppstått så får det efter åtgärd av läcka bli sanering+plast+avfuktare. Någon som har bra erfarenhet av den enklare modellen woods 50, eller är det de dyrare sorbtipnsavfuktarna som gäller? Jag bor i skåne o har ca 14° därnere sommartid när fukten är som högst.

Sådant är ju alltid knepigt. Att hålla en krypgrund/källare torr är en egen vetenskap.

En grund som den vi ser på bilderna med natursten, och som det ser ut jordgolv delvis? Får "alltid" uppträngande fukt.

Att ventillera kan ibland förvärra situationen. Om det är svalt i grunden och du suger in fuktig utomhusluft, eller ännu värre, varm inomhusluft så kan fukten i luften kondensera när den kyls i den svala källaren. Så man behöver ha "lagom" ventillation.

Å andra sidan om du mäter nu att det är ca 70% luftfuktioghet, så borde du inte få den här typen av problem. Så frågan är om mätresultatet stämmer, eller om mätaren mäter på fel ställe?

Visst kan det vara ett rör som läcker, men jag tror att om det läcker så mycket att det ger fuktproblem, så borde du se var det rinner vatten.

Sedan vet inte jag hur bra det ev. kan bli med avfuktare. Det enda jag egentligten tror mig veta om sorbtipnsavfuktar äår att de fungerar även i krypgrund med minusgrader. Det är kanske inte aktuellt här.

H hempularen skrev:
Sådant är ju alltid knepigt. Att hålla en krypgrund/källare torr är en egen vetenskap.

En grund som den vi ser på bilderna med natursten, och som det ser ut jordgolv delvis? Får "alltid" uppträngande fukt.

Att ventillera kan ibland förvärra situationen. Om det är svalt i grunden och du suger in fuktig utomhusluft, eller ännu värre, varm inomhusluft så kan fukten i luften kondensera när den kyls i den svala källaren. Så man behöver ha "lagom" ventillation.

Å andra sidan om du mäter nu att det är ca 70% luftfuktioghet, så borde du inte få den här typen av problem. Så frågan är om mätresultatet stämmer, eller om mätaren mäter på fel ställe?

Visst kan det vara ett rör som läcker, men jag tror att om det läcker så mycket att det ger fuktproblem, så borde du se var det rinner vatten.

Sedan vet inte jag hur bra det ev. kan bli med avfuktare. Det enda jag egentligten tror mig veta om sorbtipnsavfuktar äår att de fungerar även i krypgrund med minusgrader. Det är kanske inte aktuellt här.
Ja knepigt, helt sant det! Jag har rörfläktar som skapar undertryck därnere, de suger alltså ut luft från grunden blåser ut den utanför huset genom kattgluggar, de andra är tilltäppta så ingen luft kommer in. Det var RH 80 i somras, men då fanns det inget mögel. Tänker ev att utsugsfläktarna kan ha bidragit till att sprida mögelsporer från det fuktiga gipset ut i krypgrunden iom den cirkulation de skapar, men har ingen aning .. får låta sanera bort möglet o plasta in grunden, hm.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.