Ska lägga laminatgolv i ett rum som är 400cm ena vägen o laminatgolvet är 138 cm så blir ca 15 cm över på sista skivan o den kan jag ju inte börja nästa rad med för den blir för kort.
Jag måste väl kapa 1a skivan men någon som är smartare än jag som kan säja hur mycket för att det ska bli så lite spill som möjligt på resten av golvet och dessutom se vettigt ut😊
Hoppas någon erfaren golvläggare har tips 😃

• Gilla
kils
  • Laddar…
P
P ptlf skrev:
Ska lägga laminatgolv i ett rum som är 400cm ena vägen o laminatgolvet är 138 cm så blir ca 15 cm över på sista skivan o den kan jag ju inte börja nästa rad med för den blir för kort.
Jag måste väl kapa 1a skivan men någon som är smartare än jag som kan säja hur mycket för att det ska bli så lite spill som möjligt på resten av golvet och dessutom se vettigt ut😊
Hoppas någon erfaren golvläggare har tips 😃
Vad säger monteringsanvisningarna ifrån tillverkaren av golvet, olika golv har olika långt förskjutnings avstånd som rekommenderas?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Purre
Appen snickarsnillet (finns iaf för android) har en funktion för att räkna på parkettgolv, prova den

Parkettgolv planeringsverktyg i en app som visar mönster och dimensioner för parkettläggning inklusive bredd, längd och brädstorlek.

• Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Vad säger monteringsanvisningarna ifrån tillverkaren av golvet, olika golv har olika långt förskjutnings avstånd som rekommenderas?
Minst 30 cm ska dom vara enligt Pergo, ska jag bara se till att sista plankan i 1a raden blir 30 cm för lång då o börja med den i 2a raden eller borde jag ta ännu längre?

P
P ptlf skrev:
Minst 30 cm ska dom vara enligt Pergo, ska jag bara se till att sista plankan i 1a raden blir 30 cm för lång då o börja med den i 2a raden eller borde jag ta ännu längre?
30 cm är väl ett minimum mått så ta lite mer!

• Gilla
Kurt Gabran och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Appen snickarsnillet (finns iaf för android) har en funktion för att räkna på parkettgolv, prova den

[bild]
Tyvärr verkar det kosta om jag ska lägga in mina mått men verkar finnas mkt i appen!

• Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Om du börjar med att kapa den första på mitten då?

• Gilla
Thomas S Eiselberg
  • Laddar…
Purre
P ptlf skrev:
Tyvärr verkar det kosta om jag ska lägga in mina mått men verkar finnas mkt i appen!
Jag betalade 79kr en gång men går även att betala 9kr per månad. Men 9kr för att fylla i uppgifterna och få ett svar är väl inte så farligt mot vad ett paket golv kostar?

T Taxture skrev:
Om du börjar med att kapa den första på mitten då?
Blir något sånt 👍

Purre Purre skrev:
Jag betalade 79kr en gång men går även att betala 9kr per månad. Men 9kr för att fylla i uppgifterna och få ett svar är väl inte så farligt mot vad ett paket golv kostar?
Aha ska undersöka lite mer o kolla hur lätt det är att säja upp så det inte dras varje månad, absolut värt det jämfört med paketkostnaden 😃

138 cm inkl "not"?

Själva golvet kanske är 136.5 cm?

Coolman Coolman skrev:
138 cm inkl "not"?

Själva golvet kanske är 136.5 cm?
138 cm är mellan skarvarna som syns när det är klickat ihop.

Purre Purre skrev:
Nu har jag betalat 79 men är för dum för fatta hur jag använder det😬 Jag måste ju ha längder så att det går klicka överallt förutom sista i varje rad 🤔 Skärmdump som visar parkettgolvslayout med mått och inställningar för bredd och längd av brädor inmatade i appen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänk så här:
Du har 15cm att kasta på första varvet, sedan blir det 15 cm flytt i sidled per varv, det gör att du måste in med ett varv emellan innan du återanvänder det du fick över på första varvet. Det blir optimalt.

• Gilla
orrnäsarn och 1 till
  • Laddar…
Hur ser golvet ut?
Blir de snyggt med löpande skarvar?
Eller vill du att varannan rad ser likadan ut?
Det är något jag föredrar iallafall vid parkett eller golv som ska likna parkett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.