2 213 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Missfärgad klinker/kakel
tvåa på bollen...
Fixor by Nitor - fans tom. på supermarket modell ICA/COOP i de större varuhusen som också säljer trägårds/grill-utrustning och har poolkemikalier mfl kemikalier.
annars prova med byggvaruhandenl/färghandeln som bauhaus/hornbash mfl.
Fixor by Nitor - fans tom. på supermarket modell ICA/COOP i de större varuhusen som också säljer trägårds/grill-utrustning och har poolkemikalier mfl kemikalier.
annars prova med byggvaruhandenl/färghandeln som bauhaus/hornbash mfl.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Byggvaruhusen är ett säkrare kort, vi har en stor ICA med trädgårdsavdelning men de har inte, inte heller Clas Ohlson eller Biltema.X xxargs skrev:
Tack! Köpte och har lagt på och en hel del verkar försvinna. Ska man låta det ligga till dess att fläckarna är borta? Jag är inte rädd om fogen, vi kan alltid foga om.X xxargs skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Jag skulle ta behandlingarna i flera omgångar och skölja av det varje dag efter dagens behandling. Det är rätt frätande! Vänta någon dag och gör om det. Oxalsyran är stark. Ser ut som det utomhus, tänk på om solen lyser så har oxalsyran större verkan.J JB80 skrev:
Tack för svar! Råkar du veta om man kan använda oxalsyra på marmorskiva som fått rostfläckar?H HEM2121 skrev:
beror på hur mycket av marmorytan tillåts att bli skadad/uppfrättJ JB80 skrev:
- oxalsyra är en rätt stark syra (betydligt starkare än citronsyra och ättiksyra) och det fräter på marmor som är en form av kalksten.
PS: det var rätt brutalt påstrött med oxalsyra på klinkern - betydligt mer än jag väntade mig för övningen ;-) ...
Beror på hur det ser ut när det är uppfrätt och om man kan olja efteråt för att återställa synliga skador. Har bifogat bilder på områdetX xxargs skrev:
det ser väldigt tunt lager av rost...
bomullspaddar som doppas i vatten med upplöst oxalsyra och sedan gnuggas över de rostiga områdena tills de är borta ungefär - då kanske du minimera etsande på marmorskiveytan.
gör inte som tidigare att pudra ut tjock lager med oxalsyra-pulver och blöta på som du gjorde med golvklinkern... - lite måttlighet och försiktighet skadar inte ;-)
bomullspaddar som doppas i vatten med upplöst oxalsyra och sedan gnuggas över de rostiga områdena tills de är borta ungefär - då kanske du minimera etsande på marmorskiveytan.
gör inte som tidigare att pudra ut tjock lager med oxalsyra-pulver och blöta på som du gjorde med golvklinkern... - lite måttlighet och försiktighet skadar inte ;-)
Prova flygrostbortagare för bil, det är gjort för att lösa rost och är hyfsat PH neutral, det som jag kan tänka är en nackdel är att medlet ändrar färg när det reagerar och att den färgen sätter sig i fogen...
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Nej, det vet jag inte. Vet inte hur marmor reagerar med syran jag skulle vara ytterst försiktig. Marmor är hårt men ändå poröst, risken är att man får någonting typ av reaktion mellan syran och kalk/marmor som går längre ner i skivan. Skulle prata med ett stenhuggeri och/eller där de säljer marmorskivor vad de kan rekommendera.J JB80 skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara