Golv
Foppster: Hoppas kunna få lite bra tipps här Problemet är att jag har ett gammalt slipat plankgolv som dels är i ganska dåligt skick och som knarrar och sviktar en hel del på sina ställen. Jag skulle vilja lägga in ett nytt parkettgolv men problemet är att det golvet lutar en hel del, ca 10 mm på en på en halvmeter, upp mot öppningarna till rummet. Det ligger dessutom en grov sockel, eller vad
Xtrnisse: Det är ett parkettgolv, så jag tror inte att det skulle gå specellt bra att bryta upp. Möjligen om man kan få tag på nytt golv att ersätta med. Det är en nyproducerad lägenet, så det skulle ju kunna gå eftersom golvet inte har hunnit bli solblekt än. Rätt 16mm, ska de va... miss av mig. Fast via taket går tyvärr inte. Mest för att det kommer sitta en projektor i taket, så ett
Mäster: Jag har märkt att där vi lagt golvvärme, tenderar folk att vrida upp värmen, Det där med att man lurar kroppen genom att det är varmt åt fötterna, och därmed kan sänka värmen, är nog inte hela sanningen, Det beror nog lite på hur ofta man har fötterna på golvet, många trivs ju med att ha dom i soffan eller på bordet... Is och imma på utsidan av de nya fönstren är också ett
D.Velin: Har precis gjort detsamma i vårt blivande kök. Rivit upp plastmatta limmad på masonite och under det asfaboard. Kan säga att asfaboarden var inte luktfri i mitt fall. Den åker bort för organiskt material direkt på betong är ingen höjdare. Mitt hus renoverades 1975 och så gjorde man tyvärr på den tiden. Nu vill jag dock lägga in vatenburen golvvärme men har klen isolering under
Eir75: Hej! Vi är halvvägs genom slipningen av det gamla undergolvet i vardagsrummet. Huset är från 1920, så golvet har 90 år på nacken. Det verkar lite sprött, här och där lossnar flagor från det. Är det lönt att fortsätta slipa och behandla det, eller ska vi lägga ned och lägga in ett parkettgolv i stället?
1337: Du kanske kan slänga på en lack till? Fläckarna är nog inte så mycket att göra åt om du inte vill slipa.
1337: Bra val att riva ut det gamla! Plast är bortkastade pengar om det inte vart/är vattenskada under parketten du rivit. Är betongen tillräckligt jämn så räcker det med grålumppapp, annars korksmulepapp eller tunnare foam.
AndersPS: Förutsättningarna är: Lägenhet på 4:e våningen i ett flerfamiljshus Betonggolv som är flytspacklat Vi ska lägga laminat. För att göra golvet lite skönare att gå på, tror ni det är en poäng att lägga ljudisoleringsmattor, http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13004.aspx. Som jag förstår det gör det golvet lite varmare och dämpar ljud, men kommer det att göra någon praktisk
5.2 racing: Precis. Kör på 14mm, om det är så pass liten prisskillnad.
Maxwells_Demon: [citat] Det är en lösning. Fast den går lite emot hela syftet med att byta till glas. Jag vill öppna upp rummet och få in mer ljus. Skall jag ställa ett stort fult element framför kan jag likagärna ha en ogenomskinlig vägg som det är nu. Anluts ett sånt element med någon sorts slang då eller är det också fast monterat med rör i golvet?
BooMa: :confused: Hej, vi har köpt ett gammalt parkettgolv. Se bild. Hur lägger vi det på bästa sättet? Ska skåran på sidan användas till att spika i eller ska man använda en kil där? Vilket underlag är bäst? Vi har plankgolv. Ska vi lägga något mellan det och parketten? Limma eller spika, vad är bäst? Kan man också skruva? :confused:
1337: Ett annat sätt att kolla är att riva en liten bit av materialet och hålla det mot en ljuskälla (lampa, solen etc.). Asbestfibrer har något som ser ut som en slags "hulling" i änden.
1337: Är mattan stum så ska det inte vara några problem. Är mattan av mjukare slag så tycker jag att du ska riva den pga av svikt. Visst, man kanske kan leva med att det sviktar, men parketten kan ta skada, främst i kanterna. Den svarta skiten är nog inget att bry sig om. Förmodligen är det tjära. Kan även innehålla asbest.
ponka: Så då börjar det äntligen bli dags att lägga in det där golvet. Plastmattan verkar gå ganska enkelt att få bort (har lyft på den i ett hörn), men det som är under (en styv brun "randig" matta, jag tror det är ett vinylgolv som sagt) verkar sitta fast med nåt svart tjäraliknande lim. Så min plan är att ta bort plastmattan (så att det inte bygger alltför mycket mot golvsockeln som
chrmau: Ja definitivt om du har haft problem med fukt i grunden.
celilia: Vi försöker som bäst bestämma oss för vilket laminat som ska läggas i vårt nybygge. Samma golv ska täcka en yta bestående av kök/matplats/vardagsrum, hall, allrum och ett sovrum. All yta sitter ihop och vi vill ha ett bra "flow". Har hela tiden varit inställd på ett ljust golv och tittat på vit ek och vit furu. Just nu lutar det mot Pergo och gärna deras Sense. Skulle väldigt
celilia: Vi försöker som bäst bestämma oss för vilket laminat som ska läggas i vårt nybygge. Samma golv ska täcka en yta bestående av kök/matplats/vardagsrum, hall, allrum och ett sovrum. All yta sitter ihop och vi vill ha ett bra "flow". Har hela tiden varit inställd på ett ljust golv och tittat på vit ek och vit furu. Just nu lutar det mot Pergo och gärna deras Sense. Skulle väldigt
bryggtomten: [citat] Vi har inte riktigt bestämt ännu exakt var gränsen mellan parketten och klinkers ska gå. Har inte klart ännu hur köksdelen kommer se ut (öppen planlösning). Det är så mycket beslut som skall tas hela tiden när man bygger själv och hela huset på en gång. Vanligt gips har jag hört att det smular sönder efter nåt år, golvgipsen skall vara något armerad. Sen har vi väldigt
Beppo: Jag håller på och bygger att garage som har ett loft som är i runda slängar 30m2. Bjälklaget varpå golvet skall läggas är 45x190 med cc 120. bjälklaget är avväxlat på mitten, ligger på hammarbanden och hänger i taket med 2 st 45x45. Tanken var att lägga råspont på detta men den spint som blev över från takläggningen i sommras hittade jag svart och blöt under en pressening i
PX-21: Sätt dom nya reglarna i samma höjd som golvåsarna..så blir det bra med totalhöjden ...sen är det bara att smacka dit golvet......Det lärde bli utan gung;) Mvh
Loner: Börjar bli dax att inhandla golv, och fastnade lite i broschyren för Pergo Sense, är detta golv så pass bra som Pergo vill få mig att tro, och är det då värt pengarna, 349:-/kvm är listpriset, vet inte hur mycket man kan pruta ner det? /L
Maxwells_Demon: Från elektrikerhåll verkar det inte finnas några hinder mot att lägga VP-rör i sanden förutsatt att de är typgodkända för det. Hur är det från golvläggarens perspektiv. Finns det några komplikationer med att ha VP-rör för el- och signalkablar i sanden? Vore väldigt skönt att få bort de sista utanpåliggande installationerna i vardagsrummet och samtidigt gömma högtalar- och
Byggare08: Hej Per, Bor i Helsingborg och håller på att renovera ett hus från 1882 så jag har nog lite saker som passar dig. Har gamla golv men fogen är borta men det kanske inte spelar roll. Dörrar och golv kanske av intresse. Hör av dig, så kan jag skicka foto. Kim Hyllen kim.hyllen@telia.com
LUDDET: Jag har lagt ett golv precis som du beskriver det och tyckte också från början att det verkade som om parkettbräderna kunde bära tvärs över plankorna men snart började det kännas tydligt att underlaget var ojämnt. Det blev mjukt och sviktade. Det verkar som om man "trampar ur" spänsten i parkettbräderna ganska snart. Ett gott råd: Fixa ett stabilt underlag!
Tillbyggar Hasse: Ska lägga parkettgolv på spånskivor i utbyggt vardagsrum men har problem med skarven mellan gammalt och nytt. Skarven är c:a 4 m och på ena sidan är nivåskillnaden 13 mm och på andra sidan 7 mm. Skulle helst inte vilja flytspackla då det inte är riktigt tätt till bjälklag och isolering. Går det att lägga spån- eller gipsskiva på 13 mm för att komma upp till det gamla golvet och
bryggtomten: Enligt två olika snickare har jag nu hört att de kör vanligt trälim mellan gipsskivorna i "vanliga rum". Speciallim i badrum. Typ Ardex 48. Om de gör så på storbyggena så borde det ju funka i mitt lilla hus också?!? Men i alla trådar här på forumet pratas det om 25 kg säckar Ardex, kanske för att man inte brukar limma dubbelgips i annat än badrum? Vår tanke bakom var att om vi har
SnickareEk: Köp granab ist för nivell. Granab.se alt http://www.torkab.se/Butik.html om du bor i sthlm
EmMi: För att uppfylla BBR och BBV, behövs tätningsmatta (typ Casco Wetstop) på ett gjutet betonggolv, eller gäller detta enbart skivmaterial/träbjälklag? När jag läser produktinformationen så får jag den uppfattningen. Någon som är insatt i reglerna? Gäller en tvättstuga.
Johan Gunverth: [citat] Patina, alltså. Bara att måla över slitaget med jämna mellanrum.
Anders_Roslagen: Vill du ha liknande "patina" kolla www.byggigen.se eller nån byggvårdsfirma. Annars kan man välja att lägga de nya planken på "väl valda ställen" där de döljs något.