Golv
Johan Gunverth: Låter som en rimligt antagande. Nä, det är bara betongplatta, Leca i väggen och puts på väggytan. Inget trä någonstans. Har använt flytfix till plattorna. Förstår inte varför jag blev nojig. Tack!
jon_h: Ge den en månad och lägg med ett klass-tre-fix. På så liten yta borde det säkert funka att lägga tidigare också, men det finns inga garantier.
Linnex: Hmm. Var på ett byggvaruhus och frågade på ett golv som var slitageklassad 32 om det fungerade i kök och fick svaret att "nja.. är mer för varadgsrum. du bör ta klass 33". Jag sökte på nätet och fick fram att: 2x står för bostad. 3x står för offentlig. 4x står för industri. x1 står för lätt. x2 står för normal x3 för stark. Dvs att 32 är klassad för normal offentlig
Mattias Jönsson: Jag kommer att lägga ett 15 mm Barlinek om någon vecka så det är ju lite intressant att läsa detta... Jag lade ett riktigt budgetgolv för några år sedan (kommer inte ihåg märket) och de klickfogarna var inte mycket att hurra för. Men efter att jag gned ett värmeljus mot "spånten" lyckades jag reducera antalet svordomar dramatiskt. Kan kanske vara värt att prova?
backisBackis: Har bilat upp för att byta avlopp i vårt 40-talshus. Avser inte bila upp hela golvet i detta rum utan har endast bilat upp så jag kunde byta avlopp, ca 40sm brett.. Det älsta betonggolvet bestod av en ca 3cm hård betong , vad jag förstår vattenglas i beongen. Under den en betydligt mjukare betong ca 10cm direkt på sand och sprängsten, armering användes tydligen inte på 40:talet... Jag
heALer: Hello! Vart kan man köpa Z-profiler som man sätter över uppviken på väggarna för platongolv? Ska vara en Z-profil för våtrum så inte vattenstäng ska kunna åka ner i uppviken..
Peter2400: På Hornbach har jag sett att dom har saker för att svetsa en plastmatta tror att man använder gas eller varmluftspistol. Det är nog ganska begränsat utbud på färgerna på banden men har du tur så stämmer det.
danielr112: 2-komp vatten funkar bra det med. 1-kom kan du glömma om du vill kunna använda golvet närmaste året
nenne70: Hejsan! Jag har för ett par veckor sedan inlett en källar renovering i vårt Myresjöhus ifrån 1971. Då elektrikern var hit för att flytta inkommande el, så sågade han upp en del av golvet i "hobbyrummet". Detta var ju perfekt för nu kunde vi se hur de hade gjort de isolerade golvet i källaren. Det uppsågade lilla hålet var snustorrt, och alla våra farhågor om att det skulle gjutit
tank77: Golvgips är inte 6 mm utan 12-13 mm, du snackar om renoveringsgips och det lägger man INTE på golv. Men skit i gipsen....... Limma fast elslingan direkt på spånet och flyt på detta direkt med fiberförstärkt flytspackel såsom TM Rotavjämning.
Framepro75: du har ca 5cm att spela på när du kapar och det gäller alla nya dörrar som är formpressade
T&H: Dags att renovera trappan. Problemet med min hund är att han tycker det är otäckt att inte ha bra grepp under tassarna när han går i den. Att lägga in den där trätrapps-kitet eller såga till laminat är ingen idé verkar det som. Någon som har en bra lösning på problemet? Funderar på någon slags snygg golvmatta som är lite gummiaktig eller diskret småknottrig i ytan. Vill ju både
heALer: platongolv bygger väl inte så mycket i höjd? beror kanske på vad du ska ha för golv på den, du bör ju ha iaf 12mm klickgolv direkt på platonen, tunnare golv får du lägga gips/spån först. Golvvärme så är de bäst att plattan är isolerad annars kan du få fuktvandring upp i väggarna och förlora värme ner i plattan.. om du ska bila upp så kan du ju isolera plattan och gjuta
Peter2400: Det finns heltäckningsmattor som är lämpliga att använda vid golvvärme glöm bara inte att nämna det i butiken när ni kollar efter en matta. Jag tror inte att en heltäck sänker effektiviteten särskilt mycket om det är rätt typ av matta, ett 15mm trägolv isolerar nog mer än 10mm matta att en heltäck känns varm att gå barfota på är inte ett bevis på att den isolerar bra.
Cortous: Hej Ska renovera min trappa. Ska använda mig av Kährs golv (Woodlock 15mm Ek) som blev över från ovanvåningen. Såg på Kährs sida att det finns Trappnosar som passar deras golv. Är det någon som vet var dessa går att få tag på. Och vad de kan tänka kosta. Bor i borås området.
Jesca_j: Har du köpt ett mattlackerat golv så är dom ju lite sträva, annars skulle du ju köpt ett blanklackat. Dessutom får du inte den sköna känslan på ett lackat golv utan då måste du köpa det oljade.
Svanteson: Casco Boardfix 3760 borde väl funka? http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/BoardFix%203760.pdf Mvh/Nicklas
Hemmakatten: Ett vitlutat och/eller vitoljat eller vitvaxat trägolv tror jag kan bli snyggt
Gebex: Jag skall lägga en 1,4 mm parkett på komfortskivan. Det är bara den isolerande effekten jag behöver. Då behöver jag bara hitta en bra och isolerande cellplast. Någon som har ett tips på vad jag skall köpa? Eller är all cellplast ungefär lika bra?
TorpSara: Det gulnar något. Om du oljar så kommer det fortsätta att vara gult, om du såpskurar blir det ljust i sinom tid. Problemet med pigment är att det är svårt att fylla på olja/såpa. Det blir flammigt eftersom alla golv slits ojämt. Under en säng/soffa/soffbord tex kommer det på sikt att se ut som om det är målat, medans resten av golvet är "lagom". Värt att tänka på i sammanhanget
Peter2400: [citat] Det är ganska uppenbart att någon gjort en sniklösning hemma hos dig, antagligen alldeles för mjuk cellplast och sedan ett tunt sviktande laminatgolv ovanpå. Det är klart att det inte håller. Om man istället väljer en cellplast med rätt hårdhet och sedan lägger golvspån eller ett brädgolv ovanpå det så kommer det garanterat att hålla. Sen om det är enklare eller bättre
1337: Generellt kan man säga att lack är tåligare än olja, men det beror ju helt och hållet på kvalitén hos lacken resp. oljan. Hårdvaxolja är att föredra om man vill ha oljat. Personligen tycker jag att lack är bäst. Oljat golv ger i många fall ett "mjukare" intryck än lack. Lack reflekterar solljus bättre än olja.
kayakerboy: Vet inte om det finns trappnos tyvärr, men Byggmax har i den prisklassen http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13496.aspx. Märket är Barlinek (polskt).
Johan Gunverth: Nja, inte är det väl känsligt, så länge det är torrt och lite ventilation i huset. Annars är det bra att ha åtminstone 5-6° i huset så slipper man "muggigheten". Fritidshusdoft, alltså
Busster: Hmm! Känner mig extremt ny på detta men får väl försöka hitta hjälp med en ritning på slangläggning innan jag sätter igång. Om jag sätter igång. Alternativet är att lämna kvar elementen och klampa runt i sockor på vintern :-(
mtim: Jag slipade ekparketten och lackade med en matt tvåkomponents lack från loba. Jag är mycket nöjd med resultatet. Hur det är med slitstyrkan kan jag inte svara på än eftersom det bara är ca 3 månader sen men än så länge så har det inte blivit ett märke i golvet.
imported_peter: Min Brorsa har köpt golv därifrån, han vart riktigt nöjd. Enda problemet var att hans golv blev restat från fabriken, så det vart ju lite surt men inget som nyttgolv.se kunde göra något åt. han ringde och snackade med dem innan han beställde och fick förtroende för dem. sedan kom golvet två veckor innan utsatt datum med DHL, så det fungerade kanon. Så du kan nog lugnt beställa...
Henke70talshus: Hej Tack för snabbt svar. När jag drog bort mattan var golvet fuktigt och klibbigt.. Nu har det torkat men luktar fortfarande skit. Ska testa med värmepistol och skrapa.