Golv
br13: Har tänkt att lägga in Parkett i hall på befintligt klinker med El - golvvärme. Det befintliga klinkergolvet är nog ok gjort i ett hus med "platta på mark" samt att jag vet att plattan inte har några direkta problem med fukt. Jag är införstod med att effekten av El-värmen nog blir bortisolerad genom denna manöver men finns det tips på andra saker att tänka på? Vad rekommenderas för
heALer: OKej tack! de lutar nog åt att jag gör om de ordentligt, lutar mest åt klinker, strunt samma om de blir kallt o gå på golvet, de känns som de är de säkraste i alla fall. fast ett aktivt ventilerat golv skulle ju också gå, men verkar ganska dyrt med alla tillbehör som blir.
jaguzu: Hej hej! (vet inte om jag skriver i rätt forum) vi är mitt uppe i att renovera en gammal drängstuga. nu har vi kommit så långt att vi har singel utlagd på golvet. Till en början hade vi nu tänkt att lägga cellplast (50mm), gjuta en platta (80mm) och sedan lite till cellplats(20mm). och därefter golv. Till denna idé tänkte vi även ha luft-luft värmepump. Men nu kom vi att tänka på
matosov: Hej Jag har en trappa som jag har slipat och målat vit. Nu funderar jag på att skaffa en matta med mässingstång något i stil med bilden nedan. Hela trappan är svängd så det lär väl vara lite pyssel att få ihop det snyggt. Är det någon som känner till något företag som gör detta? Helst i småland. Går det att göra själv?
MC-HiTech: Det där skulle vi nog behöva se bilder på tror jag, är du säker på att väggarna vilar på klossarna eller kan du kanske knacka bort dem och fylla i med bruk eller tegel?
MC-HiTech: kolla på platons hemsida så ser du hur du ska göra, epscement funkar också bra men jag är osäker på isolationsförmågan jmf med ren frigolit i samma mängd.
MC-HiTech: Gör som du tänkt, det håller och blir en bra och stabil konstruktion. Bortsett från golvvärmen så har jag gjort på samma sätt i källaren på landet och på det golvet står en 200-liters vvb, en frys, tt och tm. Funkar kanonbra. Att gipset skulle ge tröghet är väl näst intill att bortse ifrån eftersom du kör vattenburet. Det gör ju att när du en gång fått uppvärmen så
chrille112: Menar du att man ska plocka upp allt golvspån och limma under, eller försöka trycka i lim i skarvar?
fsn: Och vad händer om man inte har nån diffusionstätning mellan betongen och parkettgolvet utan nöjer sig med bara foam? Jag gissar på ett golv som rör sig lite mer och en betongplatta som fortfarande har möjlighet att släppa igån sig lite fukt??
LVG: Det har konstaterats att det finns mikrobiella skador i vårt hus. Vi har platta på mark med uppreglade golv och spån som isolering. Nu har vi fått tre olika förslag på åtgärd, efter att vi rivit ut allt ner till plattan och rengjort och boracolbehandlat den: 1. Byta till Nivellgolv (föreslogs av Anticimex) 2. Gjuta upp golvet, efter att man lagt en ångspärr och isolerat med cellplast.
Thomson78: Tjenixen. Håller på och renoverar vårt ganska nyinköpta hus från -61. Ett enplanshus med källare. Snart ska vi börja med köket och då även hallen. Vi ska riva upp hela golvet för att lägga in golvvärme och klinker och då är frågan vilket är bästa sättet att bygga upp det nya på? Dom flesta säger regla och golvspån och så vidare. Vissa sägger att frigolit är smidigt att
imported_Benno: Jag har ingen erfarenhet av minerit som golvmaterial. Skulle det ha samma styv-och hållfasthet som limmat dubbelgips? Sedan tror jag inte på att limma på glespanelen (även plåt och slang hamnar i limmet). S48 appliceras som kakelfix, så det mesta hamnar i trossbottnen.
jon_h: Ja, det känns som en klockren lösning att sätta en sockel av plattorna. Annars går det antagligen att foga ganska snyggt mot väggen ändå, om man är lite noggrann med klippningen bitarna närmast väggen.
gadu^: Lägg ut en skiva på mattan och prova gå på den. Ingen vetenskap, mer bör ju ge dig en fingervisning om hur mjuk mattan är...
esox: Vi ska renovera köket i vår och bl a byta golv. Vi velar fram och tillbaka mellan trä-, laminat-, kork-, plast- och linoliumgolv...Kruxet är att vi innan vi bestämmer oss bla skulle vilja se de olika golvtyperna utlagda på en lite större yta, utan att behöva åka runt till femtielva olika butiker. Finns någon stooor golvutsällning i Stockholmstrakten som har mängder med olika golvtyper
gaia: [citat] Då är ett betsad och lackad furugolv det minst hållbara allternativ i ditt fall . Jag skulle välja Pestorps laminat :). .Furu repas lätt och lacken håller inte så länge på mjuk träslag men det vet du redan. Betsen sitter bara på ytan och slits med. Ang. färg - du kan avluta furu innan lack så blir golvet ljusare och inte gulnar med tiden. gaia
phl: Jag har klurat och uppskattat tid, arbetsinsats och liknande och faktiskt kommit fram till att jag behåller finsatsen även där den är lös. Har klampat runt som bara tusan på den för att uppskatta om det gör något för golvljudet men icke. Lägger man dessutom en foam under sina parkettplankor så går det inte att uppfatta. Ojämnheterna tänkte jag köra ner med fräs, fick
jon_h: Visst gör det det. Du höjer i praktiken bjälkarnas höjd med 22 mm (visst, golvspånet är inte lika drag- och tryckstabilt som virke, men det har avsevärd effekt).
madcat1980: Tack för alla svar. Hur är det med tåligheten på ett vitlaserat och sedan lackat golv? Spontant känns det som att en repa blir tydligare än om man bara slipar och lackar...
CraneIsland: Jag är rädd för att jag håller med dig, igen. Bra golv är bra golv, ingen tvekan om den saken. Jag tänkte att jag, för en gångs skull, kunde ta en genväg. Men det kanske är klokt att göra ordentligt på en gång. Tack för ditt "jobbiga" råd!
Genvägen: Hornbach i Sthlm har ett ekgolv med riktiga plankor som är grundoljat och säljs för ca 350kr/kvm. Du kommer inte undan springorna mellan plankorna. Men det ser ut att vara ett snyggt och lagom rustikt golv. Du kan ju kolla upp om det kan vara ett alternativ för dig..
Metamatik: Jag lade två lager för att stödja upp och vara säker på att undvika någon form av svikt och få det helt stumt, då jag ska lägga 30 cm x 60 cm klinker på 27 kvadratmeter. Troligtvis har jag överarbetat det hela men hellre det än att det blir svikt i det. Pratade med Wirsbo som sa att det blir lite trögare men blir samma resultat om man höjer golvvärmen en eller två grader. . Jag
DM: Hej, vår golvläggare lyckades med bedriften att ha på fogmassa innan primer på terracottaplattor (handgjorda) som lades i hallen! Resultatet är att plattorna sög åt sig allt vatten. Lyckades efter många timmar ordna till allt men det ligger en svartgrå (färg på fogmassan) skikt över plattorna.. Innan vi försöker göra något åt saken undrar vi om någon vänlig själ har tips på
jon_h: Jo, det är förstås en faktor. Men det kan ju faktiskt visa sig att det trots allt blir billigare att slänga i några extra bjälkar och lägga ett normaltjockt golv, om det visar sig vara glest.
manose: Vi har fått tag på en firma som kommer att gjuta som jon_h föreslår. De kommer dock att lägga någon typ av slagg i stället för makadam.