18 360 läst ·
12 svar
18k läst
12 svar
Flytande golv (sand på lättbetong)
Hej!
Mitt första inlägg
Vi bor i ett radhus från 70-talet och vi har tänkt att börja renovera köket.
I köket och hallen ligger det idag en ek-parkett som är inlagd någon gång under 90-talet (gissning) men det är dels rätt sliten på vissa ställen + att golvet i köket "sviktar". Det beror troligen på att sanden som ligger på lättbetongen (bjälklaget mellan mellanplanet och källaren) inte längre är "top notch".
Är det någon som har erfarenhet på sådan konstruktion (sand på lättbetong/betong) och hur mycket jobb som kan behövas för att få ordning på svikten i köket (eller finns det något mer "stummt" byggteknisklösning som kan fungera, kylskåp och frysar har jag hört får man ofta regla upp under pga att sanden "vibrerar" ihop under dessa).
Sen ska jag lägga nytt klinkergolv med golvvärme på samma våningsplan. Det finns även idag och då har dom lagt någon typ att räfflad papp mot sanden, sen en plastfolie som dom lagt flytspacklet emot och sedan klinkers. Vad är det bästa att göra, samma typ av konstruktion eller gör man på något annat sätt idag?
Källarvåningen under är uppvärmd och lättbetongbjälklaget består av ca 1 m breda "bjälklag".
Tack på förhand!
Mvh
/Pontus
Mitt första inlägg
Vi bor i ett radhus från 70-talet och vi har tänkt att börja renovera köket.
I köket och hallen ligger det idag en ek-parkett som är inlagd någon gång under 90-talet (gissning) men det är dels rätt sliten på vissa ställen + att golvet i köket "sviktar". Det beror troligen på att sanden som ligger på lättbetongen (bjälklaget mellan mellanplanet och källaren) inte längre är "top notch".
Är det någon som har erfarenhet på sådan konstruktion (sand på lättbetong/betong) och hur mycket jobb som kan behövas för att få ordning på svikten i köket (eller finns det något mer "stummt" byggteknisklösning som kan fungera, kylskåp och frysar har jag hört får man ofta regla upp under pga att sanden "vibrerar" ihop under dessa).
Sen ska jag lägga nytt klinkergolv med golvvärme på samma våningsplan. Det finns även idag och då har dom lagt någon typ att räfflad papp mot sanden, sen en plastfolie som dom lagt flytspacklet emot och sedan klinkers. Vad är det bästa att göra, samma typ av konstruktion eller gör man på något annat sätt idag?
Källarvåningen under är uppvärmd och lättbetongbjälklaget består av ca 1 m breda "bjälklag".
Tack på förhand!
Mvh
/Pontus
Du kan alltid prova med att injektera vattenglas vid dom delar där det sviktar, såklart beroende på hur mkt det sviktar. Blir det inte bättre så är ju ett annat alternativ att ta upp golv och dra om sand. Vi drar en hel del sandgolv på jobbet.
Vart ska du ha golvvärmen?
Gräva ur sanden på det stället, gjuta upp med leca samt flytspackla in golvärmen och lägga klinker är mitt tips då ex om du ska ha i hall.
Gräva ur sanden på det stället, gjuta upp med leca samt flytspackla in golvärmen och lägga klinker är mitt tips då ex om du ska ha i hall.
Jag misstänker att jag har samma typ av underlag i mitt vardagsrum. Golvet är en gammal sönderliten ekparket med hemskt mycket svikt på sina ställen. Jag har funderat på om det inte skulle gå att gräva ut en del sand, gjuta ett antal "plintar" i jämn höjd ovanpå betongstomen och lägga och ett regelverk med golvspånskivor ovanpå som ny grund. Kanske med någon sorts isolering om det behövs.
Någon som har några bra argument emot förutom den extra kostnaden och arbetsinsatsen?
Någon som har några bra argument emot förutom den extra kostnaden och arbetsinsatsen?
Redigerat:
Maxwells_Demon skrev:Jag misstänker att jag har samma typ av underlag i mitt vardagsrum. Golvet är en gammal sönderliten ekparket med hemskt mycket svikt på sina ställen. Jag har funderat på om det inte skulle gå att gräva ut en del sand, gjuta ett antal "plintar" i jämn höjd ovanpå betongstomen och lägga och ett regelverk med golvspånskivor ovanpå som ny grund. Kanske med någon sorts isolering om det behövs.
Kolla på granab.se . Lite smidigare än att gjuta plintar.
Det såg onekligen smidigt ut. Vad kostar det? Jag får en känsla av att arbetsinsatsen med plintar är lättare att leva med än den extra kostnaden för ett sånt system?
Bortsett från val av system; finns det någon annan anledning till att inte gå ifrån sandlåda till regelsystem? (tänk; gammal bostadsrätt i 50-fastighet).
Bortsett från val av system; finns det någon annan anledning till att inte gå ifrån sandlåda till regelsystem? (tänk; gammal bostadsrätt i 50-fastighet).
Tänk på att om du gräver bort sand och gjuter plintar så skapar du ljudbryggor. Sanden hjälper till att dämpa stegljud.
Vi har sand i vårt vardagsrum och när vi bytte parketten så hade vi en golvläggare här som drog om sanden och fyllde på en del då hela golvet i princip lutade.
Vi har sand i vårt vardagsrum och när vi bytte parketten så hade vi en golvläggare här som drog om sanden och fyllde på en del då hela golvet i princip lutade.
SnickareEk skrev:Du kan alltid prova med att injektera vattenglas vid dom delar där det sviktar, såklart beroende på hur mkt det sviktar. Blir det inte bättre så är ju ett annat alternativ att ta upp golv och dra om sand. Vi drar en hel del sandgolv på jobbet.
Hej SnickarEk,
kan man tillämpa sista lösningen, dvs ta bort sanden på hela mellanplanet och flytspackla istället? Eller rör sig bjälklaget av lättbetong för mycket?
I vårt vardagsrum känns golvet myckte mera stumt, men det beror kanske på att där ligger sanden "kvar" i sitt ursprungliga läge och därför har inga ojämnheter uppstått (många gissningar
Dra om sanden, låter som man bör anlita lite fackfolk för att få ordning på det?
Mvh,
Pontus
Jag svarar lite fast frågan inte var ämnad till mig.
Att dra om sanden är samma princip som när man lägger plattor utomhus. Svårt verkar det inte, men jag anlitade en kille som gjorde det pga. osäkerhet och tidsbrist (hade 1 vecka på mig att renovera 2 sovrum och vardagsrummet.
Visst går det att flyta på lättbetong.
Man kan också flyta en flytande konstruktion som blir oberoende av rörelser i bjälklaget. Man kan då, om man vill, lägga sk. ljudgolv. Man lägger då stegljudsdämpande material under flytspacklet. Man bör ha i åtanke att det finns ljudkrav i flerfamiljshus och styra sin konstruktion genom det.
Att dra om sanden är samma princip som när man lägger plattor utomhus. Svårt verkar det inte, men jag anlitade en kille som gjorde det pga. osäkerhet och tidsbrist (hade 1 vecka på mig att renovera 2 sovrum och vardagsrummet.
Visst går det att flyta på lättbetong.
Man kan också flyta en flytande konstruktion som blir oberoende av rörelser i bjälklaget. Man kan då, om man vill, lägga sk. ljudgolv. Man lägger då stegljudsdämpande material under flytspacklet. Man bör ha i åtanke att det finns ljudkrav i flerfamiljshus och styra sin konstruktion genom det.
Kan kolla upp matrialkostnad per m2.Maxwells_Demon skrev:Det såg onekligen smidigt ut. Vad kostar det? Jag får en känsla av att arbetsinsatsen med plintar är lättare att leva med än den extra kostnaden för ett sånt system?
Anledning till att bara dra om sanden är att det är det billigaste alternativet och du slipper gräva ur den och forsla bort den.
Allt går men blir nog rätt dyrt om du ska flytspackla jämfört med att dra om sand.POIR skrev:Hej SnickarEk,
kan man tillämpa sista lösningen, dvs ta bort sanden på hela mellanplanet och flytspackla istället? Eller rör sig bjälklaget av lättbetong för mycket?
I vårt vardagsrum känns golvet myckte mera stumt, men det beror kanske på att där ligger sanden "kvar" i sitt ursprungliga läge och därför har inga ojämnheter uppstått (många gissningar).
Dra om sanden, låter som man bör anlita lite fackfolk för att få ordning på det?
Mvh,
Pontus
Ang om det är svårt lr inte att dra sand så är det väl synd att säga att vem som helst gör det i en handvändning. Jag brukar använda mig av laser och långa rör som man drar en rätskiva på som jag även tror de flesta andra som drar sand använder sig av.
Vi säljer sand på små säck (25kg), åldersbeständig plast, spånskivor, parkett, foam/lumppapp, även granabsystem.
Mvh Christian
Det vore intressant. Jämförelsen i kostnad blir då att göra det själv med det där regelsystemet mot att anlita en golvfirma för att göra det med sand.SnickareEk skrev:
Kollade lite med våran butiksansvarige, 330-340kr ex moms m2, om man tar m2 gånger det priset kommer man nära sanningen, då är det reglar, skruvar, spikplugg, cellplast och spån inräknat i priset.Maxwells_Demon skrev:
Ventilation är ej med i priset. Dock om det är lägenhet (ej bottenplan) så behöver du inte ventilera golvet.
Blir antagligen billigare att låta någon dra om ditt sandgolv då du inte behöver skotta ut något utan dra om befintliga, kanske hälla på en säck yttligare, lägga ny spån/parkett
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Tack för alla svar/inlägg 
En sista fråga, vad är bästa lösningen i köket där mest svikt förekommer (ex. ska man flytspackla under kyl & frys pga vibrationer från kompressorena), eller blir det inte hållbart i längden då sanden i angränsande rum med tiden kommer sjunka ihop och då uppstår nivåskillnader mellan köket och dessa rum?
Bor i radhus så jag kan tänka mig att använda sanden som fyllnad på tomten om man bestämmer sig för att flytspackla golvet
Mvh,
Pontus
En sista fråga, vad är bästa lösningen i köket där mest svikt förekommer (ex. ska man flytspackla under kyl & frys pga vibrationer från kompressorena), eller blir det inte hållbart i längden då sanden i angränsande rum med tiden kommer sjunka ihop och då uppstår nivåskillnader mellan köket och dessa rum?
Bor i radhus så jag kan tänka mig att använda sanden som fyllnad på tomten om man bestämmer sig för att flytspackla golvet
Mvh,
Pontus
Från elektrikerhåll verkar det inte finnas några hinder mot att lägga VP-rör i sanden förutsatt att de är typgodkända för det. Hur är det från golvläggarens perspektiv. Finns det några komplikationer med att ha VP-rör för el- och signalkablar i sanden?
Vore väldigt skönt att få bort de sista utanpåliggande installationerna i vardagsrummet och samtidigt gömma högtalar- och HDMI-kablar på ett snyggt sätt.
Vore väldigt skönt att få bort de sista utanpåliggande installationerna i vardagsrummet och samtidigt gömma högtalar- och HDMI-kablar på ett snyggt sätt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden