L
LUDDET: Golvlister går att böja. Frågan är hur mycket det behövs och om det finns en rejäl regel att fästa listen i. Fråga vidare. Klart att det finns en lösning.
2 svar · 1,6k läst
H
hempa111: [citat] Helt korrekt man strävar alltid efter att ljuset skall skina in i rummet i golvets längdriktning.
6 svar · 1,2k läst
·
heALer
heALer: Är de under mark? Annars är de nog lugnt, kan ju lägga en plastfolie under oxå, försäkerhets skull.
1 svar · 1,4k läst
bearpower
bearpower: Skööönt...:)
2 svar · 1,0k läst
M
MC-HiTech: Om rummet är kallt så varför inte isolera med frigolit? I så fall, välj en frigolit som klarar hög belastning, den finns i en hel del tjocklekar. Om inte, jag skulle också valt lumppapp.
8 svar · 11,7k läst
magnusss
magnusss: Vi hade såpat golv och det blev väldigt fult efter några år skiten tränger in i porerna. Tycker det låter bra att hårdvaxa. Målat golv blir som lavin sa inte så snyggt slitet.
5 svar · 6,2k läst
B
betula: Om inte isoleringen under golvet är mkt dålig håller ett klickgolv samma yttemperatur som massivträ, eller för den delen klinkers. Det du upplever som varmare är det riktiga trägolvets lägre värmeledningsförmåga. Riktig olja, inte mattlackade klickgolv som skall se ut som oljade har lägre värmeledningsförmåga och känns därför varmare än lackade golv eller klinkers. Vill du ha
1 svar · 2,0k läst
T
toker78: Lägg golvet först och i hela köket, då behöver ni dessutom inte använda sockel på bänk/högskåpen och därmed satsa på lite finare ben om man vill. Håller även med föregående!
3 svar · 1,3k läst
Fasting65
Fasting65: Lekkamraten: Hade jag haft ett undergolv att öva på en enda gång hade jag kanske inte tvekat, men att sätta ner slipen för första gången i livet på en nylagd stavparkett var för mycket risktagande för mina nerver. Kul att du gör det själv. Det blir säkert precis hur bra som helst!
10 svar · 5,0k läst
P
pop: Vi har en lukt från parkettgolvet i vår källare sutterängradhus 79. Platta mot mark inga reglar som parketten ligger på.Vi har bruttit upp parketten och under den ligger en plastmatta med nått filt/trådaktigt på baksidan. Varken plast eller parkett är fuktigt men plastmattan luktar precis den lukt vi tycker kom från golvet. Våran plan är att lägga in en platon matta ventilera den o
0 svar · 1,6k läst
L
lindenaren: Har precis flyttat in i ett flerbostadshus från 1907... Ska riva en vägg mellan vardagsrum och kök vilken lämnar ett litet problem när jag samtidigt tänkt flytta ut den resterande biten av väggen som finns mellan vardagsrum och badrum. Detta eftersom golvet eller bjälklaget är täckt med ett lager av furuplankor. Dessa är tänkte att slipas och oljas. När väggen kommer det uppstå en
0 svar · 910 läst
GoForIt
GoForIt: Hej, Jag skulle behöva lite idéer och inputs! Vår hall har precis fått ett nytt klinkergolv (ljust beigefärgat). Golvet i den U-formade hallen möter golven i inte mindre än nio andra olika utrymmen (med ytterdörr och trappa till nedervåning inkluderad). Ett flertal olika golvtyper (laminat/klinker/heltäckningsmatta) finns i de andra rummen. Till köket och vardagsrummet ska tidigare
0 svar · 970 läst
grodman
grodman: tack micke nu har jag lagt de nya golvet med vindskydsfolie undet blev jättebra.. jag la nya plank eftersom jag redan hadde införskafat mig dom..
3 svar · 928 läst
M
MC-HiTech: Hur gammalt är huset, vet du vad det är för bjälklag under trägolvet? Ta reda på så mycket som möjligt och gör det hos föreningen, de är alltid de som vet mest och bäst i sådana här frågor. Fråga samtidigt vad du få och inte får göra.
1 svar · 1,2k läst
0
007: Ok, tack för svaret! Ska kolla lite på MS-lim.
2 svar · 971 läst
7
79:an: Coop Bygg brukar kunna ha för 149kr/kvm och det är det billigaste jag sett.
2 svar · 1,6k läst
G
gaia: [citat] Hur länge sen är det omdränerad? Varifrån kommer då 1 liter vatten om dagen? Tycker fortfarande att det är inte rätt miljö att lägga trägolv på även om man lägger en fuktspärrande matta under. Det kan ju bli så att putsen på vägg närmast golvet blir fuktskadad.... nästa renovering väntar :). Satsa på en säkrare kort :) gaia
4 svar · 2,2k läst
S
Subscream: Just detta med att inte lägga för långa sträckor får du nog problem med i hallen om du lägger enligt de blå pilarna. Jag skulle nog lägga röd pilriktning, så blir hallen bredare och så slipper du en tröskel mitt i hallen... om nu hela hallen ska ha samma golv som kök/vardagsrum? Börja i köket och vardagsrummet under fönstren på samma gång i så fall. Lite klurigt, men då borde
10 svar · 2,6k läst
M
moddha: jag har för mig att det går att flytspackla ovanpå icopalen. klart bättre än att ha golvgips med kartong i golvet om ni har sådana risker med fukt.
3 svar · 1,6k läst
Alpha
Alpha: Någon som vet ungefärligt m2 pris på quick step golven så man kan jämföra med andra fabrikanter som alloc, pergo,forbo m.fl.?
4 svar · 4,5k läst
P
Pastejja: Nu var det ju en tid sedan ni la golven, hur ser golven ut idag? /U
11 svar · 10,1k läst
G
gluecifer: Jag hade som amatör kanske begärt 150kr timmen. Normala hantverkspriser är väl allt mellan 350-500 inkl moms. Tippar jag. Är du inte golvläggare eller snickare får du ju värdera vad din fritid är värd att offra.
6 svar · 2,5k läst
G
gluecifer: Ah...utryckte mig slarvig inser jag. Jag menar sån ekparkett (trodde tarkett var en billigare variant på parkett men det är väl en tillverkare av många olika golv kanske?) Vi har vattenburen golvvärme och furugolv på det, det funkar bra men golvet drar isär och ihop lite på sommar och vinter. Värmen kommer ju få det trögare med furugolvet emellan, men de små rörelserna tror du inte
2 svar · 1,1k läst
R
Rambodal_hus: Hej, Det är nämligen så att vår familj har köpt ett hus för ca två sedan. Besiktningen visade att ena sovrummets golv är ojämnt. Efter många påminnelser har byggföretaget inte åtgärdat felet varför jag har bestämt mig för att kräva ersättning. Hur kan jag ta reda på vad det kan kosta att jämna av golvet? Vad beror priset av? Några företag som jag kan vända mig till? Vad
0 svar · 1,2k läst
knekten
knekten: Vill man ha kvalitet på laminat golv ska man välja Pergo det tål att kasta leksaksbil av järn från andra våningen:)Men då får man gå upp lite i pris.:)
8 svar · 5,3k läst
H
Henceh: Tack så himla mycket :)
2 svar · 2,1k läst
Robel
Robel: Troligt är nog att det "trycker" mot någon vägg och att dom inte lämnat tillräckligt med flyt utrymme. Det är nog bara att lossa lister för att se om så är fallet och sedan lossa bit för bit och kapa ner laminaten tills du har tillräcklig spalt mot väggarna, annars vet jag inte alls vad det skulle kunna vara som orsakar resningarna .. kvalitèn kanske? Mvh Robel
1 svar · 3,2k läst
pinebar
pinebar: Nu har kronofogden hittat igen ägaren av företaget och delgivit henne vårt krav. Så nu återstår väl att se om de har några tillgångar så att det kan bli utmätning. Lång följetong..... fortsättning följer igen....
12 svar · 5,9k läst
v-g
v-g: Ja det sölar på bra när man tar frysen. Gjorde det senast för en måand sen nu. Matta eller klinker.
4 svar · 18,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.