6 842 läst · 3 svar
7k läst
3 svar
hur laga hål i gammalt plankgolv
Vi har fått vattenskada i ett rum och hittade i samband med det ett plankgolv under plastmatta och spånskiva. Tyvärr sågade försäkringsbolaget sönder golvet så två av plankorna 23 och 19 cm breda nu har ett hål emellan sig ganska utsatt på golvet.
Golvet är spikat med klippspik och verkar vara av furu och förmodligen såpskurat.
Blir det helt galet att byta ut dom plankorna som är förstörda mot nya, tar det lång tid att få någorlunda lika finish på dom? Vi har nya furuplank som går att få rätt mått på.
Vi vill såpskura golvet igen.
Där vattnet läckt blev det dessutom en fläck på golvet som är mörkare. Det går inte så djupt i träet men något behöver göras för att få bort fläcken. Kan man slipa lite försiktigt?
Inser att kort skulle underlätta, ska försöka återkomma med det.
Golvet är spikat med klippspik och verkar vara av furu och förmodligen såpskurat.
Blir det helt galet att byta ut dom plankorna som är förstörda mot nya, tar det lång tid att få någorlunda lika finish på dom? Vi har nya furuplank som går att få rätt mått på.
Vi vill såpskura golvet igen.
Där vattnet läckt blev det dessutom en fläck på golvet som är mörkare. Det går inte så djupt i träet men något behöver göras för att få bort fläcken. Kan man slipa lite försiktigt?
Inser att kort skulle underlätta, ska försöka återkomma med det.
Det är inte alls fel att ha synliga lagningar i sådana gamla, gedigna detaljer tycker jag. Utan att ha sett det skulle jag nog försöka få tag i en eller ett par gamla såpskurade plankor av ungefär samma tjocklek med ungefär samma patina, kapa av de skadade plankorna rakt över en golvbjälke och skarva i de "nygamla". Alltså inte byta ut hela plankorna, utan bara den ände där skadan sitter.
Vi har gott om lappat och lagat i vårt gamla hus, och är lagningarna omsorgsfullt gjorda tycker jag inte att de skämmer, nästan tvärtom faktiskt. Det är skönt att se att tidigare ägare tagit vara på husets inredning så fint att man lagt ner tid på att reparera och laga de gamla originaldetaljerna, istället för att riva ut och byta mot nytt och perfekt.
Vi har gott om lappat och lagat i vårt gamla hus, och är lagningarna omsorgsfullt gjorda tycker jag inte att de skämmer, nästan tvärtom faktiskt. Det är skönt att se att tidigare ägare tagit vara på husets inredning så fint att man lagt ner tid på att reparera och laga de gamla originaldetaljerna, istället för att riva ut och byta mot nytt och perfekt.
Har man svårt att få tag på gammalt golv kan det vara en ide att försöka hitta någon gammal planka i en lada eller något och sedan såga till denna. Gammal furu har ju inte lite rödaktig ton som det tar lång tid att få.
Eller kan det vara så att ni kan hitta ersättningsbitar någon annanstans i huset, ett garderobsgolv eller likande?
Eller kan det vara så att ni kan hitta ersättningsbitar någon annanstans i huset, ett garderobsgolv eller likande?
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Vill du ha liknande "patina" kolla www.byggigen.se eller nån byggvårdsfirma. Annars kan man välja att lägga de nya planken på "väl valda ställen" där de döljs något.