Rev ut en gammal plastmatta från 50-60 talet för ett år sen och slängde den på soptippen. Nu i efterhand funderar jag på vad den var tillverkad av... Baksidan var gråsvart, betedde sig som papp (gick av väldigt lätt vid "ihoprullning"´) och kändes hård, nästan vass i brottytan. Kan det ha varit asbestpapp eller kan det ha varit nån lumppapp? Hade inga speciella andningsskydd vid aretet och det ororar mig lite.. Golvet det var lagt på var ett trägolv på andra våningen i huset. Någon som kan ge mig ett svar?

kan mycket möjligt ha varit asbest, men lite sent o tänka på det nu dock :)
vanligt i 50-70tals hus

Det var säkert en gammal vävarmerad korkmatta. De är inte speciellt hälsofarliga, så fundera inte mer på det. ;)

Jag var också på Återvinningscentralen härom dagen med en utriven, gammal plastmatta från 60-talet. Miljötänkande, som jag försöker vara, så frågade jag om det fanns några miljömässiga aspekter, och hur den skulle sorteras..
Brännbart! var svaret..

om man är tveksam om mattan innehåller asbest kan man elda på en bit och se om det brinner eller ej. Brinner inte pappret kan man anta att det är asbest.

Ett annat sätt att kolla är att riva en liten bit av materialet och hålla det mot en ljuskälla (lampa, solen etc.). Asbestfibrer har något som ser ut som en slags "hulling" i änden.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.